Faculteit der Rechtsgeleerdheid

6/12: Seminar 10 years Charter (Congres)

vrijdag 6 december 2019Plaats in agenda
vanaf 13:30
Grotiusgebouw, Montessorilaan 10, CPO-zaal
Beschrijving

Op 6 december 2019 zal de bundel Tien jaar EU-Grondrechtenhandvest in Nederland – Een impact assessment (Kluwer, Deventer) feestelijk worden gepresenteerd tijdens een symposium aan de Radboud Universiteit. Deze bundel is een vervolg op de bundel Vijf jaar bindend EU-Grondrechtenhandvest, die in 2015 verscheen. De redactie wordt ditmaal gevoerd door Henri de Waele, Karin Zwaan en Jasper Krommendijk. Het boek bevat bijdragen van verschillende Nijmeegse juristen verbonden aan het Onderzoekcentrum voor Staat en Recht (SteR), het Onderzoekcentrum voor Onderneming en Recht (OO&R), en een aantal externe auteurs.

Centraal staan een selectie leidende oordelen van het Europees Hof van Justitie over het EU-Grondrechtenhandvest die in de afgelopen tien jaar zijn gewezen. Ieder hoofdstuk gaat in op de doorwerking van een dergelijk oordeel in Nederland, en de gerealiseerde (of nog te verwachten) invloed op de Nederlandse rechtspraak, wetgeving en/of beleid.

Tijdens het symposium zal door verschillende sprekers, die allen actief zijn in de rechtspraktijk en op de een of andere manier met het Handvest worden geconfronteerd, op de diverse bundelbijdragen worden gereflecteerd.

Programma:

13.30-14.00u   Inloop met koffie / thee

14.00-14.05u   Welkom door Henri de Waele en Karin Zwaan (Radboud Universiteit)

14.05-14.30u   Inleidende schets van de invloed van het EU-Grondrechtenhandvest in de Nederlandse rechtspraktijk door Jasper Krommendijk (Radboud Universiteit)

Reflecties op tien jaar Handvest in Nederland door:

14.30-15.00u   Mielle Bulterman (Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag)

15.00-15.30u   Vincent Glerum (Internationale Rechtshulpkamer, Rechtbank Amsterdam & Universiteit Groningen)

15.30-15.45u    Pauze

Reflecties op tien jaar Handvest in Nederland door:

15.45-16.15u   René Niessen (Hoge Raad)

16.15-16.45u   Marc de Werd (Universiteit van Amsterdam & Gerechtshof Amsterdam)

16.45-17.10u   Paneldiscussie & plenair debat

17.10-17.15u   Afsluiting door Henri de Waele en Karin Zwaan

17.15u            Borrel

Aanmelden

Deelname is gratis. Graag wel vooraf aanmelden via: internationaaleneuropeesrecht@jur.ru.nl.

De organisatie kan desgewenst assisteren bij het aanvragen van PO-punten.