Video | Podcast
Dinsdag 4 juni 2024 | 20.00 – 22.00 uur | Concertgebouw De Vereeniging, Nijmegen | Radboud Reflects, Stadsschouwburg Nijmegen en Concertgebouw de Vereeniging & Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit. Bekijk de aankondiging.
Het was een gevarieerd programma. Mooie combinatie van theater en wetenschap. (uit een deelnemersevaluatie)
Verslag
Door Nort Vlemmix | Foto's door Elske Nissen
De sfeervolle kleine zaal van de Vereeniging was gevuld met een nieuwsgierig publiek, klaar om de grenzen van humor te verkennen. Het programma, georganiseerd door Radboud Reflects en de Stadsschouwburg / Vereeniging, bracht neerlandicus Ivo Nieuwenhuis en theatermakers Eran Ben-Michaël en Jonata Taal samen om de grenzen van de grap te bespreken.
Saar Boter, moderator van deze avond, opende het programma en introduceerde Eran Ben-Michaël en Jonata Taal, die de theatervoorstelling Je mag ook niks meer zeggen voordroegen.Deze actuele en persoonlijke stand-up theatervoorstelling verkende op prachtige wijze de verschuivende grenzen van humor. Het publiek werd meegenomen in een denkoefening over wat nog wel of niet meer kan, zonder zelf eenduidige antwoorden te geven. De voorstelling raakte tegelijkertijd aan een aantal thema's die later in de lezing van Nieuwenhuis en het aansluitende gesprek terugkeerden, bijvoorbeeld de rol van politieke correctheid en de angst om mensen te kwetsen, en humor als middel tot bevrijding versus uitsluiting. : “Humor kan een krachtige manier zijn om taboes te doorbreken, maar het kan ook mensen buitensluiten.”
Humor door de eeuwen heen
Ivo Nieuwenhuis vervolgede de avond met een lezing over de geschiedenis van humorschandalen in Nederland, deels gebaseerd op zijn recente boek Het was maar een grapje. Humorschandalen zijn niet iets van de laatste jaren, aldus Nieuwenhuis. Hij illustreerde dit aan de hand van historische voorbeelden zoals Wim Sonnevelds Frater Venantius, een controversieel personage uit de jaren zestig dat religieuze gevoeligheden bespeelde. Hij benadrukte dat de reacties van media en publiek toen net zo fel waren als nu.
Daarnaast werd de rol van de media in humorschandalen besproken. Nieuwenhuis legde uit hoe media, activisten en opiniemakers vaak een sleutelrol spelen in het verworden van humorincidenten tot schandalen. Hij gaf voorbeelden van recente incidenten waarbij cabaretiers onder vuur kwamen te liggen voor hun grappen over gevoelige onderwerpen. Hierbij benadrukte hij dat het publieke debat over wat toelaatbaar is altijd hevig is geweest, en ook dat niets nieuws is.