Zoek in de site...

12|05|23 Radboud Sounds. De wetenschap van muziek | Festival met muziek van o.a. Sophie Straat, lezingen, dans en meer van vele wetenschappers en artiesten

Terugblik Radboud Sounds. De wetenschap van muziek | Festival met muziek van o.a. Sophie Straat, lezingen, dans en meer van vele wetenschappers en artiestenRadboud Sounds. De wetenschap van muziek | Festival met muziek van o.a. Sophie Straat, lezingen, dans en meer van vele wetenschappers en artiesten | Vrijdag 12 mei 2023, 19.00 deuren open. 20.00 - 01.00 uur, Doornroosje, Nijmegen | Radboud Reflects, Radboud Universiteit, Doornroosje

Radboud Recharge interview Niels Niessen - Hoe Spotify ons luistergedrag beïnvloedt | Ugenda -  Interview Pam Tönissen: Radboud Universiteit viert verjaardag in Doornroosje - Radboud Sounds | 3voor12 vpro.nl aankondiging - Radboud Sounds: De wetenschap van muziek - 3voor12

Aankondiging - Als je de sterren kon omzetten in geluid, hoe zou dat dan klinken? Kan muziek je pijngrens verhogen? Hoe kan muziek je oren voor de gek houden? En waarom is het zo belangrijk om samen los te gaan op muziek? Kom naar Radboud Sounds, de wetenschap van muziek en vier samen met de Radboud Universiteit haar 100-jarig bestaan. Luister, dans, geniet en hoor muziek zoals je het nog nooit hoorde.Zie de volledige aankondigingstekst onderin.

Foto's en korte verslagen - Radboud Sounds

Radboud Sounds was een groot succes. Meer dan 1.100 deelnemers luisterden in poptempel Doornroosje in Nijmegen naar soundbites en talks van Radboudwetenschappers van alle faculteiten van de Radboud Universiteit. Zij lieten de deelnemers kennis maken met de relatie tussen wetenschap en muziek in hun vakgebied. Geen festival zonder livemuziek: Sophie Straat, Cassandra Onck, Yin Yin en DJ's joost van Bellen en Kim Josefine en Lysha maakten de avond compleet. Radboud Sounds was een inspirerende traktatie aan het algemene publiek van de 100-jarige Radboud Universiteit. Lees hieronder een aantal korte verslagen en bekijk de foto's.

Sophie Straat | Concert

Sophie-Straat-Foto-Ted-van-Aanholt


The Sound of Freedom | Soundbite by Americanist Frank Mehring

Frank Mehring - foto Ted van Aanholt
The Nazi’s found American swing music degenerative and appalling. After the Liberation, the Dutch imported all the elpees they could get their hands on. And they swinged. In his lecture, Frank Mehring analysed the soundtrack of freedom and protest. According to the scholar of American Studies, songs can be used for ‘sonic politics’. Mehring peeled off three layers of music that touches humans: the cognitive – understanding the lyrics –, the affective – the emotions the sounds evoke –, and the kinetic – the movements the music invites us to make. By playing fragments of a variety of songs – from Billy Holiday, to Jimi Hendrix and an iPod advertisement – he showed how music manipulates us. ‘Music,’ Mehring concluded, ‘is powerful, dangerous, and not innocent.’

Muziek als pijnbestrijding | Soundbite door pijnexpert Esmeralda Blaney Davidson en onderzoeker Hans TimmermanHans Timmerman en Esmeralda Blaney Davidson - Foto Ted van Aanholt

Op je vinger, op je neus, of aan je oorlel? In het Café van ‘Roosje klemden de mensen wasknijpers op eigenaardige plekken. Esmeralda Blaney Davidson en Hans Timmerman, pijnonderzoekers aan het RadboudUMC, deden een experiment met het publiek. Hun vraag: kan muziek je pijn verminderen? Uit hun eigen studies blijkt van wel. Maar het ligt er wel aan welke muziek proefpersonen luisteren. Als ze hun favoriete hitje opzetten, dan ervaren ze inderdaad minder pijn. Maar als ze een lied draaien dat juist niet hun smaak is, dan ervaren ze juist meer pijn. Al dansend op het podium testten Blaney Davidson en Timmerman die resultaten met het publiek. Wat bleek: voor de proefpersonen in het Café verzachtte Harry Styles de wasknijperpijn veel meer dan Frans Bauer. Maar het kan nog beter, stelde Timmerman. Als je eerst je haatmuziek draait en daarna je favoriete nummer afspeelt, lijdt je weer nog minder aan een pijnprikkel. Timmerman wist daardoor wat hij moest doen bij de tandarts. Hij wil Frans Bauer luisteren in de wachtkamer. En daarna Rammstein bij het boren.

