Communities kunnen zowel binnen als tussen organisaties ontstaan of opgezet worden. Voorbeelden van communities zien we bij organisaties die online samen met klanten informatie uitwisselen om hun service te verbeteren en deze klanten aan zich te binden. Maar ook bij gemeenten die samen met buurtbewoners en andere maatschappelijke partijen proberen om bepaalde wijken weer te laten floreren.
Organiseren in Communities
Het fenomeen ‘community’ lijkt steeds belangrijker te worden en er ontstaat dan ook meer aandacht voor het onderwerp. Dat roept de vraag op wat een community nu eigenlijk is en hoe deze opgebouwd kan worden. In deze opleiding leer je hoe jij een community effectief kunt opbouwen en benutten. Dit zowel binnen jouw organisatie, als voor communities die buiten de grenzen van de organisatie worden gevormd.
Algemeen
Tegelijkertijd is er beperkt zicht op factoren die ervoor kunnen zorgen dat communities optimaal functioneren. In deze opleiding worden wetenschappelijke inzichten en kennis omtrent communities vanuit de psychologie en de bedrijfskunde verbonden met praktische toepassingen en instrumenten om effectieve communities te bouwen. We kijken dan bijvoorbeeld naar de motivatie voor mensen om deel te nemen aan communities, maar ook hoe zij zich identificeren met communities.
In de opleiding Organiseren in Communities worden het bedrijfskundig en het psychologisch perspectief op unieke wijze met elkaar verbonden. Doordat de opleiding is vormgegeven in een samenwerking tussen Bind, een bureau dat communities ontwikkelt voor organisaties, en Radboud Management Academy is een goede balans tussen praktijk en theorie in de opleiding gegarandeerd.
Iets voor jou?
- Krijg inzicht in wat een community is en hoe zich deze verhoudt tot andere organisatievormen.
- Leer welke (psychologische) grondslagen communities hebben en welke factoren ervoor zorgen dat communities meer of minder succesvol zijn.
- Leer wat het werken in en met communities voor een organisatie betekent en zorg ervoor dat jouw organisatie klaar is om communities effectief in te zetten.
Deze opleiding binnen jouw organisatie?
Onze opleidingen zijn ook mogelijk om op maat te maken voor jouw organisatie, neem hiervoor contact op.
Startdatum
Factsheet
Programma
Module 1: Grondslagen van communities
We starten met het afbakenen van wat een community nu eigenlijk is en welke soorten communities we kunnen onderscheiden. Wat is de waarde van een community voor de mens als individu en voor ons als maatschappij?
De tweede dag verkennen we de community als organisatievorm. Een organisatievorm die, in fysieke of virtuele vorm, goederen en diensten voortbrengt.
Module 2: De psychologie achter communities
Organisaties ontdekken steeds meer de voordelen van communities. Zij hebben met communities een middel om tegen relatief lage kosten sociaal kapitaal, content, producten en/of diensten te ontwikkelen. Deelname aan een community is namelijk onbetaald. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de organisatie inspeelt op de intrinsieke en extrinsieke motivaties van de deelnemers.
In deze module laten we zien hoe dat werkt en voor welke doelstellingen communities in te zetten zijn.
Module 3: Communities als aanjager van verandering
In deze module kijken we hoe communities een rol kunnen spelen in het verankeren van verandering in organisaties. We laten zien hoe een community kan bijdragen aan bewustwording en gedragsverandering en hoe deze collega’s kan verbinden en mobiliseren.
Aan de hand van een concrete casus over duurzaamheid staan we stil bij het de-normaliseren van het idee dat duurzaamheid ‘iets leuks’ is voor erbij en hoe communities als aanjager voor verandering kunnen fungeren.
Module 4: Sociaal kapitaal en het bouwen van communities
In de ochtend staan we stil bij de community als werk- en leergemeenschap en gaan we dieper in op de vraag hoe mensen zich verbinden aan groepen. Vervolgens gaan we dieper in op het concept sociaal kapitaal.
In de middag beantwoorden we de vraag: hoe bouw je nu een community? Dat roept direct al een nieuwe vraag op: kun je überhaupt wel een community bouwen? Ontstaan communities niet gewoon? In deze module introduceren we een bewezen stappenplan om te komen tot een vruchtbare community.
Module 5: Succesfactoren voor communities en afronding
Tijdens de vijfde, en laatste, module kijk je terug op de gehele opleiding en bespreken we alle randvoorwaarden die nodig zijn om een community goed te kunnen beheren en succesvol te laten ontwikkelen.
In deze laatste module worden ook presentaties gegeven waarin deelnemers elkaar laten zien hoe zij de concepten en technieken uit de opleiding hebben toegepast op hun eigen organisaties of communities.