Zoek in de site...

(Sport)voeding: fabel of feit?

(Sport)diëtist @RSC
Annelies van den Hoven is (sport)diëtist bij diëtistenpraktijk Die Eet & Sport. Elke maandag tussen 12.00 en 18.00 uur houdt zij spreekuur op het Radboud Sportcentrum en kun je bij haar terecht met al jouw vragen op het gebied van voeding & gezondheid én voeding & sport. Meer informatie over de mogelijkheden lees je op de pagina (Sport)diëtist >>

(Sport)voeding: Fabel of feit?
Wat is gezonde voeding? Wat moet jij eten en drinken om voldoende brandstof te hebben tijdens trainingen? En wat heb je naderhand nodig om zo goed mogelijk te herstellen? Omdat er geen onderwerp is waarover zoveel mythes rondgaan, bespreekt Annelies in ‘Fabel of feit?’ iedere maand een nieuwe stelling over voeding. Dat kunnen stellingen zijn over gezonde voeding in het algemeen, maar ook stellingen die inzicht geven in hoe jij met voeding jouw sportprestaties kunt beïnvloeden.

5. “Verse vruchtensappen zijn gezond.”

Mensen maken vaak een groot glas vers vruchtensap voor zichzelf met verschillende soorten fruit: banaan, sinaasappel, citroen, mango, appel, enz. De stukken fruit worden geperst, geblend of koudgeperst met het idee gezond bezig te zijn. Maar is vers vruchtensap eigenlijk wel gezond? ....Lees het antwoord >> (pdf, 255 kB)

4. “Sojadrink is een duurzaam alternatief voor reguliere melkproducten.”

In de vorige fabel of feit bespraken wij of sojadrink een gezond en volwaardig alternatief is voor reguliere melkproducten zoals melk, yoghurt en kwark. Het antwoord was ‘ja’. Maar het zal niemand ontgaan zijn dat de productie van soja momenteel niet bepaald in een goed daglicht staat! Is sojadrink naast een volwaardig alternatief ook een duurzaam alternatief voor reguliere melkproducten?...Lees het antwoord >> (pdf, 264 kB)

3. “Sojadrink is een gezond en volwaardig alternatief voor reguliere melkproducten.”

Het aantal Nederlanders dat de afgelopen jaren minder vlees is gaan eten is toegenomen. Ook de consumptie van zuivelproducten zoals melk, yoghurt, kwark en kaas is gedaald: 11,9% minder dan in 2007-2010. Dit komt mede door de opmars van zuivelalternatieven, zoals sojadrink, amandeldrink, rijstdrink, haverdrink en kokosdrink. Omdat amandeldrink, rijstdrink, haverdrink en kokosdrink onvoldoende eiwitten bevatten, zijn dit geen volwaardige alternatieven voor reguliere melkproducten. Maar hoe zit dat met sojadrink? Is sojadrink wél een gezond en volwaardig alternatief voor reguliere melkproducten? Lees het antwoord >>> (pdf, 299 kB)

2: “Koolhydraten zijn onmisbaar bij duurtrainingen en hoog intensieve (interval)trainingen.”

Het is algemeen bekend dat je tijdens duurtrainingen en hoog intensieve (interval)trainingen koolhydraten als brandstof gebruikt. Denk aan een duurrit op de racefiets tegen de wind in, een pittige ergometertraining bij het roeien, een CrossFit les waar kracht en cardio worden afgewisseld of een trailrun door de Nijmeegse heuvels. Maar zijn koolhydraten onmisbaar?
Lees het antwoord >> (pdf, 972 kB)

1: “Een bak magere kwark is altijd een goede herstelsnack.”

Veel sporters eten na hun training een bak magere kwark als herstelvoeding. Ze doen dit na een krachttraining, maar ook na een intensieve duur- of intervaltraining. Doe je hier als sporter nou verstandig aan? Waarmee stimuleer je het herstel van je lichaam het meest?
Lees het antwoord >> (pdf, 267 kB)

Stelling doorsturen?
Heb jij een leuke stelling over (sport)voeding en wil jij graag weten hoe het nou echt zit? Mail deze dan naar info@dieeetensport.nl onder vermelding van ‘Fabel of feit?’ en wie weet behandelt Annelies jouw stelling wel!