Nieuws
-
De rennende mens | Lezing en gesprek met socioloog Hidde Bekhuis en fysioloog Maria Hopman
Wat is de aantrekkingskracht van hardlopen? Wat doet het met je lichaam, je brein, je mentale gezondheid en je sociale leven? Wat zegt de hardloop-hype over onze maatschappij? En is er ook zoiets als te veel van het goede als het op bewegen aankomt?
-
Neurodiversiteit: elk brein uniek? | Lezing en gesprek met wetenschappelijk onderzoeker Amy De Roubaix en filosoof Léon de Bruin
Geen brein is hetzelfde. Toch richten we de maatschappij in naar een ‘standaard brein’. Wijk je daarvan af, dan hebben we het tegenwoordig over een ‘neurodivergent brein’. Wat bedoelen we als we het hebben over neurodiversiteit?
-
The Challenges of First Generation Students | Academic Affairs met onderwijsexperts Arnoud Oude Groote Beverborg en Petrie van der Zanden
Maakt het uit of je ouders ook naar de universiteit zijn geweest? Wat betekent het om een eerste-generatie student te zijn? En waarom krijgt dit onderwerp juist nu zoveel aandacht?
-
Genieten zonder schuldgevoel? | Lezing met psycholoog Esther Papies en filosoof Luca Consoli
Genieten gaat vaak samen met comfort en consumeren, terwijl onze aarde vraagt om minder: minder vliegen, minder vlees, minder kopen. Is ‘minder genieten’ de prijs die we betalen voor een gezonde planeet?
-
Verkiezingen. Wat zegt de uitslag? | Actualiteitencollege met politiek historicus Anne Bos, politiek socioloog Katerina Manevska en politicoloog Koen Vossen
Wie is de grote winnaar van de verkiezingen? Eén dag na de stembusgang maken we de eerste balans op: wat betekent de uitslag? Welke coalities zijn qua aantal zetels én in politieke zin haalbaar? En hoe gaan partijen na een felle campagne nu verder?
-
Alledaagse moed | Lezing en gesprek met filosoof Paola Verhaert, ethicus Luca Consoli en religiewetenschapper Arjan Sterken
Moed is bewust kiezen voor de weg van de meeste weerstand. Maar waarom zou je dat doen? En wat betekent moed in een wereld waarin problemen vaak zo groot zijn dat onze persoonlijke inzet er nauwelijks toe lijkt te doen?
-
De kunst van jezelf zijn | Lezing en gesprek met kunstenaar Bas Kosters en filosoof Ype de Boer
Zit je ‘ik’ diep van binnen, of schuilt het in wat je doet, zegt en wat je creëert? Leer van kunstenaar Bas Kosters, bekend van zijn kleurrijke ontwerpen en filosoof Ype de Boer over de kunst van jezelf zijn.
-
Radboud Reflects Boekenclub over Open Socrates | Met filosoof Cees Leijenhorst en gespreksleider Noortje Schonck
Lees een recent verschenen filosofisch of verdiepend boek, praat er over met elkaar en een wetenschapper en trek lessen voor je eigen leven en je persoonlijke ontwikkeling. Dat is de Radboud Reflects Boekenclub.
-
Nijmegen en slavernij | Lezing en gesprek met historicus Joris van den Tol, onderzoeker Nikita Krouwel en NiNsee-voorzitter Dave Ensberg-Kleijkers
Hoe groot was de invloed van Nijmegen op het koloniale slavernijsysteem? Nieuw onderzoek toont aan dat Nijmeegse bestuurders slavernij mogelijk maakten, in stand hielden, en er persoonlijk van profiteerden. Hoe leeft dit verleden voort in het heden?
-
Le Répondeur. Over identiteit en authenticiteit | Film & Gesprek met filosoof Lisa Kampen
Wat maakt jou tot jezelf? Kan iemand anders je identiteit overnemen? Leer over deze vragen van filosoof Lisa Kampen.
-
Klimaatverhalen en (on)menselijke tijd | Radboud Reflects @Schemerlicht met filosoof Boris van Meurs
Kunnen verhalen de klimaatcrisis invoelbaar maken? Leer van filosoof Boris van Meurs en denk verder over verhalen, niet-menselijke tijd en onze relatie tot de planeet.
-
(On)natuurlijk Talks | Radboud Reflects @Toen Festival
Ons denken over de grens tussen natuur en de mens, natuur en de stad of natuur en boerenland is in de loop van de tijd veranderd. Wat vinden we natuurlijk en wat onnatuurlijk?
-
Tijd in de ruimte | Radboud Reflects @Schemerlicht met sterrenkundige Agnes van Hoof
Wat als tijd geen rechte lijn is, maar rekbaar en relatief? En waar in de tijd bevinden we ons, als het ‘nu’ overal anders is? Leer van sterrenkundige Agnes van Hoof en denk verder over tijd in de ruimte.
-
Een niet-westerse blik op tijd | Radboud Reflects @Schemerlicht met antropoloog Anke Tonnaer
Kunnen we anders leren kijken naar tijd, en wat zou dat kunnen betekenen voor ons dagelijks leven? Leer van antropoloog Anke Tonnaer en denk verder over hoe tijd verweven is met plaats, met ritme en met geschiedenis.
-
De biologische klok | Radboud Reflects @Schemerlicht met neurowetenschapper Raymond van Ee
Wat is de biologische klok? Leer van neurowetenschapper Raymond van Ee en denk verder over hoe onze biologische klok werkt, waarom dat van invloed is op onze gezondheid, slaap en dagelijks functioneren.
-
Peace in Gaza? | Actualiteitencollege met politicoloog Niels Terpstra
Grote opluchting in Gaza, Israël en de rest van de wereld over het vredesplan in Gaza. Is het nu dan eindelijk vrede? Wat gaat dit betekenen voor Palestina en voor Israël? Welke rol hebben de VS en andere actoren gespeeld?
-
Drones Over Europe | Actualiteitencollege met politicologen Gustav Meibauer en Reinout van der Veer
Op steeds meer plekken in Europa zijn deze weken incidenten met vermoedelijk Russische drones. Is dit inderdaad zo? En hoe bedreigend is dit? Waarom leidt het niet tot meer paniek dan er nu is?
-
Leve(n) lang lijden | Filosofisch toneel van Linssen&Provily en gesprek met zorgethicus Els van Wijngaarden, theoloog Annemarieke van der Woude en filosoof Linde van Schuppen
Leven is lijden. We zijn allemaal wel eens de lijdende mens geweest. Het leven is nu eenmaal niet altijd leuk. Maar wat moeten we dan met dat lijden? Het vermijden, of er juist betekenis in proberen te vinden?
-
How to Save Democracy? | Lezing en gesprek met filosoof Lisa Herzog en politicoloog Gaard Kets
Wie heeft werkelijk de macht in onze economie? Geven burgers zelf nog vorm aan de samenleving, of zijn we gedegradeerd tot passieve consumenten? Leer van Herzog hoe we volgens haar de democratie kunnen redden, door de economie te veranderen.
-
Grappen, alcohol en kritische feedback. Wat vind jij?
Moet je als collega’s of studenten onderling een foute grap kunnen maken? Kun je nog kritisch feedback geven zonder verwijten te krijgen van sociaal onveilig gedrag? Praat mee in je lunchpauze met medestudenten en collega’s.