Sprekers in het Collegezalencomplex
Sprekers in het Collegezalencomplex

Soevereinen: schijt aan de overheid | Lezing en gesprek met jurist Luuk de Boer en rechtsfilosoof Maxim van Asseldonk

Er zijn steeds meer Nederlanders die zich ‘soeverein’ noemen: ze wijzen het gezag van de overheid af en volgen enkel nog hun eigen wetten en regels. