Richtlijn voor het campagnevoeren tijdens de medezeggenschapsverkiezingen op de Radboud Universiteit

Deze richtlijn biedt duidelijkheid over hoe campagnevoeren op de Radboud Universiteit eruitziet en is bedoeld om een ordelijk verloop van de verkiezingen te verzekeren. De richtlijn geldt voor alle medezeggenschapsverkiezingen. Dit geldt zowel voor op de campus, als online. 

Los van de hier gegeven informatie, blijven overige regels, reglementen, richtlijnen en goede gebruiken van de Radboud Universiteit te allen tijde geldig, net als landelijke wet- en regelgeving.

  1. Algemene gedragsregels

    Het is van belang dat de medezeggenschapsverkiezingen op een fatsoenlijke en faire wijze verlopen. 

    Campagne voeren dient te geschieden met respect voor elkaar en voor elkaars standpunten, zowel fysiek als online. Elke partij focust in de campagne op de inhoud van de eigen standpunten. 

    In campagne-uitingen en promotieactiviteiten dienen geen onwelvoeglijke of onnodig kwetsende teksten te worden gebruikt. 

    Het is niet toegestaan om tijdens de campagne een persoonlijke aanval te doen op een of meer kandidaten van andere fracties. Het uitoefenen van hate speech is niet toegestaan. 
     

  2. Informatie op profielpagina kandidaat

    Nadat je kandidaatstelling is goedgekeurd door het Stembureau of de Verkiezingscommissie, krijg je van Inkesta per mail een uitnodiging om een eigen profiel aan te maken. Hieraan kun je een foto, verkiezingsleus en speerpunten in zowel het Nederlands als het Engels toevoegen. Het plaatsen van bijvoorbeeld een link van de fractie naar een andere website is geen probleem.
     

  3. Promotiemateriaal

    Partijen of eenmansfracties die kandidaten hebben gesteld, kunnen op eigen kosten posters laten drukken. In overleg met de gebouwbeheerders kan worden vastgesteld waar deze posters opgehangen mogen worden. 

    Voor meer informatie over het gebruik van spandoeken, zie: Spandoeken. De spandoeken mogen wel gericht zijn op de inhoud van de campagne omtrent de verkiezingen. 

    Voor meer informatie over het campagnevoeren op de campus, zie: Evenement organiseren

    Hou bij het ontwikkelen van promotiemateriaal rekening met de volgende punten: 

    1. Het is niet toegestaan om posters over posters van anderen te hangen. Dit geldt ook voor posters die andere activiteiten dan de verkiezingen promoten.
    2. Medewerkers van Campus & Facilities zijn bevoegd om promotiemateriaal dat niet voldoet aan de regels, of die op een andere manier een veiligheidsrisico vormen, te verwijderen. Indien mogelijk wordt de betrokken fractie eerst in de gelegenheid gesteld het materiaal op korte termijn na constatering van de onregelmatigheid te verwijderen.
    3. Posters mogen dubbelzijdig op de binnenkant van een raam worden geplakt. Dit houdt in dat twee posters op elkaar bevestigd worden zodat de informatie zowel binnen als buiten zichtbaar is.
    4. Het is niet toegestaan om posters van anderen aan te passen. Dit houdt onder andere in dat het niet is toegestaan om met stickers of stiften aanpassingen te doen aan het promotiemateriaal van andere fracties. 
       
  4. Campagnefaciliteiten en-activiteiten

    1. Kandidaten zijn in beginsel zelf verantwoordelijk voor het reserveren en gebruiken van faciliteiten om hun campagne te ondersteunen.
    2. Tijdens de verkiezingsperiode is het mogelijk om promotieactiviteiten te ondernemen.
    3. Het is niet toegestaan om promotiemateriaal uit te delen in (les)lokalen/collegezalen, tenzij de fractie deze locatie hiervoor zelf heeft gereserveerd.
    4. Het is in niet toegestaan om campagne te voeren in alle ruimtes op de campus waar stilte in acht moet worden genomen.
    5. Op de Radboud Universiteit is sprake van een no-flyer policy.
    6. Het is toegestaan om voedsel en drinken uit te delen. Hierbij moet worden voldaan aan de geldende horeca- en gezondheidswetgeving.
    7. De volgende producten mogen in geen geval worden uitgedeeld:

      a. Genotsmiddelen en verdovende middelen (tabak, alcohol, drugs);
      b. Attenties waarop, waarmee of waardoor reclame wordt gemaakt voor derden (waaronder ook commerciële partijen).

    8. Alleen met voorafgaande toestemming van de docent is het toegestaan om promotiepraatjes te houden tijdens colleges.
    9. Campagnevoering op digitale schermen is decentraal belegd. Voor het uiting geven aan de campagne voor de verkiezingen, moet contact worden opgenomen met de verantwoordelijke van de faculteit en/of het gebouw.  
       
  5. Opruimen

    1. Kandidaten zijn zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van campagnemateriaal.
    2. Verkiezingsposters en –flyers die zijn geplaatst, mogen vanaf maximaal 2 weken voorafgaand aan de verkiezingen worden opgehangen.
    3. Verkiezingsposters en –flyers moeten uiterlijk om 17.00 uur op de tweede werkdag na bekendmaking van de uitslag zijn verwijderd.
    4. Het is niet toegestaan algemene adressenlijsten voor studenten en/of medewerkers te gebruiken voor promotiedoeleinden. Ook mogen privégegevens niet oneigenlijk worden ingezet ten behoeve van de verkiezingen. Het is wel toegestaan om campagnemail te verzenden naar e-mailadressen waarover een fractie zelf al beschikt. 

 

Heeft u twijfels over het mogen uitvoeren van bepaalde campagne activiteiten, of mocht deze richtlijn naar uw oordeel geschonden worden, dan kunt u contact opnemen met het Stembureau of de Verkiezingscommissie via MZ [at] ru.nl (MZ[at]ru[dot]nl).  

Het Stembureau en de Verkiezingscommissie, 2025