Zoek in de site...

Body & Mind

In body & mind lessen train je lichaam en geest. Fysieke fitheid en mentale kracht komen samen. De focus ligt op jezelf, je ontdekt je innerlijke kracht. Daarop bouw je verder. Naast het verbeteren van je houding en souplesse, vergroot body & mind training je zelfinzicht, zelfvertrouwen en concentratievermogen.

We bieden de volgende body & mind lessen aan:

1. Yoga
- Hatha
- Kundalini
- Vinyasa
- Ashtanga
- Yin
2. Meditatie
3. Tai Chi Chuan
4. Mindfulness
5. Pilates

Je kunt alle lessen uitproberen. Zo ontdek je welke les het beste bij jou past. Hatha Yoga, Tai Chi Chuan en Mindfulness zijn als cursus te volgen. De andere lessen zijn ticketuren. Neem altijd een grote handdoek mee!

1. YOGA
Er zijn verschillende yogavormen die je kunt beoefenen. Elke yoga heeft dezelfde basis:

• Asana= bewegingsoefening = kracht en energie
• Pranayama = ademhalingstechniek = emotionele kalmte en mentale focus
• Savasana = ontspanningstechniek = meer ruimte en balans
• Mantra = klanktechniek = sterkere concentratie en focus
• Meditatie = stilte oefening = kalmte en helderheid

Afhankelijk van de vorm of docent, kun je de ene yoga heel anders beleven dan de andere. Belangrijk is om de vorm te kiezen die bij je past, dan heb je er de meeste voordelen van. De uitleg van elke yogavorm staat onder Sportaanbod> Totaal sportaanbod> Yoga. 

2. MEDITATIE
Meditatie brengt je tot rust. Je focust je aandacht. Je laat stress los en krijgt meer overzicht. Je gaat jezelf beter begrijpen. Je komt als het ware dichter bij je ware aard, dichter tot je kern. Mediteren kán een spirituele belevenis zijn, maar dat hoeft zeker niet. 

Er zijn verschillende vormen van meditatie. Je kunt de focus leggen op je ademhaling, op een object of een mantra. Je kunt ook mediteren op een thema zoals liefdevolle vriendelijkheid. Vaak wordt een meditatie uitgevoerd in zit, maar ook een loop-of ligmeditatie behoort tot de mogelijkheden. De lessen meditatie worden aangeboden als cursus- en als ticketuur.

3. TAI CHI CHUAN
Langzame bewegingen die ontspannen worden uitgevoerd, dát is kenmerkend voor Tai Chi Chuan. Tijdens het beoefenen van Tai Chi Chuan leer je je lichaam natuurlijk te bewegen, volgens de principes van Yin en Yang. Door een open en ontspannen lichaamshouding ontstaat een vrije stroom van vitale energie in het lichaam. Het zelf-herstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd. Dat uit zich als volgt: je ademhaling verdiept, je concentratie neemt toe, je focus verscherpt, je komt fysiek tot rust en wordt mentaal helder. Je verschijning wordt gracieus, krachtig en energiek. Tai Chi Chuan is een samensmelting van traditionele Chinese geneeskunde (qigong), vechtkunst en het taoïsme. Zo is een 'zachte vechtkunst' ontstaan. Alle drie de elementen versterken elkaar en helpen ons bij het begrijpen van de levensenergie chi (qi, ki).

In deze cursus maak je kennis met de onverkorte vorm zoals de Yang familie die vroeger onderwees aan het hof van de Chinese keizer. De leraren van de International Tai Chi Chuan Association geven dit erfgoed onveranderd door. Op het Sportcentrum doen ze dat in de vorm van een A- en B-cursus.


4. MINDFULNESS

Mindfulness is a way of living. Je komt bewuster in het leven te staan. Vriendelijker, zonder oordeel, alert op je neiging tot automatische reacties. In 1981 ontwikkelde Dr. Jon Kabat-Zinn (arts, schrijver en wetenschapper) de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training. Deze training is gebaseerd op eeuwenoude technieken uit de boeddhistische traditie. MBSR is oorspronkelijk bedoeld voor mensen met chronische pijn-, vermoeidheids-, en stressklachten. Tijdens de bijeenkomsten oefen je met verschillende meditatietechnieken zoals de lichaamsscan, zitmeditatie, loopmeditatie en yoga. Er is gelegenheid met elkaar van gedachten te wisselen over persoonlijke ervaringen met de oefeningen.

Wat leert deze training?
• Pauzeren, aanwezig zijn in het hier en nu
• Inzicht in automatische gedachten- en gedragspatronen
• Een vriendelijke grondhouding naar jezelf en anderen

Voor wie is deze training?
Deze cursus is geschikt voor iedereen. Iedere volwassene, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten is welkom en kan ervan profiteren. Zoals Jon Kabat-Zinn zegt: “Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaar zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven.” De lessen mindfulness worden aangeboden als cursus. Het is een ingekorte versie van het originele 8-weekse programma.


5. PILATES
In de jaren ‘20 van de vorige eeuw ontwikkelde Joseph Pilates 'the Art of Contrology'. Deze bewegingsmethode is gebaseerd op zijn diepe overtuiging dat lichamelijke fitheid voorwaarde is voor een gezond en gelukkig leven. Als kind was Joseph Pilates veel ziek. Hij ging sporten om zijn lichaam sterker te maken. Hij koos voor bodybuilding, turnen, yoga en martial arts. Deze invloeden zijn nog merkbaar in zijn oefeningen. Niet wát je doet, maar hóe je het doet is belangrijk. Joseph Pilates verwachtte perfectie. Ieder aspect van een beweging werd benoemd, ieder detail was belangrijk. Hij is de grondlegger van de core stability: de romp als centrum van het lichaam. Stabiliteit en souplesse.

In een Pilates les doet de docent niet mee met de oefeningen. De deelnemer ontdekt de bewegingen zelf. Aanwijzingen zoals “laat je schouderbladen omlaag glijden, trek je navel naar binnen, maak lengte in je wervelkolom”, zorgen ervoor dat je erbij blijft met je aandacht. Je hebt simpelweg niet de tijd om aan iets anders te denken, de aanwijzingen blijven komen. Dat maakt Pilates tot een body en mind les. Alle aandacht gaat naar jezelf. Daarom kom je ontspannen uit de les: je hebt hard gewerkt én je bent even los gekomen van de hectiek van het dagelijks leven.

Pilates wordt aangeboden als ticketuur. Heb je geen ervaring met Pilates, kies dan voor Pilates Basic. Na minimaal acht introductielessen kun je deelnemen aan de reguliere lessen Pilates.