Iedereen expert op de Radboud Universiteit? Onderzoek, ondersteuning, onderwijs | Academic Affairs met AI-onderzoeker Frank Léoné en FFTR-directeur bedrijfsvoering Annemarie Hinten-Nooijen
Iedereen expert op de Radboud Universiteit? Onderzoek, ondersteuning, onderwijs | Academic Affairs met AI-onderzoeker Frank Léoné en FFTR-directeur bedrijfsvoering Annemarie Hinten-Nooijen

Iedereen expert op de Radboud Universiteit? Onderzoek, ondersteuning, onderwijs | Academic Affairs met AI-onderzoeker Frank Léoné en FFTR-directeur bedrijfsvoering Annemarie Hinten-Nooijen

Van hoogleraar tot promovendus en van HR-adviseur tot communicatiespecialist—voor het beste onderzoek en onderwijs aan deze universiteit is iedereen nodig. Toch verdelen we het universiteitspersoneel in twee groepen: wetenschappelijk personeel (wp) en professional services (voorheen obp). Is dat onderscheid nog van deze tijd, zeker nu interdisciplinariteit en team science steeds belangrijker worden? Benutten we ieders expertise genoeg? Kom luisteren naar AI-onderzoeker Frank Léoné en directeur bedrijfsvoering van de FFTR Annemarie-Hinten Nooijen.

Podcast

Dinsdag 29 oktober  2024 | 12.30 – 13.15 uur | Collegezalencomplex, Radboud Universiteit | Radboud Reflects en Erkennen & Waarderen. Bekijk de aankondiging.

Verslag 

Door Nort Vlemmix | Foto's door Sarah Danz

Hoe kunnen we aan de universiteit écht samenwerken? Hoe overstijgen we de traditionele tweedeling tussen wetenschappers en professional services en kunnen we als één team bijdragen aan de beste onderzoeks- en onderwijskwaliteit? Tijdens deze Academische Zaken van Radboud Reflects en Erkennen en Waarderen stonden universitair docent kunstmatige intelligentie en neurowetenschappen Frank Léoné en Annemarie Hinten-Nooijen, directeur bedrijfsvoering van de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen, stil bij deze vragen.

Waarde en erkenning van titels en functies

Het gesprek opende met een casus uit het kaartspel Mmmacademia, ontwikkeld door Léoné, waarin een OBP-medewerker beschreef pas serieus genomen te worden door een hoogleraar toen haar doctorstitel bekend werd. Léoné, die zelf positieve ervaringen heeft in de samenwerking met professional services (voorheen OBP), vond dit een schokkend verhaal en merkte op dat zulke ervaringen niet vaak besproken worden. Hinten-Nooijen, die als voormalig wetenschapper de overstap naar OBP heeft gemaakt, herkende de hiërarchische waarde die binnen de academische 
wereld aan titels wordt gehecht. 

Samenwerking en de rol van leidinggevenden

Volgens Hinten-Nooijen zijn gelijkwaardige samenwerking en communicatie essentieel voor de universiteit. Ze gaf aan dat leidinggevenden, zowel bij wetenschappelijk personeel als professional services, hierin een belangrijke rol spelen door de verschillende expertises te erkennen en de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het onderwijs en onderzoek te onderstrepen. In haar faculteit gebeurt dit door regelmatige bijeenkomsten waarbij leidinggevenden van beide groepen aanwezig zijn zodat onderwijs, onderzoek en ondersteunende taken gezamenlijk besproken worden.

Samenwerken in plaats van ondersteunen

Beide sprekers benadrukten het belang van samenwerking voorbij het ‘ondersteunen’ van wetenschappers. Hinten-Nooijen pleitte voor een cultuur waarin professional services niet alleen dienstbaar is aan wetenschappelijk personeel, maar waarin zij samen aan gedeelde doelen werken, zoals goed onderwijs en onderzoek. Een hecht teamverband is daarbij essentieel. Een mogelijke barrière hier is dat wetenschappelijk personeel mogelijk minder betrokken is bij het collectief en dus meer individueel gericht denkt (en grosso modo afgerekend wordt op individuele prestaties) terwijl professional services zich juist vaak meer richt op samenwerken en gezamenlijk resultaat, aldus Léoné. Als voorbeeld noemde hij het Teaching & Learning Center, waar regelmatig professional services medewerkers aanwezig zijn, maar waar wetenschappelijk personeel weinig zichtbaar is. Daarnaast speelt een hoge werkdruk hier mogelijk ook een rol. Hinten-Nooijen voegde daaraan toe dat het verschil in toegang tot mandaten en besluitvormingsprocessen ook bijdraagt aan het gevoel van ongelijkwaardigheid voor professional services.

