Liesbeth Jansen en Rebecca de Leeuw in gesprek
Liesbeth Jansen en Rebecca de Leeuw in gesprek

Inside Out 2 en de positieve effecten van media | Film en gesprek met communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw

Wat kunnen kinderen en jongeren (maar ook volwassen) leren van films? Communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw en haar onderzoeksteam lieten kinderen en jongeren naar de Disney Pixar film Inside Out kijken. Uit hun onderzoek bleek dat deze heel betekenisvol kan zijn voor kinderen en jongeren, onder meer door hun sociale intelligentie te vergroten. Leer hoe media een positieve bijdrage kunnen leveren aan ons welbevinden.

Podcast 

Maandag 26 augustus 2024 | 19.30 – 22.15 uur | LUX, Nijmegen. Bekijk de aankondiging.

Goede lengte van het gesprek, leuke vragen (ook uit het publiek) en mijn complimenten aan Rebecca voor haar goede,
'simpele' en enthousiaste wetenschapscommunicatie. (uit een deelnemersevaluatie)

Verslag 

Verslag door Tim Dedel | Foto's Berit Akse

Zo’n honderdzeventig mensen kwamen bijeen in een uitverkochte zaal in LUX waar naar de film Inside Out 2 keken en nadien luisterden naar een nagesprek met media- en communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw. Zij deed onderzoek naar hoe verhalen, waaronder de film Inside Out 1, kunnen bijdragen aan de morele en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Haar inzichten vormden de basis van het nagesprek waarin zowel de film als de wetenschap achter emoties uitgebreid werden besproken.

De populariteit van Inside Out 2

De avond begon met een inleiding door gespreksleider Liesbeth Jansen gevolgd door een korte kijkwijzer van De Leeuw. Vervolgens werd de nieuwe film, Inside Out 2, vertoond. Na de film volgde een nagesprek over de wetenschap rondom emoties bij kinderen, pubers, maar ook bij volwassenen.

Rebecca de Leeuw benadrukte dat – naast dat ze de film zelf erg leuk vond – de film wetenschappelijk gezien ook zeer geslaagd is. Inside Out 2 voldoet aan belangrijke criteria die we kennen uit de wetenschap over wat wordt beschouwd als een goede film. De film heeft een betekenisvolle boodschap en een complex verhaal dat niet te makkelijk te volgen is en vol details zit. Ze legde uit dat er een enorm team aan de film heeft gewerkt, waaronder emotiewetenschappers zoals Lisa Damour. Die weet veel over emoties bij meisjes in de puberteit en kon daarom het animatieteam goed voorlichten. Deze wetenschappelijke input is duidelijk terug te zien in de manier waarop emoties in de film worden verbeeld, zo stelde De Leeuw.

Inside Out 2 is een geweldige film om verdiepende gesprekken over te hebben. Rebecca de Leeuw doet dat op een heel
toegankelijke en inspirerende wijze (uit een deelnemersevaluatie)

Zelfbewuste emoties

Inside Out 2 bouwt voort op de vier basisemoties uit de eerste film, maar introduceert daarbij ook vier nieuwe emoties die optreden wanneer het hoofdpersonage Riley in de puberteit komt. Op de vraag of deze nieuwe emoties belangrijker zijn in de puberteit dan die uit de kindertijd, antwoordde De Leeuw dat deze emoties, waaronder verlegenheid en schaamte, samenhangen met abstract denken en het bewust zijn van hoe anderen je zien. Hoewel deze emoties ook in de kindertijd aanwezig zijn, worden ze prominenter in de puberteit door de toenemende zelfreflectie.

Rebecca de Leeuw geeft een lezing in LUX in Nijmegen
Rebecca de Leeuw geeft een lezing bij Radboud Reflects in LUX in Nijmegen

De Leeuw wees er ook op dat er in werkelijkheid veel meer emoties zijn – ongeveer 28 volgens sommige wetenschappers – maar dat niet al deze emoties een plek in de film hebben kunnen krijgen. De keuzes zijn gemaakt om een specifiek verhaal te vertellen, met een nadruk op eenzaamheid en angst, omdat de regisseur met deze emoties werd geconfronteerd toen zijn dochter in de pubertijd kwam. 

De emotie "Anxiety"

Een van de meest prominente nieuwe emoties in de film is "anxiety" (angstigheid), waarvoor er in het Nederlands eigenlijk geen goede vertaling is. De Leeuw legde uit dat "anxiety" vaak wordt verward met angst voor direct gevaar, maar in werkelijkheid draait het om bezorgdheid over wat er in de toekomst mis zou kunnen gaan. In de film wordt "anxiety" neergezet als een emotie die, ondanks zijn negatieve connotatie, nuttig kan zijn. Het helpt je bijvoorbeeld om je voor te bereiden en in actie te komen, zoals Riley doet in de film.

