Evert van der Zweerde, Kenne Peters en Maïté Tjon A Hie bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert
Evert van der Zweerde, Kenne Peters en Maïté Tjon A Hie bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert

Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert met politiek filosoof Evert van der Zweerde, klassiek programmeur Kenne Peters en pianiste Vera Kooper

Moeten we Russische podiumgasten weren of verwelkomen? Geven we gehoor aan een boycot van Russische musici en andere artiesten als teken van politieke solidariteit met Oekraïne? Of bieden we hen een podium en kiezen we voor culturele dialoog en uitwisseling?

Leer van politiek filosoof Evert van der Zweerde en programmeur klassieke muziek Kenne Peters over de afwegingen rond een boycot van Russische musici. Luister daarnaast naar een muzikaal intermezzo door pianiste Vera Kooper.

Video | Podcast

Concertgebouw De Vereeniging, Nijmegen| Radboud Reflects en De Vereeniging | Bekijk de aankondiging.

Verslag volgt

 

 

Maïté Tjon A Hie bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert
Maïté Tjon A Hie bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert - foto Ramon Tjan
Evert van der Zweerde bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert
Evert van der Zweerde bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert foto - Ramon Tjan
Vera Kooper bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert
Vera Kooper bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert - foto Ramon Tjan
Kenne Peters bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert
Kenne Peters bij Cultureel conflict: Russische podiumgasten, weren of verwelkomen? | Lezing, gesprek en concert - foto Ramon Tjan

Aankondiging

Moeten we Russische podiumgasten weren of verwelkomen? Geven we gehoor aan een boycot van Russische musici en andere artiesten als teken van politieke solidariteit met Oekraïne? Of bieden we hen een podium en kiezen we voor culturele dialoog en uitwisseling?

Kom en luister naar politiek filosoof Evert van der Zweerde en programmeur klassieke muziek Kenne Peters over de afwegingen rond een boycot van Russische musici. Luister daarnaast naar een muzikaal intermezzo door pianiste Vera Kooper.

Wel of geen boycot: grijs gebied

In lijn met het advies van de Nederlandse overheid ziet Concertgebouw De Vereeniging af van een algehele boycot. Alleen musici verbonden aan het Russische regime en zij die steun hebben betuigd aan Poetin, worden geweerd. Daarnaast wordt musici niet gevraagd openlijk een standpunt in te nemen tegen Poetins regime, om zo hun veiligheid te waarborgen. Hoewel dit op papier helder lijkt, is de praktijk complexer. Is een optreden in Moskou bijvoorbeeld een stilzwijgende goedkeuring van het regime? Hoe ga je om met een muziekstuk zoals Sjostakovitsj’ ‘Overwinningssymfonie’? En hoe betrekken we de verstrekkende invloed van het Russische imperialisme en het claimen van andermans cultuur bij deze overwegingen?

Maker versus werk: een politieke dimensie

Dit Russische vraagstuk is een interessant voorbeeld van een grotere maatschappelijke kwestie: in hoeverre kunnen en moeten we het werk van een maker los waarderen van diens persoon, opvattingen en acties? Van Michael Jackson tot J.K. Rowling, het is een vraagstuk dat actueler is dan ooit. 
De oproep tot boycot van Russische musici voegt een nieuwe politieke laag toe aan deze discussie. Deze afweging vindt namelijk niet alleen plaats op basis van opvattingen en handelingen, maar op basis van iemands geboorteplaats. Kan iemands niet-gekozen afkomst reden zijn om iemand te boycotten?

Over de sprekers

Evert van der Zweerde is politiek filosoof aan de Radboud Universiteit. Hij is expert op het gebied van de Russische filosofie en Ruslandkenner. In zijn onderzoek staan de thema’s ideologie, civil society en democratie centraal. Hij is tevens een van de oprichters van het Democratisch Laboratorium.

Kenne Peters studeerde in 2013 af van de opleiding Muziektheater aan ArtEZ in Arnhem. In 2016 startte hij zijn loopbaan als programmeur klassieke muziek bij Musis & Stadstheater Arnhem. Sinds 2019 vervult hij dezelfde functie bij Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw De Vereeniging. Daarnaast neemt Kenne deel aan diverse jury’s, zoals Dutch Classical Talent, De Ovatie en de Edisons Klassiek.

Vera Kooper wordt beschreven als een sensitief en expressief musicus, met een indrukwekkende techniek en gepassioneerde toewijding. Vera is medeoprichter van het Delta Piano Trio, dat talloze prijzen won en veelvuldig optreedt in Europa, Rusland, China, Korea, Indonesië en de VS. Het Trio bracht cd’s uit met werk van onder andere Taneyev, Borodin, Lera Auerbach en Sjostakovitsj. In 2020 bracht Vera haar eerste solo-CD uit, "Hope", met werken van Ludwig van Beethoven en John Corigliano.

Dit is een programma van Radboud Reflects en Concertgebouw De Vereeniging

 

Contactinformatie

Blijf op de hoogte:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Organisatieonderdeel
Radboud Reflects
Thema
Actualiteiten, Filosofie, Gedrag, Internationaal, Kunst & Cultuur, Wetenschap