Michelle Appel and Daniel Danilin, Music that adapts to you!

One visitor was moved to tears. He was waving to the camera, while the computer produced dreamy sounds. On the first floor of Doornroosje, AI researchers Michelle Appel and Daniel Danilin exhibited their invention: an AI system that translated the movements of people in music. During a five-minute Soundbite in the Café, Appel and Danilin explained their machine: The Conductor. The researchers combined MediaPipe – software that translates human users into stick figures and follows their movements – and the digital music makers tool Ableton. By doing so, they enabled visitors to produce sounds by waving, swinging, and dancing. With the researcher’s intuitive tool, you could make music without learning to play an instrument. This, Appel and Danilin contended, merged human and computer into a creative symbiosis.

Music on the Brain | Soundbite by neuroscientist Tinke van Buijtene

Tinke van Buijtene - Foto Ted van Aanholt

Even though brain researchers have found an ‘auditory cortex’ in the brain, there is never only one part of the grey mass that processes and produces music. Neuroscientist Tinke van Buiten told the audience in the Café about the ways that the brain deals with sounds and rhythms. More precisely, she analysed our emotional reactions to songs. While listening to music, our brains release neurotransmitters such as dopamine, oxytocin, and serotonin. These make listening to music so pleasurable. And this is why music can provide consolation during hard times.

DJ Joost van Bellen

DJ-Joost-van-Bellen-foto-Ted-van-Aanholt-


Muziek en geluk | Talk met econoom Esther-Mirjam Sent en psycholoog Daniël Wigboldus

E.M.-Sent,-A.-Sterken,-D.-Wigboldus-foto-Ted-van-Aanholt--

In de Rode Zaal van Doornroosje spraken econoom Esther-Mirjam Sent en psycholoog Daniël Wigboldus, onder leiding van Arjan Sterken, over de relatie tussen muziek en geluk. ‘Een traditioneel econoom zou stellen dat economische groei uiteindelijk tot meer geluk lijkt, maar ik kijk wat verder’, vertelde Sent. ‘We weten inmiddels dat ervaringen zoals concerten langduriger geluksgevoel geven dan materiële welvaart, want ze zijn elke keer weer een beetje anders.’ Daarbij vertelde ze dat herinneringen van de ervaring bepalender zijn in het geluk dan de ervaring zelf.

Vanuit zijn achtergrond in de psychologie voegde Wigboldus toe dat muziek een positief effect heeft op ons brein: we komen er door tot rust, zo gaat onze hartslag ervan omlaag. ‘Daarnaast beleef je muziek vaak samen, het leidt tot verbinding’, aldus Wigboldus. Overigens zorgt muziek niet alleen maar voor verbinding. Wigboldus: ‘Wij willen graag als mensen ergens bijhoren, maar tegelijkertijd willen we uniek zijn. Muziek komt aan beide drijfveren tegemoet.’ Muzieksmaak kan mensen verbinden, maar toch wil iedereen nét iets meer over die ene band weten dan de ander.

Tot slot vroeg Sterken aan de sprekers of muziek ons geluk kan bevorderen. Sent was duidelijk: ‘Ik verzet me tegen zo’n instrumentele benadering van muziek.’ Wigboldus antwoordde genuanceerder dat het er dus voor kan zorgen dat we ergens bij gaan horen. ‘Blijf nieuwe dingen ontdekken’, riep hij het publiek op.

Geloof je oren niet!| Soundbite door neurofysicus John van Opstal
John-van-Opstal-Foto-Ted-van-Aanholt-

Video - Geloof je oren niet! | Soundbite door neurofysicus John van Opstal

In een soundbite – een programmaonderdeel van een kwartier waarin een wetenschapper wat clipjes laat horen en vertelt over zijn onderzoek – vertelde neurofysicus John van Opstal over toonhoogte. De centrale vraag die hij stelde was: ‘Hoe komt het dat we een verschil in toonhoogte horen?’ Van Opstal vertelde dat we vaak denken dat het te maken heeft met de frequentie van geluid, maar aan de hand van enkele soundbites liet hij het publiek horen dat het ingewikkelder ligt. Zo bleek dat de combinatietoon van 300Hz en 200 Hz lager klonk dan beide afzonderlijke tonen. ‘Dit noemen we het probleem van de missing fundamental, de ontbrekende grondtoon’, aldus Van Opstal.

