Zoek in de site...

Conditietest - FTP

Op het Radboud Sportcentrum bieden we een conditietest aan in de vorm van een FTP-fietstest. Deze Functional Threshold Power-test is zo’n term die ervaren fietsers vaak nonchalant gebruiken. Bij minder ervaren sporter kan hij echter wat verwarring oproepen. Eenvoudig vertaald is het een gemiddeld vermogen (watt) dat je over 40 tot 60 minuten maximaal kan volhouden. Met de FTP-score kan je jouw trainingszones bepalen. Doordat het vermogen een directe waarde laat zien, is deze directer dan bijvoorbeeld hartslagzones omdat de hartslag langzamer reageert. Beide data kunnen veel inzicht geven over conditieniveau.

De FTP-fietstest vindt plaats in de spinningzaal met een groep van maximaal 8 deelnemers. Na de nodige uitleg en voorbereidingen wordt er gestart met de warming-up van 20 minuten. Hierna begint de test waarbij je 20 minuten lang zo hard mogelijk probeert te fietsen. Het doel is om jouw vermogen zo constant mogelijk te houden bij een trapfrequentie tussen de 70-100 omwentelingen per minuut.

Resultaten van de FTP-test
Na het volbrengen van de fietstest geeft de fiets jouw FTP-waarde aan. Op basis van dit getal kun je zien wat het niveau van je conditie is en jouw trainingszones berekenen. Dit kun je doen met behulp van de Train zone calculator. Je dient hierin minimaal je FTP-score, gewicht en geslacht in te voeren waarna je een overzicht krijgt van jouw persoonlijke trainingszones en score die je als volgt kunt interpreteren >> (pdf, 170 kB)

Voor het reserveren van een FTP-fietstest!
Check of onderstaande punten op jou van toepassing zijn:

  • Is er een hartprobleem bij je bekend (bijvoorbeeld hoge bloeddruk, hartritmestoornissen, hartruis)? Ons advies: doe een sportmedische keuring via SMA.
  • Heb je of word je behandeld voor suikerziekte? Ons advies: doe een sportmedische keuring via SMA.
  • Gebruik je medicijnen die de inspanning beïnvloeden? Ons advies: doe een sportmedische keuring via SMA.
  • Ben je ooit duizelig geworden, flauwgevallen of bewusteloos geraakt tijdens een inspanning? Ons advies: doe een sportmedische keuring via SMA.
  • Heb je astma of ben je bekend met benauwdheidsklachten bij inspanning? Ons advies: je mag de test doen, maar geef het wel aan bij degene die de test afneemt.
  • Ben je de afgelopen periode langdurig ziek geweest (koorts, griep, ontsteking) of slik je nog antibiotica? Ons advies: schrijf je pas in voor de test minimaal 1 week na de koortsvrije/ontstekingsvrije periode (tevens niet intensief inspannen in deze periode) of minimaal 4 dagen na staken van de antibioticum kuur.
  • Heb je recentelijk een operatie ondergaan? Ons advies: overleg met je huisarts.

Voorbereiding conditietest

  • De FTP-fietstest duurt 60 minuten en is intensief.
  • Zorg dat je uitgerust bent en binnen 24 uur voor de test geen intensieve inspanningen verricht.
  • Zorg dat je voldoende gedronken hebt.
  • Zorg dat je niet te zwaar gegeten hebt binnen 3 uur voor de test (een lichte lunch of tussendoortje is geen probleem).
  • Draag makkelijk zittende sportkleding en neem water en een handdoek mee.
  • De testfiets is mogelijk met normale sportschoenen of fietsschoenen met spd.

Inschrijven conditietest
Niet-leden kunnen een afspraak maken via de balie en kunnen met pin of met strippenkaart betalen. Iedereen met een RSC-abonnement kan kosteloos een afspraak maken voor een conditietest. Deze wordt aangeboden als ticketuur. Je kunt je hiervoor aanmelden via de RSC app of via het inschrijfsysteem.