Iedereen expert op de Radboud Universiteit? Onderzoek, ondersteuning, onderwijs | Academic Affairs met AI-onderzoeker Frank Léoné en FFTR-directeur bedrijfsvoering Annemarie Hinten-Nooijen
Annemarie Hinten-Nooijen - Foto Sarah Danz

Een gezamenlijke verantwoordelijkheid en wederzijds begrip

Beide sprekers benadrukten dat wederzijds begrip tussen wetenschappelijk personeel en professional services versterkt kan worden door elkaars rollen beter te begrijpen. Hinten-Nooijen suggereerde dat meer samenwerking in teams met gezamenlijke doelen zou helpen om de kloof te dichten waarbij professional services niet enkel ondersteuning bieden, maar bijdragen aan het onderwijs en onderzoek. Een dergelijke samenwerking kan helpen om elkaars waarde te zien en beter te erkennen dat het werk van professional services cruciaal is voor de academische output. Léoné stelde daarnaast voor om te denken over duale functies, waarbij wetenschappelijk personeel en professional services bepaalde taken delen of zelfs rouleren. Hij noemde als voorbeeld het onderwijsteam, waarin wetenschappers kunnen samenwerken met onderwijsondersteuners en coördinatie om zo de complexiteit van het roosterproces beter te begrijpen.

De bijeenkomst maakte duidelijk dat meer aandacht voor de bijdrage van professional services aan onderwijs en onderzoek wenselijk is. Zo kan een gelijkwaardige waardering voor beide groepen binnen de universiteit groeien: Professional services niet alleen als ondersteuning van de wetenschappers, maar als gelijkwaardige partners in de gezamenlijke inzet ter ondersteuning van de wetenschap.

Iedereen expert op de Radboud Universiteit? Onderzoek, ondersteuning, onderwijs | Academic Affairs met AI-onderzoeker Frank Léoné en FFTR-directeur bedrijfsvoering Annemarie Hinten-Nooijen
Frank Léoné - Foto Sarah Danz

Aankondiging

Van hoogleraar tot promovendus en van HR-adviseur tot communicatiespecialist—voor het beste onderzoek en onderwijs aan deze universiteit is iedereen nodig. Toch verdelen we het universiteitspersoneel in twee groepen: wetenschappelijk personeel (wp) en professional services (voorheen obp). Is dat onderscheid nog van deze tijd, zeker nu interdisciplinariteit en team science steeds belangrijker worden? Benutten we ieders expertise genoeg? Kom luisteren naar AI-onderzoeker Frank Léoné en directeur bedrijfsvoering van de FFTR Annemarie-Hinten Nooijen.

Ieders expertise erkennen

Het programma Erkennen & Waarderen van de Radboud Universiteit streeft naar een organisatie waarin verschillende groepen van elkaar kunnen leren. Maar wat kunnen ze precies van elkaar leren op het gebied van vaardigheden, kennis en perspectieven? Zou het voor wetenschappers waardevol zijn om meer te weten over de taken van professionele diensten, zoals bij beursaanvragen, roostering, of privacy- en databeheer? En hoe zou die kenniswisseling er in de praktijk uitzien? Ook de vraag over leiderschap is relevant: moeten leidinggevenden binnen onderzoeksafdelingen wetenschappers zijn, of is het beter als iemand zich volledig op managementtaken richt?

Meer nodig dan een naamsverandering 

Het college van bestuur doopte de naam van het ‘ondersteunend en beheerspersoneel’ (obp) onlangs om naar ‘professionele diensten’, om de twee groepen meer op gelijke voet te zetten. Bij de Universiteit Utrecht is het onderscheid tussen wetenschappelijk en ondersteund personeel zelfs helemaal afgeschaft; daar is iedereen nu ‘collega’. Maar wat schuilt er achter de benamingen? De universiteit is door de jaren heen sterk veranderd, zowel qua organisatiestructuur als personeelsbestand. Worden professional services voldoende gezien als onderdeel van de academische gemeenschap? En zo niet, hoe kan dit worden verbeterd?

Kom luisteren naar AI-onderzoeker Frank Léoné en FFTR-directeur bedrijfsvoering Annemarie Hinten-Nooijen over hoe we de gehele academische gemeenschap kunnen erkennen en waarderen.

De voertaal is Nederlands. 

Over de sprekers

Annemarie Hinten-Nooijen is directeur bedrijfsvoering bij de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen.  

Frank Léoné is universitair docent kunstmatige intelligentie en neurowetenschappen. Namens Erkennen & Waarderen ontwikkelde hij mmmAcademia, een kaartspel om reflectie en gesprek in de academische wereld te stimuleren.

Contactinformatie

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Radboud Reflects? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Organisatieonderdeel
Radboud Reflects
Thema
Filosofie, Management, Onderwijs, Samenleving, Taal, Wetenschap