De waarde(ring) van praktisch geschoolden | Lezing en gesprek met bestuurskundige Peter Kruyen en socioloog Jeroen van der Waal
De waarde(ring) van praktisch geschoolden | Lezing en gesprek met bestuurskundige Peter Kruyen en socioloog Jeroen van der Waal

De waarde(ring) van praktisch geschoolden | Lezing en gesprek met bestuurskundige Peter Kruyen en socioloog Jeroen van der Waal

Hoe zorgen we ervoor dat de kloof tussen praktisch -en theoretisch geschoolden wordt overbrugd? Waarom ervaren praktisch geschoolden vaak dat op hen wordt neergekeken? Welke rol spelen beleidsmakers en werkgevers hierin? En is de waardering voor praktisch geschoolden eigenlijk wel te kwantificeren in een hoger salaris, of is hier meer voor nodig? Luister naar bestuurskundige Peter Kruyen en socioloog Jeroen van der Waal en leer hoe we deze kloof kunnen verkleinen, op de werkvloer en daarbuiten.

Video | Podcast

Donderdag 26 oktober 2023 | Collegezalencomplex | Radboud Reflects en Faculteit der Managementwetenschappen Bekijk de aankondiging.

Verslag

Door Nort Vlemmix | Foto's door Ramon Tjan

De waardering van praktisch geschoolden

Op een avond georganiseerd door Radboud Reflects en de Faculteit der Managementwetenschappen, spraken bestuurskundige Peter Kruyen en socioloog Jeroen van der Waal over de waarde(ring) van praktisch geschoolden. Beleidssocioloog Stefanie Andre leidde het gesprek na hun lezingen.

Peter Kruyen - Foto Ramon Tjan
Peter Kruyen - Foto Ramon Tjan

Peter Kruyen opende de avond met een reflectie op de perceptie van praktisch geschoolden in het openbaar bestuur. Hij belichtte hoe praktisch geschoolden vaak worden geassocieerd met routinematig werk en hoe dit beeld niet altijd overeenkomt met de werkelijkheid. Kruyen pleitte voor meer erkenning van de vaardigheden en competenties van deze groep werknemers. Hij gaf aan dat innovaties vaak ontstaan op de werkvloer en dat er een onbenut potentieel ligt in de waardering van deze 'onzichtbare' werkzaamheden. Waardering kan niet alleen verbeterd worden door de erkenning van de essentiële diensten die praktisch geschoolden leveren, maar ook door hun competenties en innovatieve bijdragen te benadrukken, aldus Kruyen.

Jeroen van der Waal legde in zijn lezing de focus op de culturele aspecten van waardering. Hij besprak hoe de voorkeuren, opvattingen en spreekstijl van praktisch opgeleiden vaak minder gewaardeerd worden binnen de samenleving. Van der Waal benadrukte dat deze voorkeuren diep geworteld zijn in de sociale omgeving waarin mensen opgroeien en dat dit bijdraagt aan een gevoel van uitsluiting. Hij deelde persoonlijke ervaringen en benadrukte dat waardering voor praktisch geschoolden niet alleen werkgerelateerd moet zijn, maar ook betrekking moet hebben op de culturele voorkeuren en spreekstijl. Door te wijzen op de statusstrijd in culturele voorkeuren en de tragiek van deze onzichtbare segregatie, riep hij op tot meer begrip en waardering voor de diversiteit binnen de maatschappij.

Jeroen van der Waal - Foto Ramon Tjan
Jeroen van der Waal - Foto Ramon Tjan

Na de lezingen ging Stefanie Andre in gesprek met beide sprekers. Ze onderzochten manieren waarop de kloof tussen praktisch en theoretisch geschoolden kan worden overbrugd. Er werd gesproken over het belang van actief luisteren en het betrekken van praktisch geschoolden bij het vormgeven van beleid. Kruyen benadrukte het belang van zichtbaarheid van vakmanschap, terwijl Van der Waal wees op de noodzaak om culturele voorkeuren breder te waarderen en segregatie tegen te gaan.

