World Without Mind | Lecture by journalist Franklin Foer (Lezing)
- Datum
- woensdag 18 oktober 2017Plaats in mijn agenda
- Tijd
- 19:30 tot
- Locatie
-
Collegezalencomplex, Radboud Universiteti
- Organisator(s)
-
Radboud Reflects
- Spreker
-
Journalist Franklin Foer
- Beschrijving
-
Google, Facebook, Apple and Amazon make us a wearisome, predictable people. Without thinking we give ‘Big Tech’ data about ourselves and in this way we sell our souls. We have stopped thinking for ourselves, according to the bestselling American author Franklin Foer. Technology may even constitute an existential threat. It is high time for opposition. Come find out why our dependence on Big Tech is dangerous and think about how to turn the tide.
Business case
Big Tech has big dreams and presents itself as a defender of individualism and diversity. You could almost forget that tech firms are companies that want above all to make a profit. It sounds good when Google states that ‘information wants to be free’ and that they see it as their job to provide access to the world wide web for everybody, because the hive mind will make all of us smarter. But this is obviously a sales pitch designed to grow their business. More dependence on them on the information they provide means more advertisements for them to sell.
Existential threat
According to Franklin Foer, ‘The problem is that we do not only merge with machines, but we also merge with the companies that make those machines.’ Firms like Google and Facebook want to become our personal assistants and never leave our sides. With our data at hand, companies can easily manipulate us in subtle ways. Data, as Foer explains, are a kind of x-rays of our souls. By sharing data about ourselves, we in fact sell ourselves to these companies. Therefore, Foer calls dependence on Big Tech no less than an existential threat.
No room for introspection
By giving access to data about ourselves and our preferences we have given Big Tech the key to our thinking and feeling. Is it possible to resist the algorithms that lie underneath our Facebook feed, Google results and Amazon recommendations, that tell us what to like best, what to think, or what to choose? By hijacking our attention and our decision-making process, technology compromises human free will, and our ability to think and contemplate.
After his lecture Franklin Foer will have a discussion with Radboud Reflects programme manager and philosopher Lisa Doeland.
About the speaker
Franklin Foer is a journalist and a writer. He is correspondent at The Atlantic and former editor in chief of New Republic. His books include How Soccer Explains the World: An Unlikely Theory of Globalization (2004) and World Without Mind: The Existential Threat of Big Tech (2017).
Read this CNBC interview: The Dark Side of Sillicon Valley
RegistrationSold out, unfortunately it is not possible to register anymore.
De voertaal is Engels.
Google, Facebook, Apple en Amazon maken ons tot een eenheidsworst. We geven ‘Big Tech’ onze data en verkopen daarmee onze ziel. We denken niet meer zelf na, stelt de Amerikaanse journalist en bestsellerschrijver Franklin Foer. Er is sprake van een existentiële dreiging. Het is hoog tijd voor verzet. Leer wat er op het spel staat en denk verder over hoe we het tij kunnen keren.
Business case
Big Tech droomt groot en presenteert zich graag als voorvechter van individualisme en diversiteit. We zouden bijna vergeten dat het ook gewoon bedrijven zijn. Zo klinkt het prachtig wanneer Google zegt dat ‘informatie vrij wil zijn’ en dat zij het als taak zien om iedereen ter wereld toegang tot het wereldwijde web te geven, de hive-mind die ons samen slimmer zal maken, maar het sluit natuurlijk vooral goed aan bij Google’s businesscase. Hoe meer informatie zij gratis aan kunnen bieden, hoe meer advertenties zij kunnen verkopen.
Existentiële dreiging
Franklin Foer: ‘Het probleem is dat we niet alleen samensmelten met machines, maar dat we samensmelten met de bedrijven die die machines maken’. Ze willen onze personal assistent worden en nooit onze zijde verlaten. Met onze data in handen, kunnen ze vervolgens aan de slag om ons op subtiele wijze te beïnvloeden. Data, zo legt Foer uit, zijn een soort röntgenfoto van onze ziel. Door onze data uit handen te geven, verkopen we in feite onze ziel aan deze bedrijven. Foer noemt dit niets minder dan een existentiële dreiging.
Geen ruimte voor introspectie
Met onze data hebben Big Tech de sleutel tot onze aandacht in handen gegeven.Hoe bieden we weerstand aan de algoritmes die schuilgaan achter onze Facebook-feed, Google-zoekresultaten en Amazon-aanbevelingen, die ons voorkoken wat ons het lekkerst smaakt? Met deze kaping van onze aandacht komt ons vermogen tot contemplatie in het gedrang. En daarmee onze vrije wil.
Na de lezing gaat Franklin Foer in gesprek met programmamaker en filosoof Lisa Doeland.
Over de spreker
Franklin Foer is journalist en schrijver. Hij is correspondent bij The Atlantic en voormalig hoofdredacteur van New Republic. Hij is de broer van Jonathan Safran Foer en Joshua Foer en is volgens zijn broers de slimste van het stel. Hij schreef onder meer How Sockers Explains the World: An Unlikely Theory of Globalization (2004) en World Without Mind. The Existential Threat of Big Tech (2017).
Bekijk dit CNBC interview: The Dark Side of Sillicon Valley
DeelnameUitverkocht, inschrijven is helaas niet meer mogelijk.