Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Boekpresentatie: Wat werkt voor ondernemende migranten? (Presentatie)

woensdag 18 december 2019Plaats in agenda
14:00 tot
CREA (Amsterdam: Nieuwe Achtergracht 170, 1018 BV Amsterdam)
GAK/UvA/RU
Spreker
Tesseltje De Lange
Beschrijving

Op Wereld Migrantendag (18 december 2019) worden de resultaten gepresenteerd van het onderzoek:

‘Wat Werkt voor Ondernemende Migranten’

De arbeidsmarktintegratie van migranten en vluchtelingen in Nederland zou gebaat zijn bij meer en betere afstemming tussen beleid en acties gericht op ondernemerschap. Het is opmerkelijk dat migranten en vluchtelingen die willen ondernemen zich in die wens niet begrepen voelen  door instanties die hun economische zelfstandigheid juist zouden moeten stimuleren en faciliteren of in ieder geval niet zouden moeten bemoeilijken. Als een belangrijk punt van zorg signaleren wij bijvoorbeeld de door ondernemende migranten ervaren discriminatie en gebrekkige toegang tot reguliere financiering. Bemoedigend zijn daarentegen de voorbeelden van ‘kwartiermakers’, zoals vrijwilligers, medewerkers van ngo's, vrienden en collega's, die ondernemende migranten en vluchtelingen wegwijs maken in Nederland.

Het boek 'Wat Werkt voor Ondernemende Migranten'  gaat over de ervaringen van ondernemende migranten met recht en praktijk. Tesseltje de Lange gaf leiding aan het onderzoek waaraan meewerkten: Lisa Berntsen, Romy Hanoeman en Ivana Kalaš. Verder werkten mee: Conny Rijken, Omar Achfay, Ous Haidar, Shareefa Musah, Deedee Gintel, Natalia Skowronek en Charlotte van Zuilekom.

Het onderzoek werd gefinancieerd door Instituut Gak en werd uitgevoerd aan de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Tilburg en Radboud Universiteit Nijmegen.

Tesseltje De Lange