Zelfcompassie en emotionele regulatie

Jansen vroeg vervolgens hoe kinderen en jongeren kunnen leren om emoties te gebruiken in plaats van erdoor overweldigd te worden. De Leeuw antwoordde dat een eerste stap zou kunnen zijn om naar een film als Inside Out 2 te gaan, omdat deze helpt om emoties te benoemen en te begrijpen. Ze benadrukte dat het praten over emoties helpt om de intensiteit ervan te verminderen en dat dit ook wetenschappelijk is onderbouwd. Daarnaast biedt de film waardevolle lessen over zelfcompassie: jezelf benaderen zoals je een vriend zou benaderen. Dit kan helpen om milder voor jezelf te zijn en meer zelfcompassie te ontwikkelen, wat erg belangrijk is in de puberteit maar ook later in het leven.

Rebecca de Leeuw en Liesbeth Jansen in gesprek
Rebecca de Leeuw en Liesbeth Jansen in gesprek tijdens een Radboud Reflectsprogramma in LUX

Lessen uit de film

De film heeft ook een bredere maatschappelijke relevantie. De strijd tussen nieuwe en oude emoties, zoals vreugde (joy) en angst (anxiety), weerspiegelt de interne conflicten die jongeren ervaren bij het vormen van hun identiteit. De film laat zien dat zowel positieve als negatieve emoties een rol spelen in wie we zijn, en dat het belangrijk is om ook de minder prettige kanten van onszelf te accepteren. Ook laat de film zien hoe belangrijk het is om in het hier en nu te leven, vertelde De Leeuw. ‘Als je in het nu aan het genieten bent dan kan je je emoties controleren’.

Tot slot werd de vraag gesteld over de invloed van schermtijd op kinderen. De Leeuw gaf aan dat ze het eens is met de stelling dat te veel schermtijd niet goed is, maar ze erkende ook dat goede films een verrijking kunnen zijn voor het leven. Het is dus te kort door de bocht om deze meteen af te schrijven. Ze benadrukte dat films ons kunnen helpen om op een snelle manier ervaringen op te doen en nieuwe inzichten te verwerven. Ze zijn dus niet alleen entertainment, maar kunnen ook bijdragen aan persoonlijke groei en emotionele ontwikkeling.

Aankondiging

Wat kunnen kinderen en jongeren (maar ook volwassen) leren van films? Communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw en haar onderzoeksteam lieten kinderen en jongeren naar de Disney Pixar film Inside Out kijken. Uit hun onderzoek bleek dat deze heel betekenisvol kan zijn voor kinderen en jongeren, onder meer door hun sociale intelligentie te vergroten. Kijk na een korte inleiding door Rebecca de Leeuw naar de nieuwe film Inside Out 2 en sluit daarna aan bij het gesprek over hoe media een positieve bijdrage kunnen leveren aan ons welbevinden.

Bekijk de trailer van Inside Out 2.

Inside Out 2

Inside Out 2 is het vervolg op de populaire Disney Pixar film uit 2015, waarin je Riley volgt door de ogen van vijf emoties in haar hoofd. Waar het vorige deel ging over hoe de emoties Riley proberen te helpen nadat ze verhuisd is, gaat de nieuwe film over Riley als ze in de pubertijd komt. Daarmee komen vier nieuwe emoties om de hoek kijken: Onzekerheid, Verlegenheid, Jaloezie en Ennui. Hoe zullen Riley en de emoties in haar hoofd omgaan met de nieuwe uitdagingen die horen bij de puberteit? 

Betekenisvolle films

Kunnen films de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren? Ja, blijkt uit onderzoek dat Rebecca de Leeuw samen met haar collega’s deed. Ze lieten kinderen en jongeren Inside Out kijken en daarna werden ze geïnterviewd. Uit de bevingen bleek dat films niet alleen grappig, leuk en spannend kunnen zijn, maar ook heel betekenisvol. Zo kunnen films als Inside Out de sociale intelligentie vergroten en inspireren om niet op te geven. Zijn er nog meer manieren waarop een filmverhaal betekenisvol kan zijn? En hoe werkt dat dan? Sluit na afloop van de vertoning van Inside Out 2 aan bij het nagesprek met Rebecca de Leeuw en leer hoe films kinderen, jongeren en (jong)volwassenen kunnen inspireren en stel ook je eigen vragen!

Over de spreker

Rebecca de Leeuw is communicatiewetenschapper aan de Radboud Universiteit. Ze doet onderzoek naar de manieren waarop media ons kunnen inspireren en bijdragen aan ons welbevinden.

Dit is een programma van Radboud Reflects en LUX

Contactinformatie

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Radboud Reflects? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Organisatieonderdeel
Radboud Reflects
Thema
Ethiek, Filosofie, Gedrag, Kunst & Cultuur, Media & Communicatie, Opvoeding, Samenleving, Wetenschap