Podcast
Donderdag 31 oktober 2024 | 12.30 – 13.15 uur | Collegezalencomplex, Radboud Universiteit. Bekijk de aankondiging.
Verslag - Protesteren tegen én met de heks
Door Bas van Woerkum-Rooker | Foto's door Sarah Danz
In de lunchpauze, op Halloween, organiseerde Radboud Reflects een actualiteitencollege over de heks. De heks was lang een figuur waartégen geprotesteerd werd, maar is nu steeds meer een symbool van protest, bijvoorbeeld voor het feminisme en tegen het uitbuiten van de natuur. Religiewetenschapper Arjan Sterken gaf een lezing en ging daarna in gesprek met theoloog Grietje Dresen. Filosoof en programmamaker bij Radboud Reflects, Nort Vlemmix was de gespreksleider.
Heksenvervolgingen in de vroegmoderne tijd
De heksenvervolgingen worden vaak ten onrechte gekoppeld aan de middeleeuwen. Vooral in de periode van 1450 tot 1750 vonden er in Europa massale vervolgingen plaats, vertelde Sterken. Twee belangrijke spelers waren de geestelijkheid en de wereldlijke macht. Terwijl de kerk zich richtte op het bestrijden van ketterij, wilden wereldlijke autoriteiten de schadelijke effecten van magie onder controle houden. Het was dus zeker niet altijd de geestelijkheid die de vervolgingen aanzwengelde.
Heksen zouden onder andere door sleutelgaten naar binnen dringen en vervolgens “processen verstoren”, zoals het karnen van de melk. Aan die beschuldigingen lagen vaak andere oorzaken ten grondslag, zoals persoonlijke vetes of jaloezie. Een opvallend voorbeeld is de vervolging in Kampen in 1515. Hier werd een vrouw, gezegend met mooie kinderen, veel dieren en goederen, uit jaloezie beschuldigd van hekserij en uiteindelijk doodgemarteld.
Kwade energie bij een voormalig nazi
Ook dichter bij het heden vonden nog heksenbeschuldigingen plaats. In Duitsland na de Tweede Wereldoorlog was er een opvallende heropleving van heksenbeschuldigingen. “Duitsland kan niet draaien zonder nazi’s in het dagelijks bestuur”, vertelde Sterken, maar tegelijkertijd heerst er enorm wantrouwen naar voormalige nazi’s . De alternatieve genezer Ebeling beschuldigde de burgemeester van zijn dorp—die vroeger bij de nazipartij zat—van hekserij. Hij zou “kwade energie” bij hem voelen. Dit wordt serieus genomen, en er komt zelfs een politieonderzoek. “De heks is een symbool voor protesten tegen sociale angsten, zoals jaloezie en onrecht”, legt Sterken uit.