Aan de hand van een PowerPoint met daarop kleurrijke grafiekjes, gedetailleerde tekeningen van de gehoorgang, en termen als ‘de basilaire membraan’, vertelde Van Opstal het publiek over onderzoek naar hoe wij toonhoogte horen. Ondanks tal van hypotheses bleek telkens weer de conclusie: zo simpel zit het niet. Na een kwartier concludeerde Van Opstal: ‘Waar in de hersenen zit dan de toonhoogte? Eerlijk gezegd: we hebben geen idee.’

Opgetrommeld voor de wiskunde | Soundbite door wiskundige Walter van Suijlekom

Walter-van-Suijlekom-foto-Ted-van-Aanholt-

Video - Opgetrommeld voor de wiskunde | Soundbite door wiskundige Walter van Suijlekom

Van Opstals lezing werd gevolgd door een kort optreden van drie percussionisten Niels Eijkemans, Werner van Weerenburg en Walter van Suijlekom. Na afloop gaf Van Suijlekom, naast percussionist ook hoogleraar Niet-commutatieve meetkunde aan de RU, een korte lezing over de relatie tussen vorm en klank. Kun je van de vorm van een trommel het geluid afleiden? ‘We weten dat hoe groter de trommel is, hoe lager het geluid. Maar kun je ook het verschil horen tussen een ronde een vierkante trommel?’

Van Suijlekom vertelde dat uit wiskundige berekeningen blijkt dat bij elke vorm trommel de grootte zich omgekeerd evenredig verhoudt tot het volume. ‘Maar het blijkt wel dat verschillende gekke vormen nog steeds hetzelfde spectrum aan frequenties hebben. De vorm kun je dus niet horen.’ Vervolgens legde Van Suijlekom uit dat als we vormen kunnen leren onderscheiden op basis van geluidsgolven, we ook het heelal beter kunnen begrijpen. De conclusie bleef voor nu: ‘Al onze kennis over de kromming van ruimte of over de vorm van een trommel is spectraal.’

Kosmische jazz| Jazz & Talk door jazztrio TRIFID en sterrenkundige Marijke Haverkorn

M.-haverkorn-en-Trifid-foto-Ted-van-Aanholt-

Marijke-Haverkorn-Foto-Ted-van-Aanholt-

Trifid-Foto-Ted-van-Aanholt-


Cassandra Onck | Concert

Cassandra-Onck-foto---Ted-van-Aanholt-


Stilte als muziek| Talk door theoloog Thomas Quartier en psychiater Anne Speckens

Thomas-Quartier-Foto-Ted-van-Aanholt-

Terwijl in de Rode Zaal van Doornroosje Yin-Yin speelde, spraken in de Paarse zaal theoloog Thomas Quartier en psychiater Anne Speckens over het verband tussen stilte en muziek. Zij gaven beide een korte lezing, waarna ze in gesprek gingen met programmamaker Nort Vlemmix.

Allereerst betrad Quartier het podium. Hij zong het publiek toe in Gregoriaanse zang, waarna hij vertelde over deze bijzondere vorm van zingen. ‘Gregoriaans is een regelrechte ontregeling van alles wat je van geluid gewend bent’, vertelde Quartier. ‘Het is een soort inademend zingen, de klanken buiten naar binnen.’ Het doel van deze vorm van zingen is om innerlijke rust teweeg te brengen, legde hij uit. ‘Het is een manier van zingen die wij in het klooster gebruiken om lichaam en geest met elkaar in balans te brengen.’ Muziek en stilte zijn hierin dus innig verbonden.

Vervolgens wist ook Speckens het publiek stil te krijgen, door een mindfulness oefening met hen uit te voeren. Rustig begeleidde ze de zaal door een oefening waarin de deelnemers hun aandacht moesten richten op hun lichaam. ‘Mindfulness is een manier om je aandacht te trainen op het hier-en-nu, op een onderzoekende manier’, lichtte ze vervolgens toe. In haar onderzoek kijkt Speckens naar hoe regelmatig we onze mindfulness trainen, kan helpen in het dagelijks leven. ‘Als je meer bewust bent van je aandacht kun je beter keuzes maken in waar je het op richt.’

