Zoek in de site...

19|05|09 Mode. Hoe denk jij erover? | Filosofisch gesprek met filosoof Dave Willems

Mode. Hoe denk jij erover?Mode. Hoe denk jij erover? | Filosofisch gesprek met filosoof Dave Willems | Donderdag 9 mei 2019 | 14.00 – 14.45 uur | Radboud Universiteit | Radboud Reflects in samenwerking met de Groene week

Aankondiging - Kun je nog met een schoon geweten nieuwe kleding kopen? Ben je niet respectvol naar je medemens en de natuur als je steeds in de nieuwste mode loopt? En is het rechtvaardig om te goedkope kleding te kopen? Ga tijdens dit filosofische gesprek op zoek naar de morele kant van de zaak. Je bespreekt met een kleine groep medestudenten aan de hand van eigen ervaringen welke waarden voor jou een rol spelen bij je handelen. Wat is er voor jou belangrijk als het gaat om je omgang met mode? Zie de volledige aankondigingstekst onderin.

Verslag - Mode. Hoe denk jij erover?

Mode. Meerdere keren per jaar worden we aangespoord om nieuwe kleding te kopen. Kan dit nog met een schoon geweten? Ben je respectvol naar je medemens en de natuur als je steeds in de nieuwste mode rondloopt? En is het rechtvaardig om te goedkoop geproduceerde kleding te kopen? Tijdens dit moreel beraad met studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit werd onderzocht wat mode voor de verschillende deelnemers betekent en hoe zij over morele kwesties rondom mode denken. Filosoof en gespreksleider Dave Willems leidde het moreel beraad.

Kleding kopen

Voor dit moreel beraad werd de methode TOVEREN gebruikt. In 45 minuten tijd werd de uitgangsvraag “Mag ik elk half jaar nieuwe kleding kopen?” onderzocht. De eerste stap bestond uit het inventariseren van woorden die deze vraag bij de deelnemers opriep. Uiteenlopende woorden werden opgeschreven, waaronder identiteit, bewustwording, kennis, sociale kring, kapitalisme, milieu en arbeidsomstandigheden. Vervolgens werd aan de deelnemers gevraagd om één woord te kiezen dat hij of zij belangrijk vindt.

Online influencers

Aan de hand van het gekozen woord werd aan de deelnemers gevraagd om een eigen ervaring te delen die daarmee te maken had. Zo worstelde een van de deelnemers met de beïnvloeding door online influencers. Een eerste reactie was vaak “dat ziet er leuk uit, dat wil ik kopen,” maar al snel volgde de morele wroeging: “die influencer is eigen heel slecht bezig.” Een andere deelnemer steunde graag zijn favoriete bands door het kopen van een bandshirt, maar die shirts zijn in de regel alles behalve duurzaam geproduceerd. “Ga ik voor dat toffe bandshirt en steun ik daarmee die ene band of weegt kwaliteit en duurzaamheid zwaarder?” Maar ook oplossingen kwamen naar voren. Zo vertelde een deelnemer dat ze een slecht gevoel had bij het alsmaar kopen van nieuwe kleding, maar het ook belangrijk vindt om zichzelf een identiteit te kunnen aanmeten. Daarom heeft ze met vrienden een kledingruil opgezet, zodat ze op een duurzame manier toch elk half jaar andere kleding heeft.

Sociale kring

Op basis van deze voorbeelden werd aan de deelnemers gevraagd wat voor hen de essentie van de besproken thematiek was. Wat gaat je hier aan het hart? Wat moeten we ons ter harte nemen? De woorden sociale kring, sociale druk, invloed en bewustwording werden genoemd. Het meeste gewicht kenden de deelnemers toe aan ‘sociale kring’. Daar wordt je beïnvloed door vrienden en gelijkgestemden, maar kun je tegelijkertijd veranderingen teweeg brengen. In je sociale kring speelt bewustwording een belangrijke rol om je eigen en andermans handelen te veranderen. Gedeelde kennis over een duurzame omgang met kleding kan zo leiden tot mooie gedragsveranderingen.

Door: Dave Willems

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.

Aankondiging

Mode. Hoe denk jij erover?

Kun je nog met een schoon geweten nieuwe kleding kopen? Ben je niet respectvol naar je medemens en de natuur als je steeds in de nieuwste mode loopt? En is het rechtvaardig om te goedkope kleding te kopen? Ga tijdens dit filosofische gesprek op zoek naar de morele kant van de zaak. Je bespreekt met een kleine groep medestudenten aan de hand van eigen ervaringen welke waarden voor jou een rol spelen bij je handelen. Wat is er voor jou belangrijk als het gaat om je omgang met mode?

Consumentisme

De mode is steeds in beweging. Elk seizoen worden hele collecties vervangen. Maar de mode-industrie is niet zonder ethische bezwaren. Ze zet aan op het alsmaar kopen van kleding, die vaak onder slechte omstandigheden door arme mensen wordt gemaakt. En dan hebben we het nog niet eens over de milieuschade die afgedankte kleding veroorzaakt.

Over de gespreksleider

Dave WillemsDave Willems is programmamaker bij Radboud Reflects. Hij studeerde bouwkunde aan de TU Eindhoven en filosofie aan de Radboud Universiteit. Hij leidt regelmatig ethische gesprekken.

Dit is een programma van Radboud Reflects i.s.m. de Groene week

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.