Judith Smetsers ‘Verandering kost tijd, maar met de juiste tools kun je echt het verschil maken’

Judith Smetsers volgde de opleiding Psychologie van Organisatieverandering aan Radboud Management Academy. Als schoolleider van basisschool De Regenboog in Malden was Judith verantwoordelijk voor organisatieverandering. De combinatie van bestuurs- en bedrijfskunde met psychologie sprak haar erg aan. ‘Eigenlijk mijn oude studie in combinatie met de meer zakelijke kant. Ik vond het bovendien bijzonder om als alumni terug te keren naar de Radboud Universiteit, mijn oude plek.’

Judith Smetsers

Naam

Judith Smetsers

Huidige Functie

Op zoek naar een leuke nieuwe baan.

Vooropleiding

Pabo (Fontys Hogeschool), Ontwikkelingspsychologie (Radboud Universiteit), Psychologie van Organisatieverandering (Radboud Management Academy).

Wat hoopte je te leren en zijn die verwachtingen uitgekomen?

Ik wilde vooral leren hoe je effectief kunt sturen op organisatieverandering en welke rol ik daarin kan spelen als schoolleider. Die verwachting is absoluut waargemaakt. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan en heb concrete tools gekregen om veranderingen succesvol te begeleiden. 

Quote: “In een leidinggevende functie is het heel helpend om meer kennis te hebben over organisatieverandering en het heeft mij daardoor een betere schoolleider gemaakt.”

Wat viel je op aan de manier van lesgeven? 

De afwisseling tussen zakelijke, soms wat taaiere stof en de meer psychologische onderwerpen vond ik erg prettig. Ook de verschillende docenten en werkvormen zorgden voor dynamiek en uitdaging. De inhoud werd ondersteund met veel praktijkvoorbeelden, waardoor het echt ging leven. Je merkt dat de docenten veel kennis in huis hebben én plezier hebben in het lesgeven.

Welke onderdelen van de opleiding maakten de meeste indruk?

De technieklijsten vond ik heel helpend. Je kunt daarmee vrijwel elke vorm van weerstand uit de praktijk duiden en aanpakken. Ook de manier waarop je een casus uitwerkt vanuit doelgedrag en analyse, gaf me veel meer grip. De invloed van de omgeving op gedrag was voor mij een eye-opener.

Heb je de opgedane kennis al kunnen toepassen?

Zeker. Onlangs moest ik voor een sollicitatiegesprek een casus uitwerken waarin veel weerstand speelde. Dankzij mijn aantekeningen uit de opleiding kon ik de situatie analyseren en ombuigen naar een constructieve aanpak. Deze manier van denken en werken neem ik absoluut mee naar mijn volgende baan.

Quote: ‘’ Wij als mens handelen vanuit vaste drijfveren, en dat weerstand eigenlijk altijd voortkomt uit een gevoelde belemmering van die drijfveren. Als je erin slaagt die drijfveren te achterhalen, kun je ook zoeken naar manieren om de weerstand te verkleinen en zo constructief te werken aan verandering.”

Hoe zou je de docenten omschrijven?

Kundig, enthousiast en gemotiveerd. Lijken echt veel plezier te hebben in het geven van de opleiding. Hun praktijkvoorbeelden maken de lesstof levendig en er was altijd voldoende afwisseling tussen luisteren en uitwisseling door inzet van werkvormen. Veel literatuurtips en mogelijkheid tot verdieping. Kritische blik en goede feedback. Het werkte heel prettig samen tussen docenten en de groep. 

Zou je deze opleiding aanraden aan anderen?

Ja, en dat heb ik al meerdere keren gedaan. Ik vind het een meerwaarde dat de opleiding niet sectorspecifiek is en dat je dus in een gemengde groep zit. Ik vond het heel waardevol om ervaringen te horen uit verschillende sectoren en te ontdekken dat weerstand tegen verandering er overal ongeveer hetzelfde uitziet. De opleiding focust zowel op de harde kant, zoals structuren en processen, als op de zachte kant, zoals gedrag en communicatie. Die combinatie maakt het echt krachtig.

Ga naar de opleidingspagina voor meer informatie over de opleiding Psychologie van Organisatieverandering.

Contactinformatie

Organisatieonderdeel
Radboud Management Academy