Video | Podcast
Donderdag 17 oktober 2024 | 20.00 – 21.30 uur | Collegezalencomplex, Radboud Universiteit | Radboud Reflects en NeurotechEU. Bekijk de aankondiging.
Verslag
Door Pam Tönissen
Bedrijfskundige en psycholoog Inge Molenaar en psycholoog Frank Léoné vertelden tijdens deze avond van Radboud Reflects en NeuroTechEU over de vraag: leren wij anders door Artificiële intelligentie? En zo ja, wat betekent dat dan? Onze manier van denken wordt immers beïnvloed door onze manier van leren. Ethicus Marcel Becker leidde het gesprek.
Inge Molenaar opende de avond en besprak een toekomst van hybride onderwijs waarin AI en docenten gezamenlijk voor beter onderwijs zorgen. De kern van goed onderwijs, stelde zij, is dat leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Door de jaren heen is onderwijs geëvolueerd samen met maatschappelijke veranderingen, en AI vormt hierop geen uitzondering. Molenaar benadrukte dat AI binnen het onderwijs kan dienen als een instrument dat zowel de leerling als de leraar ondersteunt en begeleidt.
Molenaar schetste vervolgens het onderscheid tussen generieke AI en educatieve AI. Waar generieke AI ontworpen is voor algemene toepassingen, is educatieve AI specifiek ontwikkeld om leerprocessen te ondersteunen. Dit onderscheid is cruciaal, omdat in Nederland inmiddels de helft van de basisschoolleerlingen werkt met adaptieve leermiddelen die AI inzetten. “Dit soort technologieën passen bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad van opdrachten aan op basis van het niveau van de leerling, waardoor onderwijs steeds persoonlijker wordt,” aldus Molenaar. Ze benadrukte dat AI niet als een vervanger moet worden gezien, maar als een aanvulling op menselijke intelligentie. Slechts 6% van de onderwijstaken zou door AI volledig kunnen worden vervangen, terwijl er juist een enorm potentieel ligt in mens-AI-samenwerkingen.
Molenaar besprak verder hoe AI ons in staat stelt om data te verzamelen over het leerproces, wat diepere inzichten geeft in de “zwarte doos” van leren. Waar leerlingen voorheen vaak hardop moesten denken om inzicht te geven in hun leerproces, kan AI nu deze data verzamelen en analyseren. Hierdoor kan een leerling na afloop feedback ontvangen over zijn eigen leerproces, wat hen inzicht geeft in hun eigen leer- en denkprocessen. Zo biedt AI niet alleen meer inzicht, maar ook ondersteuning in het leerproces zelf.