Organisaties besteden veel tijd en aandacht aan maatregelen om hun innovatievermogen te vergroten. Vaak wordt daarbij voorbijgegaan aan het stimuleren van creativiteit binnen de organisatie, terwijl elke innovatie het resultaat is van een creatief proces. Door het creatieve vermogen van medewerkers te vergroten, wordt ook de innovatiekracht van een organisatie versterkt.
Innoveren door Creatief Denken
Innovatie en creativiteit zijn cruciaal om vooruitgang te boeken, succesvol te concurreren en duurzaam beleid te ontwikkelen. Zeker nu tegenwoordig de snelheid waarmee organisaties worden geconfronteerd met veranderingen steeds groter wordt. Heeft jouw organisatie ook uitdagingen op het gebied van innovatie en creativiteit? Dan is deze opleiding perfect voor jou.
Algemeen
Echter, vaak ontbreekt het aan de juiste randvoorwaarden om creativiteit effectief tot ontplooiing te brengen. Enerzijds komt dit door een beperkt inzicht in de psychologische processen die ten grondslag liggen aan creativiteit. Anderzijds is er te weinig zicht op de factoren die ervoor kunnen zorgen dat creativiteit bevorderd of belemmerd wordt binnen een organisatie.
In de opleiding Innoveren door Creatief Denken wordt wetenschappelijke kennis samengebracht in een toegankelijk overzicht, en diverse mythes over creativiteit en innovatie worden ontrafeld. In verschillende opdrachten ga je zelf aan de slag met de aangereikte stof om zo een beter inzicht te krijgen in de innovativiteit en creativiteit van je eigen organisatie.
Iest voor jou?
In de opleiding worden antwoorden gegeven op vragen zoals:
- Wat is creativiteit (en wat is het niet), en wat is het verschil tussen creativiteit en innovatie?
- Welke factoren bevorderen of belemmeren de creativiteit?
- Welke psychologische en bedrijfskundige processen liggen ten grondslag aan creativiteit en innovatie?
- Welke instrumenten kun je inzetten om creatieve en innovatieve ideeën te genereren?
Deze opleiding binnen jouw organisatie?
Onze opleidingen zijn ook mogelijk om op maat te maken voor jouw organisatie, neem hiervoor contact op.
Startdatum
Factsheet
Programma
Module 1: Grondslagen van creativiteit en innovatie
In deze tweedaagse module geven we een overzicht van de kernbegrippen van deze opleiding. Daarnaast leggen we het raamwerk van de opleiding uit. Het raamwerk bestaat uit drie onderdelen. Namelijk:
1. genereren en implementeren van creativiteit
2. wat zijn de drivers en barrières?
3. de niveaus waarop creativiteit kan plaatsvinden (individueel, team en organisatie)
Module 2: Creativiteit en innovatie bij individuen
In deze tweedaagse module staat het individu centraal. We zoomen in op belangrijke drivers en barrières van creativiteit zoals denkstijlen, het creatieve brein, weerstand tegen innovatie, bewuste en onbewuste processen, tijdsdruk, stemming, motivatie en persoonskenmerken.
Module 3: Creativiteit en innovatie in teams
Creativiteit en innovatie in teamverband staat centraal. Je gaat met andere deelnemers in op factoren die creativiteit beïnvloeden. Ook staan we stil bij ‘brainstormen’ en het geven van feedback om de teamcreativiteit te bevorderen
Module 4 :Creativiteit en innovatie in organisaties
In deze module staat de creatieve organisatie centraal. Dit betekent dat we tijdens deze module vooral aandacht hebben voor aspecten die te maken hebben met de inrichting van de organisatie (zoals structuur, regelcapaciteit, teamontwerp en zelforganisatie) en hoe deze creativiteit kan stimuleren of belemmeren. Ook besteden we aandacht aan de rol van leiderschap.
Module 5: Presentaties en afronding
De laatste module staat in het teken van integratie en toepassing van het geleerde. We kijken in vogelvlucht terug op het raamwerk van de opleiding. De deelnemers presenteren hun eindopdracht en ontvangen feedback van docenten en andere deelnemers.