N.-Vlemmix,-T.-Quariter,-A.-Speckens--foto-Ted-van-Aanholt

In het gesprek met Vlemmix bespreken Quartier en Speckens of mindfulness en Gregoriaanse zang, ondanks hun verschillende benaderingen, een zelfde soort rust voortbrengen. ‘Mindfulness heeft een soort onderzoekende houding’, vertelde Speckens. ‘Het is ook een manier om te onderzoeken hoe de geest in elkaar steekt.’ Daar voegde Quartier aan toe dat het Gregoriaans inhoudelijk gevulder is dan mindfulness. Zo hebben de Latijnse teksten duidelijke religieuze betekenissen. Quartier: ‘Het zijn ook eeuwenoude melodieën en teksten die daarmee een bepaalde snaar weten te raken. Ze brengen een ervaring van heiligheid teweeg.’

Klinkt als Billie Eilish. Het geluid van Spotify | Soundbite door cultuurwetenschapper Niels Niessen
Niels-Niessen-Foto-Ted-van-Aanholt-

Cultuurwetenschapper Niels Niessen vertelde in een soundbite over muziek en associaties, aan de hand van Spotify en de muziek van Billie Eilish. Zo vertelde hij eerst over zijn associaties met Eilish. ‘Haar muziek wordt wat mij betreft gekenmerkt door het woord ‘blurry’. Daarnaast associeer ik haar sound sterk met kristallen, met breekbaarheid.’ Daarbij associeert Niessen haar met andere artiesten als Aurora.

‘Spotify speelt sterk in op onze muziekassociaties’, vervolgde Niessen. ‘Door middel van de radiofunctie zorgt Spotify ervoor dat je bepaalde artiesten aangeraden wordt, op basis van wat je al luistert.’ Op deze manier verandert Spotify ook meteen onze muziekassociaties, voegde Niessen toe. On demand muziek luisteren doorbreekt immers oude structuren. ‘Zelf luister ik liever niet naar Spotify’, concludeerde Niessen. ‘Niet alleen is het een uitbuitend verdienmodel, maar ik luister liever op de radio naar een playlist die gegenereerd wordt door mensen, dan door een algoritme.’

Van wie is de melodie? | Soundbite door jurist Roma Leuyerink

Roma-Leuyerink-Foto-Ted-van-Aanholt

In de soundbite ‘Van wie is de melodie?’ besprak jurist Roma Leuyerink wat auteursrecht is en of melodieën erdoor beschermd kunnen worden. ‘Auteursrecht geeft de maker van een creatief werk een exclusief recht om het openbaar te maken en verveelvoudigen’, legde ze uit. ‘Auteursrecht ontstaat vanzelf, maar daarvoor moet wel eerst aan een aantal eisen zijn voldaan.’ Zo moet het intellectuele voortbrengsel wel voor menselijke waarneming vatbaar zijn – een idee in je hoofd is dus niet genoeg. Daarnaast moet het object van bescherming nauwkeurig en objectief bepaalbaar zijn. Tot slot moet sprake zijn van oorspronkelijkheid. Dit betekent dat er geen sprake mag zijn van ontlening en dat er vrije en creatieve keuzes moeten zijn gemaakt door de maker. De ondergrens daarbij is alles wat zo banaal en triviaal is, dat daarachter geen creatieve arbeid van welke aard dan ook valt aan te wijzen.’

Deze laatste eis zorgt ervoor dat heel simpele en alledaagse melodieën vaak niet beschermd worden door het auteursrecht. ‘Dit is ook de reden dat in het merendeel van de popnummers die in de afgelopen 20 jaar zijn gemaakt, probleemloos dezelfde vier akkoorden gebruikt konden worden.’ De laatste tijd zien we echter steeds vaker dat succesvolle artiesten – ten onrechte - geconfronteerd worden met inbreukclaims van vaak minder succesvolle artiesten, die zo een graantje mee proberen te pikken van het succes. Zo werd Lady Gaga door Steve Ronson beschuldigd van inbreuk, omdat hij meende zij een beschermde melodie had gebruikt in haar Oscarwinnende nummer Shallow. ‘Of hier überhaupt sprake was van een beschermde melodie, of van een banaal melodietje, laat ik aan jullie om te beoordelen’, sloot Leuyerink af.

