Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Boeksymposium 10 jaar EU-Grondrechtenhandvest in Nederland

Datum bericht: 17 mei 2019

Op 6 december 2019 zal de bundel ‘10 jaar EU-Grondrechtenhandvest in Nederland’ tijdens een boeksymposium worden gepresenteerd. Deze bundel is een vervolg op de bundel ‘Vijf jaar bindend EU-Grondrechtenhandvest’. De redactie van de nieuwe bundel wordt gevoerd door Henri de Waele, Karin Zwaan en Jasper Krommendijk. De bundel bevat bijdragen van verschillende Nijmeegse SteR- en OO&R-onderzoekers alsmede externe auteurs. Een selectie van de belangrijke uitspraken van het Hof van Justitie over het EU-Grondrechtenhandvest staan centraal. Elk hoofdstuk gaat in op de doorwerking van een dergelijk oordeel in Nederland, en de gerealiseerde (of nog te verwachten) invloed op de Nederlandse rechtspraak, maar ook wetgeving en beleid. Tijdens het symposium zullen er bijdragen worden gegeven door onder meer Mielle Bulterman (Ministerie van Buitenlandse zaken), Janneke Gerards (Universiteit Utrecht), Vincent Glerum (Internationale Rechtshulpkamer) en René Niessen (Hoge Raad).