Het gesprek toonde aan dat er veel te winnen valt bij een betere waardering en integratie van praktisch geschoolden. Het benadrukte het belang van het waarderen van diversiteit in competenties. waardering voor praktisch geschoolden gaat verder dan louter erkenning van hun arbeid; het vereist een dieper begrip en respect voor hun bijdragen aan de maatschappij in al haar facetten.

Stefanie Andre - Foto Ramon Tjan
Stefanie Andre - Foto Ramon Tjan

Aankondiging

Hoe zorgen we ervoor dat de kloof tussen praktisch -en theoretisch geschoolden wordt overbrugd? Waarom ervaren praktisch geschoolden vaak dat op hen wordt neergekeken? Welke rol spelen beleidsmakers en werkgevers hierin? En is de waardering voor praktisch geschoolden eigenlijk wel te kwantificeren in een hoger salaris, of is hier meer voor nodig? Kom luisteren naar bestuurskundige Peter Kruyen en socioloog Jeroen van der Waal en leer hoe we deze kloof kunnen verkleinen, op de werkvloer en daarbuiten.

Scholing als sociale scheidslijn

Theoretisch geschoolden kijken op geen enkele andere bevolkingsgroep zo neer als op praktisch geschoolden, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd heeft geen andere groep zo’n negatief zelfbeeld als deze praktisch geschoolden. Mensen voelen zich vaak ongehoord, gemarginaliseerd en ondergewaardeerd. Volgens socioloog Jeroen van der Waal staat er een ‘empathiemuur’ tussen beide groepen. Ze communiceren anders en hebben andere interesses. Wat zijn de oorzaken en implicaties van deze diepgewortelde polarisatie waarin theoretisch geschoolden voornamelijk over of tegen praktisch geschoolden spreken, in plaats van met elkaar?
Van der Waal kent beide werelden goed: voor hij zijn academische carrière begon, verliet hij de mavo zonder diploma en werkte tien jaar als matroos. Een mogelijke oplossing ligt volgens hem bij de theoretisch geschoolden: Ze moeten meer gevoel krijgen bij de verschillende belevingswerelden.

Luister naar de vakman

Op de werkvloer is deze kloof eveneens goed zichtbaar. Bestuurskundige Peter Kruyen deed onderzoek naar de verscholen potentie van praktisch geschoolden en stelt dat we onze perceptie van professionalisme moeten heroverwegen. Vaak worden praktisch geschoolden ten onrechte worden ontdaan van hun vakmanschap, waarmee veel potentie verloren gaat. Volgens Kruyen bezitten veel praktisch geschoolden juist de vaardigheid, motivatie en toewijding die hen tot experts binnen hun vakgebied maakt. Organisaties zouden daarom juist eens wat vaker naar de expertise en creativiteit van praktisch geschoolden in hun organisatie mogen luisteren.

Over de sprekers

Peter Kruyen is bestuurskundige aan de Radboud Universiteit. Hij onderzoekt het gedrag van ambtenaren, hun psychologische eigenschappen, competenties, en hoe hun prestaties, welzijn en gezondheid beïnvloed wordt door werk-privé eisen, human resource management (HRM) en organisatiestructuren. Recent deed Kruyen onderzoek naar de verloren potentie van praktisch geschoolden in de publieke dienstverlening.

Jeroen van der Waal is hoogleraar Stratificatiesociologie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, en medeoprichter van het Erasmus Institute on Culture and Stratification. Veel van zijn onderzoek richt zich op de rol van statusverschillen in de opleidingsbreuklijn, waarover hij publiceerde in toonaangevende tijdschriften in velden als bestuurskunde, epidemiologie, maatschappelijke gezondheidszorg, sociologie, politicologie en psychologie.

Contactinformatie

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Radboud Reflects? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Organisatieonderdeel
Radboud Reflects
Thema
Management, Onderwijs, Samenleving