Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Seminar 7/2/23: Asielzoekers en het recht op werk (Symposium)

dinsdag 7 februari 2023Plaats in agenda
15:00 tot
A beautiful mess (Joseph Haydnlaan 2, Utrecht)
CMR, RUNOMI, UU
Subtitel
Naar een manifest ter bevordering van daadwerkelijke toegang tot de arbeidsmarkt
Beschrijving

De Nederlandse arbeidsmarkt kampt met tekorten. Een oplossing is de tewerkstelling van asielzoekers. Hierbij is ook de asielzoeker zelf gebaat, omdat werk bijdraagt aan een gevoel van welzijn. Van de mogelijkheid om asielzoekers tewerk te stellen wordt echter weinig gebruik gemaakt: van de asielzoekers die mogen werken, wordt voor slechts 1 tot 2% een vergunning aangevraagd.

In deze bijeenkomst bespreken experts uit de wetenschap en de praktijk de barrières met betrekking tot daadwerkelijke toegang tot arbeid voor asielzoekers en gaan zij in op mogelijke oplossingen. De bijeenkomst sluit af met de uitreiking van een manifest dat Minister van Gennip (SZW) oproept om de toegang tot arbeid voor kansrijke asielzoekers te vereenvoudigen en in overeenstemming te brengen met EU-recht.

14:30-15:00 Inloop en registratie
15:00-15:05 Woord van welkom

Tesseltje de Lange
Radboud Universiteit

15:05-15:25 Gemiste kansen: asielzoekers en de daadwerkelijke toegang tot werk in Nederland. Tesseltje de Lange gaat in gesprek met
15:25-15:35 Het belang van een zinvolle tijdsbesteding in de opvang. Jaco Dagevos
SCP en Erasmus Universiteit
15:35-15:45 Discussie
15:45-15:55 Het perspectief van het UWV. Liesbeth van Amersfoort
UWV
15:55-16:05 Presentatie van de Toolkit voor werkgevers. Laura van Geel
Ben & Jerry’s
16:05-16:20 Opbouw van rechten bij het verrichten van arbeid.

Paul Minderhoud
Radboud Universiteit en Universiteit Utrecht

16:20-16:40 Asielzoekers en toegang tot werk: verplichtingen op grond van het Vluchtelingenverdrag en het Europees Sociaal Handvest. Lieneke Slingenberg
VU