Zoek in de site...

Sportaanbod 60+

Er worden op het Radboud Sportcentrum diverse lessen speciaal voor 60+ sporters aangeboden. Deze leeftijdsgrens is niet absoluut! Het grootste verschil met de reguliere lessen is dat de intensiteit, het tempo en de moeilijkheidsgraad van de 60+ lessen lager is dan in de reguliere lessen. We bieden 9 verschillende lessen aan, waarvan 5 sporten aangeboden worden als ticketuur en 4 sporten als cursus.

Ticketuren

De ticketuren zijn op zichzelf staande lessen, je moet van tevoren reserveren voor de les waaraan je wil deelnemen. Een ticket reserveren kan via de website of de RSC-app. Voordat de les begint kun je jouw ticket printen bij de ticketprinters tegenover de balie van het sportcentrum. Samen met je lidmaatschapskaart vormt dit je toegangsbewijs. Particuliere sporters, bedrijfssporters en gepensioneerde RU-medewerkers kunnen acht dagen van tevoren tickets reserveren, maximaal drie reserveringen tegelijkertijd. Voor alle ticketuren geldt dat vol ook echt vol is.

Body Workout 60+
Body workout is een les op muziek die zich vooral richt op het conditioneel versterken van verschillende spiergroepen. Er wordt in deze les niet gesprongen. Na een algemene warming up wordt overgegaan op spierversterkende oefeningen. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van diverse materialen zoals gewichten, dynabands en bodybars.

Fitness 60+
Na een warming-up gaan we aan de slag om het uithoudingsvermogen te verbeteren en spieren te versterken. Aan het eind van de training is er ruimte voor ontspanning en sluiten we de les gezamenlijk af.

Latin Mix 60+
Een conditionele workout gebaseerd op Latijns Amerikaanse dansstijlen. Denk hierbij aan salsa, bachata, reggaeton, dancehall en meer. Natuurlijk is er ook ruimte voor andere dansstijlen zoals bijvoorbeeld hiphop. Latin mix is gewoon lekker meedoen in de workout en voor iedereen goed te volgen. Latin mix 60+ is gemakkelijker te volgen dan de reguliere Latin mix lessen, met extra uitleg van pasjes en een lager tempo.

Pilates 60+
Een Body & Mind les, waarin stabiliteitsoefeningen voor romp, bekken en schouders centraal staan. Vanuit een juiste lichaamshouding en vloeiende ademhaling worden de oefeningen nauwkeurig en tot in de details uitgevoerd. Dit bewust bewegen van binnenuit gaat gepaard met hoge concentratie en beheersing. Door regelmatig Pilates te beoefenen verbeter je onder andere stabiliteit, flexibiliteit, houding en lichaamsbewustzijn. Het gaat bij Pilates vooral om de kwaliteit van de beweging. 


Cursussen

Een cursus bestaat uit een serie lessen die wordt opgebouwd. Het sportseizoen van het RSC is ingedeeld in vijf periodes. Iedere periode kun je inschrijven voor cursussen. Dit kan via de website, de RSC app, of via de balie. Als particuliere sporter, bedrijfssporter of gepensioneerde RU-medewerker kun je vanaf achttien dagen voor aanvang van de cursusperiode online inschrijven voor één cursus. Een week na je eerste inschrijving kun je inschrijven voor een tweede cursus en weer een week daarna voor een derde. Tijdens de inschrijfperiode geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt en vol is vol. Indien de cursussen zijn gestart en er nog plaatsen over zijn, kun je alsnog voor meerdere cursussen inschrijven.

Krachttraining 60+ 
Ouder worden gaat gepaard met het verlies van spiermassa en daarom is krachttraining voor 60+ zo belangrijk. Verbeter of behoud je kracht, spiermassa en vitaliteit. Na een mobiliserende warming up ga je aan de slag met de belangrijkste vrije krachtoefeningen. Het doel is om de oefeningen technisch goed aan te leren. Je leert onder andere kniebuigen, deadliften en bankdrukken met behulp van kettlebells en de halter. Daarna volgen gezamenlijke grondoefeningen en een cool down. De cursus is voor iedereen geschikt die goed met vrije gewichten wil leren trainen. Daarnaast is deze cursus ook interessant voor sporters die bijvoorbeeld uit fysiotherapeutisch oogpunt bepaalde oefeningen goed willen aanleren.

Spier en Spel 60+
Tijdens deze cursus train je het hele lichaam maar ligt de focus op bewegen met plezier. In deze zeer gevarieerd opgezette cursus wordt in een groep gewerkt in een grote multizaal en wordt er gebruik gemaakt van diverse materialen. Naast conditie en kracht wordt er gewerkt aan het verbeteren van houding, mobiliteit, stabiliteit en coördinatie en wordt er gebruik gemaakt van spelvormen.

