Zoek in de site...

The Sense of Sustainability | Double lecture by philosopher René ten Bos and marketing scientist Vera Blazevic (Lezing)

Datum
woensdag 4 juli 2018Plaats in mijn agenda
Tijd
19:30 tot
Locatie
Theatre Hall C, Radboud University
Organisator(s)
Radboud Reflects in cooperation with Sustainabilty Programme Board of Radboud University.
Spreker
Philosopher René ten Bos and marketing scientist Vera Blazevic
Beschrijving

The Sense of Sustainability

Nederlands volgt Engels

Would you choose anything but to go green? It is hard to find an organization that doesn’t think sustainability is of the utmost importance. Consumers choose the sustainable option more and more as well. But is  that profitable for us? Does it lead to real and lasting change, or is the status quo simple served with a green sauce? Listen to what philosopher René ten Bos and marketing expert Vera Blazevic have to say about the sense of sustainability.

Greenwashing

If it’s sustainable it’s okay. Apparently when things are labelled sustainable, we can take a breath and resume business as usual. Is this buzzword losing its power? Isn’t it used to keep us calm and allow us to carry on and avoid fundamental changes? How can we distinguish genuine sustainability from greenwashing, the only goal of which is to make products more alluring? Is the concept of sustainability still viable?

Sustainability as a religion

Philosopher René ten Bos wonders why we sing the gospel of sustainability and argues that it has become a religion. In an interview he remarked that “sustainability seems to have become an opium for the masses, that allows them to calmly keep our capitalist society going while hoping that their problems will be solved somehow, sometime.” One can recognize believers of sustainability by their optimism and can-do attitude.

Sustainability in business

Marketing expert Vera Blazevic does research on how organisations successfully become sustainable. It turns out that wanting to change things is not enough, there is also need for  a shared narrative with which people can identify and make an effort to achieve. Window dressing is not enough.

After the lectures Ten Bos and Blazevic will discuss greenwashing and the sense of sustainability. Philosopher and program maker Lisa Doeland will chair the event.

About the speakers:

René ten BosRené ten Bos is professor of Philosophy at the Radboud University and the present Dutch philosopher laureate. He is the author of several books including Dwalen in het antropoceen (2017).



Vera BlazevicVera Blazevic is assistant professor Marketing at the Radboud University. Her research focuses on sustainability, innovation and circular economy.

Do you want to stay up to date about our activities? Please sign in for the English newsletter.


Nederlands

Groen, groener, groenst. Er lijkt geen organisatie meer te vinden die duurzaamheid niet hoog in het vaandel heeft staan en ook de consument kiest steeds vaker voor duurzame producten. Maar wat kopen we daarvoor? Verandert er écht iets of wordt de status quo simpelweg met een groen sausje overgoten? Luister naar wat filosoof René ten Bos en marketingwetenschapper Vera Blazevic te zeggen hebben over de (on)zin van duurzaamheid.

Greenwashing

Je noemt iets duurzaam en het is goed. Als je zegt dat iets al duurzaam is, dan hoeft er dus blijkbaar niks meer aan te veranderen. Is het begrip duurzaamheid nog wel zinvol? Wordt het niet eerder misbruikt voor eigen gewin dan om daadwerkelijk te veranderen? Wanneer is er echt sprake van duurzaamheid en wanneer wordt de term alleen gebruikt om een product aantrekkelijker te maken? Wanneer is er sprake van greenwashing?

Duurzaamheid als religie?

Denkers des Vaderlands René ten Bos vraagt zich af waarom we zo graag het gospel van de duurzaamheid zingen en stelt dat ons geloof erin religieuze trekken vertoont. In een interview merkt hij op dat ”duurzaamheid een soort opium voor de massa is, die hen in staat stelt rustig verder te leven in onze kapitalistische samenleving met de blijde verwachting dat de problemen eerdaags worden opgelost.” Wie erin gelooft, houdt zichzelf koest met optimisme en een can do-mentaliteit.

Duurzaamheid in bedrijf

Marketingwetenschapper Vera Blazevic doet onderzoek naar de verduurzaming van organisaties. Zo blijkt het niet voldoende om iets te willen veranderen, maar moet ook sprake zijn van een gedeeld narratief waar mensen zich achter kunnen scharen en voor in kunnen zetten. Met window dressing alleen kom je er dus niet.

Na afloop van de lezingen gaan Ten Bos en Blazevic in gesprek over greenwashing en de zin van duurzaamheid. Filosoof en programmamaker Lisa Doeland leidt het gesprek.

De voertaal is Engels.

Over de sprekers:

René ten BosRené ten Bos is hoogleraar Filosofie aan de Radboud Universiteit en de huidige Denker des Vaderlands. Tijdens de uitreiking van de Vrede van Nijmegen Penning aan Unilever-topman Paul Polman reflecteerde hij kritisch op het begrip duurzaamheid. Hij is auteur van onder meer Dwalen in het antropoceen (2017).



Vera BlazevicVera Blazevic is universitair docent Marketing aan de Radboud Universiteit. Ze doet onderzoek naar duurzaamheid, innovatie en circulaire economie.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.