Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Tesseltje de Lange en Simon Tans doen onderzoek naar migratie en handel voor de Europese Commissie

Datum bericht: 23 januari 2020

Hoogleraar Europees migratierecht Tesseltje de Lange en universitair docent Internationaal en Europees recht Simon Tans zijn door de Europese Commissie aangezocht voor een onderzoeksproject over migratie en handel. Zij brengen de implementatie van migratierechtelijke mobiliteitsbepalingen in EU-handelsovereenkomsten door de EU-lidstaten in kaart, ten behoeve van ondernemende migranten. Hiervoor hebben zij een consortium met experts in alle lidstaten samengesteld.

Doel van het onderzoek is om incomplete of ontbrekende implementatie bloot te leggen en bij te dragen aan de verbetering van die implementatie. Daardoor kan het eenvoudiger worden voor ervaren zelfstandig ondernemers van buiten de EU om in de EU hun bedrijf op te zetten, of als ondernemer actief te zijn. Het onderzoek moet eind 2020 afgerond zijn.