Sophie Straat | Concert

Sophier-Straat-4-foto-Ted-van-Aanholt

Sophie-Straat-2-Foto-Ted-van-Aanholt-

Sophie-Straat-3-Foto-Ted-van-Aanholt-

YĪN YĪN | Concert

Yin-Yin-2-Foto-Ted-van-Aanholt-

Yin-Yin-Foto-Ted-van-Aanholt-


DJ’s Kim Josefine en Lysah

DJ Kim Josefine en Lysah Foto Ted van Aanholt


Doornroosje door de jaren heen | Postertentoonstelling door geschiedenisstudenten Imke van Dijk, Lies Heijs, Pleun Hendrikx en Pepijn Trienekens

Doornroosje door de jaren heen | Postertentoonstelling door geschiedenisstudenten Imke van Dijk, Lies Heijs, Pleun Hendrikx en Pepijn Trienekens

Foto's: Ted van Aanholt

Aankondiging

Radboud Sounds. De wetenschap van muziek | Festival met muziek van o.a. Sophie Straat, lezingen, dans en meer van vele wetenschappers en artiesten

Als je de sterren kon omzetten in geluid, hoe zou dat dan klinken? Kan muziek je pijngrens verhogen? Hoe kan muziek je oren voor de gek houden? En waarom is het zo belangrijk om samen los te gaan op muziek? Kom naar Radboud Sounds, de wetenschap van muziek en vier samen met de Radboud Universiteit haar 100-jarig bestaan. Luister, dans, geniet en hoor muziek zoals je het nog nooit hoorde.

Muziek is niet weg te denken uit ons leven, en je hoeft er niks van te weten om er met volle teugen van te genieten. Maar de wetenschap achter muziek ontdekken maakt het nóg leuker! Wetenschappers van de Radboud Universiteit laten je kennis maken met muziek vanuit verrassende invalshoeken.

Geniet van livemuziek van o.a. Sophie Straat, YĪN YĪN of van DJ’s Kim Josefine en Lysah en Joost van Bellen en dans mee tot in de late uurtjes.

Stel je eigen programma samen en bekijk de wereld van muziek met andere ogen.

www.ru.nl/radboudsounds

PROGRAMMA

Klinkt als Billie Eilish. Het geluid van Spotify | Soundbite door cultuurwetenschapper Niels Niessen
Hoe associeert Spotify de ene track met de andere? Hoe verandert dit streamingplatform onze muzieksmaak? En hoe is muziek streamen anders dan luisteren naar de radio? Aan de hand van het blurry en kristallen geluid van Billie Eilish plaatst cultuurwetenschapper Niels Niessen een kritische noot bij Spotify. Kom samen luisteren en verder denken en ontdek wat Spotify met muziek doet.

Kosmische jazz| Jazz & Talk door jazztrio TRIFID en sterrenkundige Marijke Haverkorn
Er is geen geluid in de ruimte. Er is immers geen lucht daarboven, dus niets waar geluidsgolven doorheen kunnen reizen. Maar stel je voor dat de ruimte een plek was waar geluid kon bestaan. Als we de kosmische volumeknop konden opendraaien, wat zouden we dan horen? Hoe zou het klinken als een nieuwe ster wordt geboren, of twee kometen op elkaar botsen? En welke muziek maakt een supernova? Kom luisteren hoe jazztrio TRIFID en sterrenkundige Marijke Haverkorn muziek en het heelal samenbrengen.

Muziek als pijnbestrijding | Soundbite door pijnexpert Esmeralda Blaney Davidson en onderzoeker Hans Timmerman
Muziek geeft ons energie, vreugde en troost. Toch luisteren we, als we onze teen stoten, niet meteen naar muziek van Miles Davis. Zou dit toch verstandiger zijn dan we denken? Kunnen we muziek gebruiken om met pijn om te gaan? Kom luisteren naar pijnexpert Esmeralda Blaney Davidson en anesthesioloog Hans Timmerman en ontdek hoe muziek kan worden ingezet om pijn te verminderen.

