Tablet op studieboek
Tablet op studieboek

Anders leren door AI?

donderdag 17 oktober 2024, 20:00 - 21:30
Lezing en gesprek | Radboud Reflects en Neurotech EU

Locatie: Collegezalencomplex, Radboud Universiteit

Wat betekent AI voor de manier waarop we leren? Gaat AI steeds meer van ons leervermogen overnemen, of zal het ons juist veranderen in nog efficiëntere leermachines? Kom luisteren naar orthopedagoog Inge Molenaar en filosoof Pim Haselager en ontdek hoe we leren in een tijdperk van AI. 

AI en onderwijs

AI creëert zowel grote kansen als uitdagingen, zeker voor het onderwijs. Het wordt steeds belangrijker dat leerlingen en studenten de vaardigheden ontwikkelen om systemen met AI te gebruiken, begrijpen en controleren. Tegelijkertijd verandert AI het onderwijs zelf ook, door smart-lesmateriaal en taalmodellen als ChatGPT. 

Wat betekent het feit dat we steeds meer van onze leerprocessen kunnen uitbesteden voor hoe we leren? Gaat AI veranderen welke vaardigheden er belangrijk zijn om te leren? En wat betekent het voor onze toekomstige kennisvergaring dat het internet steeds voller komt te staan met AI-gegenereerde informatie?

Wat betekent leren? 

Wat betekent het eigenlijk om te leren? In het reproduceren van kennis is AI al lang beter dan mensen. Maar voor het stellen van goede vragen hebben we voorlopig nog steeds nieuwsgierige mensen nodig. 

Na hun lezingen gaan Inge Molenaar en Pim Haselager met elkaar in gesprek over AI en de manier waarop mensen leren. Welke vaardigheden hebben we in de toekomst nog nodig (of juist nodig)? Gaat AI steeds meer van ons leervermogen overnemen, of zal het ons juist beter in staat stellen te leren – zij het misschien andere dingen? In hoeverre wordt ons leervermogen afhankelijk van technologie? 

Kom en stel ook je eigen vragen. 

De voertaal is Nederlands. 

Over de sprekers

Inge Molenaar is orthopedagoog aan de Radboud Universiteit. Ze is internationaal expert op het gebied van AI in onderwijs, vooral de rol van technologie in leer- en onderwijsprocessen en onderzoekt de pedagogische, maatschappelijke en sociale consequenties van intelligente digitale onderwijsinnovaties. 

Pim Haselager is filosoof aan de Radboud Universiteit. Zijn onderzoek richt zich op de implicaties van neurowetenschappen en AI voor het menselijk zelfbegrip. Specifiek richt hij zich op technologieën van Robotica, Brain-Computer Interfacing en Hersenstimulatie.

Deelname

  • Gratis voor studenten (wo, hbo, mbo), scholieren en Radboud Reflectsabonnees. 
  • € 5,00 voor medewerkers van de Radboud Universiteit en Radboudumc en Alumni Benefit Card-houders
  •  € 7,50 voor anderen

Betaling gaat via iDeal. Mocht dit een probleem zijn, laat het ons weten: info [at] reflects.ru.nl (info[at]reflects[dot]ru[dot]nl)

Kom je vaker naar de lezingen van Radboud Reflects? Dan is een Radboud Reflectsabonnement misschien interessant. 

Tickets

Ben je student? Schrijf je dan in voor het Radboud Reflects Certificaat en toon anderen dat je je laat inspireren door verdiepende lezingen over actuele thema's.

Blijf of de hoogte:
Inschrijven nieuwsbrief 

Wanneer
donderdag 17 oktober 2024, 20:00 - 21:30