Lorraine Faulds is trainer bij In’to Languages en ondersteunt al zo’n 12 jaar docenten in het tweetalig onderwijs. Ze helpt hen zowel met het aanscherpen van hun Engelse taalvaardigheid, als met de CLIL-methodologie (Content & Language Integrated Learning).
Het Erasmusgebouw is van 14 juli t/m 8 augustus gesloten. Je kunt Radboud in'to Languages in deze periode bezoeken in het Maria Montessorigebouw. Meer info vind je op onze contactpagina.

Zelfverzekerd lesgeven in het Engels met de e-learning classroom English
“Ik spreek goed Engels, maar loop in de klas toch af en toe vast.” Een herkenbare uitspraak voor veel docenten die lesgeven in het tweetalig onderwijs (TTO). Hun vakinhoud beheersen ze perfect, maar hun taalvaardigheden beperken hen om net zo vrij les te kunnen geven in het Engels als in hun moedertaal. En dat heeft gevolgen voor hun zelfvertrouwen én voor de leerervaring van hun leerlingen.

“Wat mij zelf zo aanspreekt aan tweetalig onderwijs, is dat het docenten dwingt om hun lessen meer bewust vorm te geven,” vertelt Lorraine. “Om iets in het Engels uit te leggen, moet je opnieuw kritisch nadenken over hoe je bepaalde concepten vat in taal. Zo kijk je als het ware naar de stof als een student, wat veel inzicht geeft in het leerproces en de begeleiding die studenten nodig hebben.”
Engelse taal voor in de klas
Een van de manieren waarop Lorraine docenten hierbij helpt, is met de e-learning Classroom English. Deze is gericht op het ontwikkelen van precies die taalvaardigheden die TTO-docenten nodig hebben om goed les te kunnen geven in het Engels. “Het gaat voor een groot deel om zelfvertrouwen,” weet Lorraine. “Sommige docenten twijfelen of ze hun lesstof in het Engels net zo duidelijk en met dezelfde nuance kunnen overbrengen als in het Nederlands. Anderen hebben juist moeite met de alledaagse dingen daaromheen: wat zeg je om een drukke groep stil te krijgen? Hoe geef je constructieve feedback die leerlingen stimuleert om mee te doen? Door hiermee te oefenen, groeit het zelfvertrouwen. Als je niet meer hoeft te worstelen met je taalgebruik, kun je meer jezelf zijn voor de klas én effectiever gebruikmaken van de CLIL-dicactiek.”
Flexibel en persoonlijk
De e-learning biedt een praktische oplossing om docenten hierin te ondersteunen. Want, weet Lorraine, het blijkt vaak ingewikkeld om voor docententeams een training te organiseren. “Scholen willen wel, maar hebben te maken met overvolle agenda’s. Daarom ontwikkelden we deze e-learning, die wel de gewenste diepgang en interactie biedt, maar veel flexibeler in te plannen is. Bovendien is deze methode ook geschikt voor kleinere groepen, waarvoor een training op locatie al snel te duur wordt.”
Met de e-learning kunnen we docenten heel gericht helpen met tips voor hun eigen lessituatie en persoonlijke knelpunten
Docenten kunnen de verschillende modules zelfstandig volgen en krijgen gedetailleerde individuele feedback. “Zo is de training niet alleen in drukke schema’s te passen, maar kunnen we docenten bovendien heel gericht helpen. Ze nemen bijvoorbeeld een stukje op van hun les en krijgen vervolgens tips voor hun eigen lessituatie en persoonlijke knelpunten.”
Zelf ervaren
Wanneer een docententeam de e-learning tegelijkertijd volgt, zijn er ook enkele online bijeenkomsten waarin de stof gezamenlijk besproken wordt. Lorraine: “We gebruiken deze momenten ook om docenten zelf bepaalde lesactiviteiten te laten ervaren, vanuit het perspectief van de student.” Een groot pluspunt, vindt deelnemer Mignon Dietz-Pemberton: “Doordat Lorraine CLIL-activiteiten in onze bijeenkomsten integreerde, konden we met eigen ogen zien hoe CLIL werkt in de praktijk. Het bleef niet alleen bij theorie en abstracte concepten; ze zorgde ervoor dat we op een zinvolle en praktische manier zelf met de stof aan de slag gingen. Omdat ik iemand ben die leert door te doen, werkt deze aanpak voor mij ontzettend goed. Zelf kunnen ervaren hoe CLIL werkt maakte het leerproces zowel leuk als waardevol.”
Zelf kunnen ervaren hoe CLIL werkt maakt het leerproces zowel leuk als waardevol
Gericht oefenen met lesvaardigheden
Welke onderwerpen er zoal aan bod komen? “Naast algemene taalontwikkeling, werken we elke module aan een specifiek onderdeel van het lesgeven,” vertelt Lorraine. “Bijvoorbeeld het begeleiden van studenten of hoe je hen met doelgerichte vragen actiever betrekt bij je les.” De e-learning is geschikt voor beginnende TTO-docenten, maar ook voor wie al langer meedraait. “Het kan bijvoorbeeld perfect ingezet worden om docenten klaar te stomen voor de keurmerkvisitatie. Dankzij de activiteiten op verschillende niveaus is er voldoende uitdaging voor iedereen.”
“De oefeningen waren spot-on en ontzettend nuttig,” vindt deelnemer Coen Kok, die net als Mignon Dietz-Pemberton lesgeeft op het Zadkine College in Rotterdam. “Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is hoe ik mijn studenten kan stimuleren om Engels te spreken in de les. Ik weet nu beter hoe ik hen op een subtielere manier kan sturen en begeleiden. Hierdoor voelt iedereen zich veiliger om fouten te maken, en is de algehele sfeer in de klas fijner.”
Het belangrijkste wat ik heb geleerd, is hoe ik mijn studenten kan stimuleren om Engels te spreken in de les. Iedereen voelt zich nu veiliger om fouten te maken
Waardevolle toevoeging
“Het is elke keer weer indrukwekkend om te zien hoe docenten hetgeen ze geleerd hebben in de modules, toepassen in hun lespraktijk,” aldus Lorraine. “Regelmatig zie ik bij een docent echt het kwartje vallen, wanneer diens studenten of leerlingen goed reageren op de aanpassingen in het taalgebruik. Zelfs al zijn die soms maar klein. Maar wat me nog het meeste voldoening geeft, is dat docenten niet alleen zelfverzekerder hun vak onderwijzen, maar dat ze ook merken dat het lesgeven in het Engels echt iets toevoegt – zowel voor de student als voor henzelf.”
Meer ondersteuning voor TTO-teams
In'to Languages heeft 35 jaar ervaring met het trainen van docenten in het tweetalig onderwijs. Wil je meer de diepte in of ben je juist op zoek naar scholing voor de basisbeginselen van CLIL? Kijk dan ook eens bij onze ontwikkelingsworkshops voor docenten. Daarnaast bieden we de Classroom English Observation Service, waarbij een expert meekijkt in je les waarna je een persoonlijk feedbackrapport ontvangt.