Misvatting: elke groep kan een community worden
Het is een misvatting om te denken dat elke groep mensen automatisch een community vormt. Het is namelijk belangrijk dat de mensen binnen een groep ook daadwerkelijk deel willen uitmaken van een community en voldoende gemeenschappelijke kenmerken hebben om die verbinding te voelen. Zonder deze factoren is er geen sprake van een community en zal het ook niet uitgroeien tot een community.
Misvatting: een community is een platform en moet vooral digitaal gefaciliteerd worden
Een community is in essentie een groep mensen die zich willen verbinden om vaak een gemeenschappelijk doel te bereiken. Dit kan zowel online via digitale platforms als offline gebeuren. Hoewel digitale platforms zeker kunnen bijdragen aan het opbouwen van een community, is het niet per se nodig om hier gebruik van te maken. Het draait vooral om de bereidheid en motivatie van de leden om zich aan elkaar te verbinden en hun doelen te realiseren.
Misvatting: een community moet organisch groeien en dus zichzelf organiseren en activeren
Hoewel er wel iets klopt van deze bewering, is het vooral belangrijk om te begrijpen dat informele leiders heel belangrijk zijn voor een community. Dit zijn mensen die zich extra inzetten om de doelen van de community te bereiken en anderen te inspireren om dat ook te doen. Zonder informele leiders zal een community niet goed kunnen groeien en bloeien. Daarom is het belangrijk om te zoeken naar deze leiders en ze te helpen groeien. Als er geen informele leiders zijn, moet je actief op zoek gaan naar manieren om de community te organiseren en te beheren. Dat houdt doorgaans in dat een of meerdere mensen binnen de organisatie het informeel leiderschap op moeten pakken.
Misvatting: de waarde van een community kan je niet meetbaar maken
Als je duidelijk voor ogen hebt waarom je een community opzet, kun je ook meten of deze effectief is. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Ten eerste kun je kijken of de leden van de community elkaar opzoeken, met elkaar communiceren en elkaar helpen bij het vinden van oplossingen. Ten tweede kun je onderzoeken in hoeverre de community bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen. Als je het doel van de community helder voor ogen hebt, kun je de gebeurtenissen en de impact binnen de community zeker meetbaar maken.
Misvatting: communities moet je apart positioneren, dus los van de andere kanalen
De speciale interacties binnen een community en de unieke content die daaruit voortkomt, vormen een geweldige basis voor andere kanalen die je wilt gebruiken om je doelgroep te bereiken. Bovendien is het een goede manier om mensen uit te nodigen voor je community door gebruik te maken van andere kanalen en te laten zien wat er binnen de community gebeurt. Het is dus ideaal om de community volledig te integreren in de mix van kanalen die je gebruikt. Zo kun je het beste uit je community halen en het maximale bereik genereren.
Wil je meer weten over de theorieën vanuit de psychologie, sociologie en organisatiekunde met betrekking tot de ontwikkeling van succesvolle communities. Wil je praktische handvatten om goed van start te gaan en heb je behoefte om te sparren met anderen die zich ook bezighouden met communities, dan is de opleiding ‘Organiseren in Communities’ iets voor jou.