Tennis 60+ 
Heb je nog nooit of weinig getennist, of juist wat meer ervaring, maar wil je tennissen met leeftijdsgenoten, dan is dit de juiste cursus voor jou! Er wordt veel aandacht besteed aan het spelen van rally’s en de balbehandeling (het balgevoel) met je racket. Alle slagen komen aan bod! Ook wordt gewerkt aan de wedstrijdregels, tactiek en conditionele en technische aspecten van het enkel- en dubbelspel. Het plezier staat voorop, waarbij je op je eigen niveau wedstrijden tegen en met elkaar kunt spelen. Het is van belang dat je zoveel mogelijk aanwezig bent tijdens de cursus.

Yoga Hatha 60+
Hatha Yoga is een klassieke, oorspronkelijke vorm van yoga en de eerste yoga die buiten India grote bekendheid kreeg. In het Sanskriet betekent ha zon en tha maan. De zon staat voor actie, de maan voor verstilling. Bij Hatha yoga worden Asana’s en Pranayama’s gekoppeld. Hierdoor komen tegenstellingen samen, zoals rust/inspanning of geest/lichaam. Je wordt een harmonischer mens. Je wordt meer ‘heel’. Het gaat om verbinding maken met jezelf en alles om je heen. Je geest komt tot rust. Je komt als het ware dichter bij jezelf.


Regulier aanbod, ook geschikt voor 60+

Naast het specifieke aanbod 60+ biedt het Radboud Sportcentrum diverse lessen aan die (afhankelijk van de individuele fitheid) ook geschikt zijn voor 60-plus sporters! Een opsomming van deze lessen vind je hieronder, ze worden allemaal aangeboden als ticketuur.

Spinning A
Op dinsdag- en donderdagochtend om elf uur wordt Spinning A gegeven. Deze les is zeer geschikt voor beginners, 60 plussers en voor iedereen die op zoek is naar een minder hoge belastingomvang dan de reguliere spinning lessen.

Pilates Basis
Een Body & Mind les, waarin stabiliteitsoefeningen voor romp, bekken en schouders centraal staan. Vanuit een juiste lichaamshouding en vloeiende ademhaling worden de oefeningen nauwkeurig en tot in de details uitgevoerd. Dit bewust bewegen van binnenuit gaat gepaard met hoge concentratie en beheersing. Door regelmatig Pilates te beoefenen verbeter je onder andere stabiliteit, flexibiliteit, houding en lichaamsbewustzijn. Het gaat bij Pilates vooral om de kwaliteit van de beweging. De reguliere Pilates A les is qua intensiteit, tempo en moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met de Pilates a 60+.

BOM
Een absolute klassieker op het RSC! Bewegen Op Muziek (BOM) is een intensieve les waarin conditionele loop-, stap- en springvormen worden afgewisseld met spierversterkende oefeningen. Te midden van een grote groep mensen ben je actief bezig op lekker opzwepende muziek. Iedereen kan op zijn eigen niveau meedoen en zich heerlijk uitleven op de muziek, die door elke docent zelf is samengesteld.
Kom de sfeer eens proeven!

Barbell workout
Krachttraining saai? Niet op deze manier! Op een door de docent samengesteld muziekprogramma worden basiskrachtoefeningen voor het hele lichaam uitgevoerd. Er wordt gebruik gemaakt van halterstangen met losse schijven, dumbbells en een step. Deze les biedt voor zowel mannen als vrouwen een pittige en gevarieerde training. Gestimuleerd door de muziek schuif je nog wat gewicht aan de stang. Je kracht neemt telkens toe. De volgende keer weer iets meer!

Body workout
Body workout is een les op muziek die zich vooral richt op het conditioneel versterken van verschillende spiergroepen. Er wordt in deze les niet gesprongen. Na een algemene warming up wordt overgegaan op spierversterkende oefeningen. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van diverse materialen zoals gewichten, dynabands en bodybars. De reguliere Body workout is zwaarder qua intensiteit dan de Body workout 60+ en het tempo en de moeilijkheidsgraad is hoger.


Intensiteit lessen

In onderstaande tabel vind je een overzicht van de lessen die we aanbieden voor 60-plussers, met daarachter een indicatie van de zwaarte van de les, uitgesplitst in de categorieën algemene intensiteit, cardio, kracht en choreografie. In de tweede tabel staan reguliere lessen die eventueel ook geschikt zijn voor de doelgroep 60+, afhankelijk van de individuele fitheid en getraindheid.

Aanbod specifieke lessen 60+

Sport

Intensiteit les

Cardio

Kracht

Choreografie

Body workout 60+

**

**

**

*

Fitness 60+

**

**

**

-

Krachttraining 60+
(cursus)

**

*

***

-

Latin mix 60+

**

**

-

***

Pilates  60+

**

-

**

-

Spier en Spel 60+
(cursus)

**

**

**

-

Tennis 60+
(cursus)

**

**

*

-

Yoga Hatha 60+ (cursus)

*

-

*

-

Regulier aanbod SOM (Sporten Op Muziek)

Sport

Intensiteit les

Cardio

Kracht

Choreografie

Body workout

**

**

***

*

Pilates Basis

*

-

*

-

Barbell workout

***

*

****

-

Spinning A

***

***

**

-

Score per onderdeel

-

Niet van toepassing

*

Zeer licht

**

Licht

***

Middel

****

Zwaar

*****

Zeer zwaar