1. Maak contact
Als je moet kiezen tussen een stugge loodgieter die mijn lekkage verhelpt en een vrolijke klusser die zijn vak niet verstaat, dan ben je er snel uit. Maar de vakman die óók nog communicatief sterk is, scoort hoge ogen. In de gezondheidszorg is het niet anders.
Een goede relatie met je patiënt is dan ook cruciaal voor het vertrouwen en het resultaat van het consult. Dat vertrouwen draait niet alleen om je deskundigheid, maar is ook persoonlijk. De indruk die je maakt op je patiënt heb je voor een groot deel zelf in de hand en begint met de manier waarop je contact maakt. Verbaal en non-verbaal.
Observeer jezelf eens, wat straal je uit, hoe zit je erbij? Zit je open en naar voren, toon je oprechte interesse en oog je ook geïnteresseerd? En wat vertelt je mimiek? Past deze bij de toon en sfeer van het gesprek? Overdrijf niet: door je patiënten aan te kijken laat je zien dat je aandacht voor ze hebt, maar staar en fixeer je, dan werkt dat averechts. Contact maken is een kwestie van timing.