Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Congres in Gent: Estate Planning in een Belgisch - Nederlandse context

Datum bericht: 28 november 2022

Op vrijdag 25 november vond in Gent de studiedag ‘Estate Planning in een Belgisch – Nederlandse context’ plaats. Dagvoorzitter was hoogleraar Belastingrecht Gerard Meussen. Hoogleraar Successierecht en Belastingen van rechtsverkeer Bernard Schols was een van de sprekers.

De universiteiten van Gent, Hasselt, Maastricht en Nijmegen organiseerden deze jaarlijkse studiedag voor de derde keer. Onderwerpen als de bestaande schenk- en erfbelasting, het IPR-kader bij grensoverschrijdende estateplanning en enkele estateplanningstechnieken werden belicht vanuit Nederlands en Belgisch perspectief.

Bernard Schols nam het inhoudelijke deel over de Nederlandse schenk- en erfbelasting voor zijn rekening. Vooral de rechtsvergelijking tussen de erf- en schenkingsbelastingen van beide landen was zeer leerzaam. Duidelijk kwam hier naar voren hoe belangrijk het is om in grensoverschrijdende situaties rekening te houden met de erf-en schenkingsbelasting van beide landen om dubbele belasting te voorkomen.

Volgend jaar, in 2023, wordt het jaarlijkse congres gehouden in Nijmegen.

estate