Een gestolen telefoon, datalek, virusbesmetting, phishingmail of ander ICT-beveiligingsincident? Meld het zo snel mogelijk, liefst telefonisch. Buiten kantoortijden word je doorgeschakeld naar een medewerker van dienst.
Een datalek of ICT-beveiligingsincident moet je altijd melden bij de Radboud Universiteit. Ernstige datalekken worden door de Radboud Universiteit gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Bel +31 24 362 22 22, 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Als je niet kunt bellen, stuur dan een e-mail naar icthelpdesk [at] ru.nl.
Datalek herkennen
Bij een datalek komen er (per ongeluk) persoonsgegevens vrij, of wordt data per ongeluk gewijzigd of vernietigd. Ook als dat nog niet is gebeurd, maar de kans bestaat dat dat gaat gebeuren, is iets een datalek. Voorbeelden van datalekken zijn:
- een onversleutelde USB-stick met persoonsgegevens die je kwijtraakt;
- een onvoldoende beveiligde telefoon, laptop of tablet met toegang tot een Radboud-account die wordt gestolen, ook als dit je privé-apparaat is;
- uitgeprinte documenten met persoonsgegevens die onbeheerd bij een kopieerapparaat liggen;
- als je vaststelt dat je toegang hebt tot persoonsgegevens waar je geen toegang toe zou moeten hebben, bijvoorbeeld doordat je teveel rechten hebt gekregen in een systeem;
- als je gevoelige persoonsgegevens naar een onjuist e-mailadres hebt gestuurd (dus naar iemand waarnaar het niet bedoeld was);
- inbraak in een computer met persoonsgegevens of toegang tot een Radboud-account door een hacker.