AI and Music. Music that Adapts to You! | Soundbite by AI researchers Michelle Appel and Daniel Danilin
Kijk in een camera, beweeg je handen en hoor hoe de muziek zich aanpast aan wat jij wilt horen. Dat kan! AI-onderzoekers Michelle Appel en Daniel Danilin zijn betrokken bij een project waarin Kunstmatige Intelligentie gebruikt wordt om muziek interactief te maken. Kom en leer ervaar hoe menselijke creativiteit en slimme technologie met elkaar kunnen versmelten. En probeer het later zelf uit op de vide! De voertaal is Engels.

Muziek en geluk | Talk met econoom Esther-Mirjam Sent en psycholoog Daniël Wigboldus
Wat maakt ons gelukkig, en welke rol kan muziek hierin spelen? Welke verschillende vormen van geluk bestaan er? Is er een verschil tussen geluk dat we halen uit ervaringen en geluk dat we halen uit materieel bezit? Denk mee met econoom Esther-Mirjam Sent en psycholoog Daniël Wigboldus en begin Radboud Sounds met een vrolijke noot!

Sophie Straat | Concert
De onbetwiste koningin van een nieuwe generatie protestzangers: de smartlap is niet dood. De Nederlandse volkszangeres Sophie Straat groeide eind jaren ‘90 op in de Pijp in Amsterdam en schrijft over maatschappelijke en sociale misstanden. In maart nog stond ze in een uitverkocht Doornroosje.

YĪN YĪN | Concert
YĪN YĪN laat zich inspireren door de psychedelische Aziatische muziek uit de jaren ‘60 en ‘70. Ze combineren dit met traditionele folklore, disco, funk, psychrock en elektronica tot uitgesponnen improvisaties en swingende nummers. Hun eerste paar nummers brachten ze uit op cassette en dit leverde een platendeal op bij het smaakvolle Zwitserse label Bongo Joe Records.

Dans als gespreksstarter | Dans & Talk met cultuurwetenschapper Liedeke Plate en dans onder leiding van Farida Nabibaks
Moeten we leren dansen over de dingen waar we moeilijk over praten? Dans kan bijvoorbeeld helpen om over een beladen onderwerp als het slavernijverleden een dialoog te openen. Maar hoe werkt dat? Laat je meenemen naar het verleden door middel van dans, en leer hoe dans ons kan helpen de stilte te doorbreken. Kom kijken en luisteren naar Liedeke Plate en Farida Nabibaks en haar dansers, en ontdek hoe dans een basis voor een gesprek kan vormen.

DJ’s Kim Josefine en Lysah
Het dynamische duo Kim Josefine en Lysah hebben elkaar gevonden in de liefde voor het zwarte goud: vinyl met 70’s funk en soul tot mid 80’s boogie en disco. Zo lang het maar hemels klinkt en de voeten langzaam in beweging brengt.

Geniet van deze twee residents van de fonkelnieuwe muziek hotspot PAAK, een vinyl luisterbar en platenzaak in de Nijmeegse Bloemerstraat.

Doornroosje door de jaren heen | Postertentoonstelling door geschiedenisstudenten Imke van Dijk, Lies Heijs, Pleun Hendrikx en Pepijn Trienekens
Doornroosje vormt al sinds de jaren ‘70 het muzikale zenuwcentrum van Nijmegen. Pop, rock, metal, techno, house, punk, country, er zijn weinig muzikale genres die de zalen van Doornroosje niet hebben doen weergalmen. En bij een goed concert hoort natuurlijk een goede poster. En die posters vormen een raam naar het muzikale verleden van Nijmegen, en Doornroosje in het bijzonder.

Dans met DJ Joost van Bellen!
Genoeg nagedacht over muziek. Nu tijd om te dansen! Laat je meevoeren door de wilde, rauwe en veelzijdige stijl van DJ Joost van Bellen, en ervaar wat een goede beat met je lichaam doet. Het verstand heeft genoeg gewerkt vanavond, dus zet het op nul en laat je lichaam bewegen en je oren suizen. Volume omhoog, spotlights aan, en gaan!

