Gastlessen rechtsstaat op basisscholen begonnen: meer rechtenstudenten gezocht

Datum bericht: 3 maart 2023

Mag je iemand “gecremeerde kroket” noemen? Waarom draagt een rechter eigenlijk een toga? Mag je zomaar snoep kopen in Duitsland? En wat kun je doen als een klasgenoot je op Facebook beschuldigt van het stelen van een Cito-toets? Dit zijn vragen die studenten samen met bassischoolleerlingen bespreken tijdens gastlessen op basisscholen. Jij kan ook op basisschool aan de slag met deze belangrijke maatschappelijke kwesties: voor dit project zoeken wij nog meer enthousiaste studenten.

Rechtsstatelijke bewustzijn bij onze toekomstige generatie burgers

Een goed begrip van de rechtsstaat is essentieel, zeker bij onze toekomstige generatie burgers. Vanuit deze gedachte is universitair hoofddocent internationaal en Europees recht Jasper Krommendijk onlangs begonnen met een gastles-project in het kader van zijn Jean Monnet Chair over de rechtsstaat in de EU en de nationale rechtsordes. Dit driejarig project is gefinancierd door de EU en berust op vier pijlers: onderwijs, onderzoek, maatschappelijke discussie en publieksvoorlichting (zie ook dit interview met Jasper over zijn project). Gastlessen op groep 7 en 8 van basisscholen over vrijheid en gelijkheid dragen bij aan rechtsstatelijk bewustzijn. Leerlingen krijgen de Grondwet te zien en leren dat zij grondrechten en vrijheden tegenover de overheid genieten.

Abstracte en technische begrippen gaan leven

Een eerste week met drie verschillende gastlessen in twee klassen op een basisschool in Bemmel zit er op. Jasper heeft deze lessen samen met rechtenstudenten voorbereid en verzorgd. Het idee is dat rechtenstudenten deze lessen uiteindelijk zelf in tweetallen gaan geven.

Jasper is erg enthousiast over de lessen: ‘Het is geweldig om te zien hoe jonge kinderen tijdens een simulatie van een rechtszaak zo in hun rol kunnen opgaan, zeker als ze een toga aan hebben. Vol eerbied gaat de hele klas staan als de rechters binnen komen. Ongelofelijk ook hoe kinderen al een scherp gevoel voor rechtvaardigheid hebben.’

Naast een simulatie van een rechtszaak bestaan de gastlessen onder meer uit een discussie over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting, een puzzelopdracht waarbij leerlingen grondrechten uit de Grondwet in een zoekplaat moeten herkennen en debat in kleine groepjes over machtenscheiding. ‘Erg leuk om te zien hoe abstracte en technische begrippen zoals machtenscheiding of legaliteit toch tot de verbeelding spreken en gaan leven’, aldus Jasper.

Super tof en leerzaam voor leerlingen én student-docenten

Leerlingen schreven over de gastlessen dat ze het leuk vonden dat ze zelf ook veel mochten doen en daarvan leerden: ‘echt super tof en leuk’ aldus de “top” van een. Een andere leerling schreef: ‘ik vond het super leerzaam en dat we een rechtszaak mochten naspelen vond ik erg leuk!’. Sommigen leerlingen wilden zelfs nog een tweede rechtszaak naspelen.

De gastlessen zijn ook voor studenten een leerzame en leuke ervaring. Harm Welleweerd, European Law School student in het tweede jaar zegt dat er niets leuker is dan de passie die jij voelt voor iets door te kunnen geven aan kinderen, en te zien dat die passie ook daadwerkelijk overslaat op hun. ‘Superleuk en leerzaam om samen met kinderen stil te staan bij de basics van het recht en de fundamenten waarop onze samenleving gebouwd is. De kinderen hebben een andere, verfrissende kijk op het recht wat voor ons als studenten zo 'gewoon' is. Wanneer je lesgeeft leer je hun niet alleen wat, maar zij jou ook’, aldus Harm.

Wij zoeken jou als enthousiaste rechtenstudent

Wij zoeken  enthousiaste studenten voor de gastlessen, zowel bachelor als master. Voor studenten vormt deelname een unieke kans. Zij krijgen de gelegenheid om didactische vaardigheden en andere soft skills te ontwikkelen. Ook biedt het programma de kans om deel te nemen aan de overige activiteiten van het Jean Monnet project en aldus een netwerk op te bouwen met betrokken docenten en onderzoekers. Vince van Hoesel, European Law School student in het tweede jaar, belicht de andere kant van de voordelen van dit programma. ‘Dit programma brengt je intensief in contact met docenten waarmee je laagdrempelig overleg voert. Uiteindelijk ga je door dit programma ook nadenken over je toekomst. Ligt deze wellicht bij de EU? Doordat je de EU in de praktijk brengt door actuele voorbeelden uit te leggen aan kinderen ervaar je of je er feeling mee hebt.’

Studenten dienen bereid en beschikbaar te zijn om ten minste twee blokken van drie gastlessen van elk een tot anderhalf uur te verzorgen. Studenten krijgen na afloop een certificaat. Zij kunnen zelf -in overleg met de betreffende basisschool- het tijdstip bepalen. Er ligt een kant-en-klaar lesplan. Voor vragen, mail: jasper.krommendijk@ru.nl.