Innoveren door creatief denken
Innoveren door creatief denken

Innoveren door Creatief Denken

Innovatie en creativiteit zijn cruciaal om vooruitgang te boeken, succesvol te concurreren en duurzaam beleid te ontwikkelen. Zeker nu tegenwoordig de snelheid waarmee organisaties worden geconfronteerd met veranderingen steeds groter wordt. Heeft jouw organisatie ook uitdagingen op het gebied van innovatie en creativiteit? Dan is deze opleiding perfect voor jou.

    Algemeen

    Organisaties besteden veel tijd en aandacht aan maatregelen om hun innovatievermogen te vergroten. Vaak wordt daarbij voorbijgegaan aan het stimuleren van creativiteit binnen de organisatie, terwijl elke innovatie het resultaat is van een creatief proces. Door het creatieve vermogen van medewerkers te vergroten, wordt ook de innovatiekracht van een organisatie versterkt.

    Echter, vaak ontbreekt het aan de juiste randvoorwaarden om creativiteit effectief tot ontplooiing te brengen. Enerzijds komt dit door een beperkt inzicht in de psychologische processen die ten grondslag liggen aan creativiteit. Anderzijds is er te weinig zicht op de factoren die ervoor kunnen zorgen dat creativiteit bevorderd of belemmerd wordt binnen een organisatie.

    In de opleiding Innoveren door Creatief Denken wordt wetenschappelijke kennis samengebracht in een toegankelijk overzicht, en diverse mythes over creativiteit en innovatie worden ontrafeld. In verschillende opdrachten ga je zelf aan de slag met de aangereikte stof om zo een beter inzicht te krijgen in de innovativiteit en creativiteit van je eigen organisatie.

    Iest voor jou?

    In de opleiding worden antwoorden gegeven op vragen zoals:

    • Wat is creativiteit (en wat is het niet), en wat is het verschil tussen creativiteit en innovatie?
    • Welke factoren bevorderen of belemmeren de creativiteit?
    • Welke psychologische en bedrijfskundige processen liggen ten grondslag aan creativiteit en innovatie?
    • Welke instrumenten kun je inzetten om creatieve en innovatieve ideeën te genereren?

    Deze opleiding binnen jouw organisatie?

    Onze opleidingen zijn ook mogelijk om op maat te maken voor jouw organisatie, neem hiervoor contact op.

    Meer informatie over maatwerk

    (024) 361 21 08

    Startdatum

    Nader te bepalen
    Plaats
    Nijmegen Lent
    Kosten
    € 6.590
    Korting(en)
    10% korting voor alumni, medewerkers en leden van PV radboud
    Vrijgesteld van btw
    Ja
    Onderwijsvorm
    Op locatie
    Voertaal
    Nederlands

    Factsheet

    Type onderwijs
    Opleiding
    Accreditatie
    Schoolleidersregister PO: 100 punten
    Eindresultaat
    Certificaat

    Module 1: Grondslagen van creativiteit en innovatie

    In deze tweedaagse module geven we een overzicht van de kernbegrippen van deze opleiding. Daarnaast leggen we het raamwerk van de opleiding uit. Het raamwerk bestaat uit drie onderdelen. Namelijk:

    1. genereren en implementeren van creativiteit
    2. wat zijn de drivers en barrières?
    3. de niveaus waarop creativiteit kan plaatsvinden (individueel, team en organisatie)

    Module 2: Creativiteit en innovatie bij individuen

    In deze tweedaagse module staat het individu centraal. We zoomen in op belangrijke drivers en barrières van creativiteit zoals denkstijlen, het creatieve brein, weerstand tegen innovatie, bewuste en onbewuste processen, tijdsdruk, stemming, motivatie en persoonskenmerken.

    Module 3: Creativiteit en innovatie in teams

    Creativiteit en innovatie in teamverband staat centraal. Je gaat met andere deelnemers in op factoren die creativiteit beïnvloeden. Ook staan we stil bij ‘brainstormen’ en het geven van feedback om de teamcreativiteit te bevorderen

    Module 4 :Creativiteit en innovatie in organisaties

    In deze module staat de creatieve organisatie centraal. Dit betekent dat we tijdens deze module vooral aandacht hebben voor aspecten die te maken hebben met de inrichting van de organisatie (zoals structuur, regelcapaciteit, teamontwerp en zelforganisatie) en hoe deze creativiteit kan stimuleren of belemmeren. Ook besteden we aandacht aan de rol van leiderschap.

    Module 5: Presentaties en afronding

    De laatste module staat in het teken van integratie en toepassing van het geleerde. We kijken in vogelvlucht terug op het raamwerk van de opleiding. De deelnemers presenteren hun eindopdracht en ontvangen feedback van docenten en andere deelnemers.

    Simone Ritter

    dr. Simone Ritter

    Universitair hoofddocent Marketing en Innovatie

    Meer over Simone
    Patrick Vermeulen

    prof. dr. Patrick Vermeulen

    Hoogleraar Organisatieontwerp & Ontwikkeling

    Meer over Patrick
    Matthijs Baas

    dr. Matthijs Baas

    Universitair hoofddocent Organisatiepsychologie

    Meer over Matthijs
    Photo of Bas Hillebrand

    prof. dr. Bas Hillebrand

    Hoogleraar Marketing Management & Innovatie

    Meer over Bas