16|05|23 Curiosity and Career: What Drives (Former) Academics? | Academic Affairs with neuroscientist Lieke van Lieshout and economist-turned-care-farm-owner Floris Heukelom
Curiosity and Career: What Drives (Former) Academics? | Academic Affairs with neuroscientist Lieke van Lieshout and economist-turned-care-farm-owner Floris Heukelom | Tuesday 16 May 2023 | 16.00 - 17.00 hrs | Theater Hall C | Radboud Reflects and Radboud Young Academy
Announcement - “Curiosity” is a buzzword in the glossy annual reports of universities. Science should be ‘curiosity-driven’, they argue, and scholars should follow their innate desire to know the world. Yet, what does curiosity actually entail? And is the academic world designed to foster this curiosity? Come and listen to neuroscientist Lieke van Lieshout and former assistant professor Floris Heukelom on how to foster and satisfy curiosity, inside and outside academia. See full annnouncement below.
Verslag - De waarde van weetgierigheid
‘Nieuwsgierigheid’ is een van de drie kernwaarden van de Radboud Universiteit en in de academische wereld van tegenwoordig is het een buzzword te noemen. Maar wat is nieuwsgierigheid eigenlijk? En is de academische wereld werkelijk zo nieuwsgierig? Voor een klein publiek van de Jonge Akademie bespraken neurowetenschapper Lieke van Lieshout en voormalig universitair hoofddocent Economie Floris Heukelom deze vragen.
De wetenschap achter nieuwsgierigheid
Van Lieshout trapte het programma af met een korte lezing over wat nieuwsgierigheid is. ‘Het is intrinsiek gemotiveerde verzameldrang naar informatie’, legde ze uit. Vervolgens droeg ze een verklaring aan voor waarom we nieuwsgierig zijn. ‘We willen een beter idee krijgen van wat er in de complexe wereld om ons heen gebeurt. Daardoor zoeken we constant naar nieuwe informatie.’
Maar wat zijn de dingen die ons nieuwsgierig maken? Dit is de vraag die Van Lieshout zelf stelde in haar promotieonderzoek. Aan de hand van een taak waarin een soort loterij werd nagebootst, onderzocht Van Lieshout het verband tussen onzekerheid van uitkomsten en onze nieuwsgierigheid. ‘Hoe onzekerder de uitkomst van de loterij trekking was, des te nieuwsgieriger deelnemers ernaar waren’, vertelde Van Lieshout.
Naast onzekerheid spelen onze interesses mee in wat ons nieuwsgierigheid maakt. Ook dit illustreerde Van Lieshout aan de hand van experimenten in psychologisch onderzoek. ‘Uit een taak waarbij deelnemers een soort pubquiz vragen kregen, bleek dat mensen het nieuwsgierigst waren naar het antwoord als het onderwerp binnen hun interesse viel en ze het antwoord niet wisten.’ Volgens Van Lieshout wijzen deze onderzoeken ons erop dat we, zowel binnen als buiten de academische wereld, niet bang moeten zijn voor onzekerheden aangaan: dit zijn precies de dingen die onze nieuwsgierigheid wekken.
De nieuwsgierigheid achter de wetenschap
Na de lezing ging Van Lieshout onder leiding van programmamaker Adriaan Duiveman in gesprek met Floris Heukelom, die zijn baan als econoom aan de RU verliet en nu eigenaar is van gezondheidsinstelling ‘Onder de bomen’, een zorgboerderij. Voor hem was het een nieuwsgierigheid naar de wereld buiten de academie, die hem naar deze baanwisseling trok.
Van Lieshout en Heukelom bespraken onder andere of de universiteit een buitengewoon nieuwsgierige werkplek is. ‘Aan de universiteit wordt nieuwsgierigheid wel een stuk meer aangemoedigd dan bij bijvoorbeeld bedrijven’, aldus Heukelom. Wel kan de competitieve sfeer in de academische wereld nieuwsgierigheid onderdrukken, denkt Van Lieshout. ‘Door de concurrentie ben je minder snel geneigd het onderzoek te doen wat je het nieuwsgierigst maakt, maar wat je een beurs en publicaties oplevert.’
De lezing werd afgesloten met een vraag uit het publiek of nieuwsgierigheid minder wordt naarmate je ouder wordt. Dit is volgens Van Lieshout niet het geval. ‘Nieuwsgierigheid verandert wel, zo hebben we veel ervaringen al gehad in vergelijking met een kind, maar we blijven net zo nieuwsgierig naar de dingen die we niet weten.’
Door Ellen Theuws
Announcement
“Curiosity” is a buzzword in the glossy annual reports of universities. Science should be ‘curiosity-driven’, they argue, and scholars should follow their innate desire to know the world. Yet, what does curiosity actually entail? And is the academic world designed to foster this curiosity? Come and listen to neuroscientist Lieke van Lieshout and former assistant professor Floris Heukelom on how to foster and satisfy curiosity, inside and outside academia.
Curiosity beyond the ivory tower
In the podcast series Out of the Box, created by the Radboud Young Academy and Radboud Reflects, four academics were interviewed about their careers. One returned to academia after a break, three others left academia indefinitely. Yet, none could stop doing research. Moreover, they found ways to pursue their academic interests beyond the walls of the university. This event closes the series and revolves around a central theme that emerged in all interviews: curiosity.
Unpredictability
The discoveries of the most revolutionary medicines were not planned. In a 2018 study, Harvard researchers found that clinical breakthroughs were the result of scientists trying to figure out the workings of nature. They did not set out to create a medicine, let alone save billions of lives. Yet, their curiosity led to drugs that did so.
From the start of a project, the results of scientific research are unpredictable. And exactly this unpredictability, neuroscientist Lieke van Lieshout argues, is what makes us curious. In her studies, she found that people’s brains experienced finding new information as rewarding. One of the possible explanations is that we like to gather information in order to minimize the unpredictability of the world. We like the uncertainty of the puzzle because we can solve it.
Curiosity-driven or career-driven?
But does modern-day academia allow for unpredictability? To get the financial resources needed, research projects have to promise concrete results to the funding bodies. Furthermore, curiosity can lead to both scientific success as well as failure – and the latter can have repercussions for academic careers.
Many academics were driven by their curiosity to explore the world outside the ivory tower. Former assistant professor and economist Floris Heukelom is one of them. Managing the business-side of a care farm by day, he still works on papers on health care economics by night. Heukelom thinks that academia could learn from the health care sector. His message: trust the professionals.
After a short lecture by Lieke van Lieshout on external and internal motivations of scientists and scholars she will discuss with Floris Heukelom what true ‘curiosity-driven research’ would entail and how we should design universities to foster it. The lecture and discussion are in English. Drinks are served afterwards.
About the speakers
Lieke van Lieshout is a neuroscientist at the Donders Institute. She investigates the external and internal motivations of people to learn.
Floris Heukelom is the owner and manager of the health care company ‘Onder de bomen’, which started as a zorgboerderij - care farm. Before, he was an assistant professor in economics at Radboud University.
Subscribe to the English e-mail newsletter and be the first to know about new programming, the latest reviews, video's and more.
This is a programme of Radboud Reflects and Radboud Young Academy.