Interview | Radboud Recharge artikel | NPO Radio 1
Vrijdag 15 maart 2024 | 19:30 - 21:00 uur | LUX, Nijmegen |Radboud Reflects en InScience Film Festival Bekijk de aankondiging.
Door technische problemen, is er helaas geen podcast beschikbaar van dit programma.
Verslag
Nederlandse vertaling van het verslag geschreven door Nort Vlemmix
In de zaal van LUX gonsde het van opwinding toen het publiek zich verzamelde voor een uitverkochte avond met de beroemde makers van conlangs, David en Jessie Peterson. Georganiseerd door Radboud Reflects en InScience Film Festival, beloofde het evenement een diepe duik in de fascinerende wereld van geconstrueerde talen (conlangs), waarbij zowel het creatieve proces als de linguïstische inzichten die het uitvinden van nieuwe talen oplevert, werden onderzocht.
Principes van het construeren van een taal
Saar Boter, de moderator van de avond, introduceerde de Petersons, die begonnen met een boeiende lezing over de kunst van het creëren van talen. David en Jessie Peterson, bekend van hun werk aan talen voor Game of Thrones, Dune - Part Two, Elemental en verschillende Marvel-producties, deelden hun reis in conlanging en het ingewikkelde proces achter het creëren van een volledig functionele taal vanuit het niets.
David Peterson begon de lezing met het uitleggen van de fundamentele principes van het bouwen van een taal. "Een taal maken is veel meer dan alleen maar nieuwe woorden bedenken," benadrukte hij. "Het gaat om het ontwikkelen van een consistente grammatica, fonetiek en culturele context." Hij benadrukte het belang van culturele en contextuele consistentie om een taal authentiek en geloofwaardig te laten aanvoelen binnen de fictieve setting.
Jessie Peterson ging vervolgens in op de linguïstische technieken die ze gebruiken. Ze beschreef hoe ze vaak inspiratie putten uit bestaande talen, waarbij ze elementen op unieke manieren combineren om iets geheel nieuws, maar toch aannemelijks te creëren.
Het creatieve proces
De Petersons deelden verschillende fascinerende voorbeelden uit hun werk. Voor de creatie van het Dothraki voor Game of Thrones werd bijvoorbeeld uitgebreid onderzoek gedaan naar de fictieve cultuur en omgeving van het Dothraki volk. David legde uit: "We wilden dat de taal de nomaden- en krijgerscultuur van de Dothraki weerspiegelde. Dit beïnvloedde niet alleen de woordenschat, maar ook de zinsbouw en de fonetische structuur."