Video | Podcast
Maandag 27 mei 2024 | 20.00 – 21.30 uur | LUX, Nijmegen | Radboud Reflects en Radboud Diversity, Equity and Inclusion Office . Bekijk de aankondiging.
Verslag
Door Pam Tönissen
Terwijl het buiten hard regende, zat de zaal binnen vol met bezoekers die kwamen luisteren naar een avond over het werk en denken van Anton de Kom. Wat kenmerkte het activisme van deze antikoloniale verzetsstrijder en wat kunnen sociale bewegingen vandaag de dag van hem leren? Gespreksleider Gaard Kets heette iedereen welkom namens Radboud Reflects en het Radboud Diversity, Equity and Inclusion Office en introduceerde de gasten: letterkundige Thalia Ostendorf, die het literaire werk van Anton de Kom onderzocht en politiek filosoof Mathijs van de Sande, wiens onderzoek gericht is op protestbewegingen.
Twee dozen vol tekst
Ostendorf kwam door het nodige toeval met het archief van Anton de Kom in aanraking, vertelde ze. Ze deed onderzoek in het Schotse St Andrews naar soldaten-narratieven in de Eerste Wereldoorlog. Door corona kwam ze echter vast te zitten in Nederland en kreeg ze de kans om archiefonderzoek te doen in het literatuurmuseum. Daar lag ook de nalatenschap van Anton de Kom in twee grote dozen. Ze kwam kinderverhalen, gedichten, filmmanuscripten en zelfs draaiboeken van De Kom tegen. Haar liefde voor Caribische literatuur was geboren. Rond deze tijd werd De Kom toegevoegd aan de Canon van de Nederlandse geschiedenis.
“We hebben momentopnamen van zijn leven,” vertelde Ostendorf, “maar veel van zijn werk is niet uitgegeven of verloren gegaan. Er is dus een hoop dat ingevuld moet worden.” We weten bijvoorbeeld door de data op zijn bibliotheekkaart dat hij onderzoek deed in de bibliotheek van Den Haag om zijn beroemde manuscript ‘Wij slaven van Suriname’ te schrijven.
Verbannen activist
Ostendorf schetst een beeld van De Kom als activist die aan alle kanten werd tegengewerkt. Hij verhuisde in de jaren 30 naar Suriname met zijn gezin, waar hij warm werd onthaald vanwege zijn politieke betrokkenheid en activisme in Nederland. Zijn reputatie was hem vooruit gesneld, een reputatie die de koloniale overheid in Suriname afschrok. Het werd De Kom direct onmogelijk gemaakt om bijvoorbeeld zaaltjes te huren toen hij zich ook in Suriname bezig begon te houden met antikoloniaal activisme. Hij startte daarop een adviesbureau vanuit zijn huis, waar hij veel mensen ontving. Vanwege dit werk werd hij opgepakt, en na een gevangenschap werden hij en zijn gezin zonder proces verbannen naar Nederland. Hij zette daar zijn werk voort, geschaduwd door de Nederlandse inlichtingendienst en tegengewerkt door overheid en uitgevers. Er is bijvoorbeeld speculatie dat er in een eerdere versie van ‘Wij slaven van Suriname’ een expliciete oproep tot Surinaamse onafhankelijkheid stond, die onder druk van de overheid door de uitgever is verwijderd.