Geloof je oren niet!| Soundbite door neurofysicus John van Opstal
Door tonen te combineren kun je een toon horen die er helemaal niet is! En er bestaat een toon die voor eeuwig omhoog lijkt te gaan. Hoe kan dat?  Door gebruik te maken van de manier waarop onze oren geluid opvangen en verwerken kunnen je oren bedrogen worden. De richting, de samenstelling van tonen en het volume van het geluid speelt daarbij een rol. Maar ook de vorm van je oorschelp, je verwachtingen en je leeftijd zijn van belang. Neurofysicus John van Opstal legt uit hoe je oren werken door te laten zien waarom ze soms juist niet werken. Kom kijken en vooral luisteren.

Leve de roes! | Soundbite door filosoof Linde van Schuppen en cultuurwetenschapper Roel Smeets
Dansen, zingen, stampen op muziek: komt die drang uit onszelf? Of doet de muziek dat met ons? Op technoraves, dancefeesten en rockconcerten lijken we de controle te verliezen. Wanneer we ons overgeven aan de muziek en de massa, worden de grenzen van het zelf poreus. En dat is niet alleen lekker. Die roes, zo stellen zo cultuurwetenschapper Roel Smeets en filosoof Linde Schuppen, is gezond, essentieel en opstandig. Kom en ontdek waarom het een goed idee is om los te gaan

Opgetrommeld voor de wiskunde | Soundbite door wiskundige Walter van Suijlekom
De vorm van een object achterhalen, zonder ernaar te kijken of te voelen. Onmogelijk? Niet voor wiskundige Walter van Suijlekom. Hij slaat op grote trommels, en berekent puur op basis van geluidsgolven de vorm van elke trommel. Zien met je oren dus. Kom luisteren, en ontdek wat geluidsgolven ons allemaal kunnen vertellen en wat het nut hiervan is voor bijvoorbeeld het vergaren van meer kennis over het heelal.

Het geluid van de vrijheid | Soundbite door Amerikanist Frank Mehring
Elke periode vraagt om zijn eigen muziek. Van Dixieland jazz tot rock 'n roll en van hiphop tot house, muziek is altijd een spiegel van politieke en culturele trends. Amerikanist Frank Mehring neemt ons mee op een muzikale reis door de 21e eeuw, vanaf de bevrijding van Nederland in 1945. Kom meer te weten over hoe onze muziek de grootste gebeurtenissen van de vorige eeuw weerspiegelt! De voertaal is Engels.

Stilte als muziek| Talk door theoloog Thomas Quartier en psychiater Anne Speckens
Wat doet het met je als je actief naar stilte luistert? En is elke stilte hetzelfde? In muziek zijn de noten die niet gespeeld worden vaak net zo belangrijk als de noten die wel worden aangeslagen. Zonder stilte geen muziek. Maar kunnen we de stilte zelfs ook als een vorm van muziek zien? En kan stilte een manier zijn om rust in je hoofd te krijgen? Kom luisteren naar voormalig Theoloog des Vaderlands Thomas Quartier en psychiater Anne Speckens, en geen stilte zal ooit meer hetzelfde klinken.

Van wie is de melodie? | Soundbite door jurist Roma Leuyerink
Is het je wel eens opgevallen dat veel succesvolle poptracks ontzettend veel op elkaar lijken? Als je vier specifieke akkoorden beheerst, heb je al snel honderden verschillende nummers in je repertoire. Daarnaast heeft elk muziekgenre terugkerende thema’s en bouwen artiesten op elkaar voort. Neem bijvoorbeeld Lady Gaga’s Born This Way. Wie goed luistert hoort vanzelf Madonna’s Express Yourself.

Maar waar ligt de grens tussen een vergelijkbaar melodietje en schaamteloos knip- en-plakwerk? En kan een melodie of gitaarriff eigenlijk wel “van jou” zijn? Jurist Roma Leuyerink neemt ons mee in de wereld van verdachte songteksten, matchende melodieën, en onvervalst muzikaal jatwerk.

AI en muziek. Muziek die zich aanpast aan jóu! |Installatie van AI-onderzoekers Michelle Appel en Daniel Danilin
Kijk in een camera, beweeg je handen en hoor hoe de muziek zich aanpast aan wat jij wilt horen. Dat kan! Probeer zelf uit hoe je met Kunstmatige Intelligentie muziek interactief kunt maken!

Kom je vaker naar de lezingen van Radboud Reflects? Dan is een Radboud Reflects-abonnement misschien interessant.

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Schrijf je dan in voor de tweewekelijkse nieuwsbrief.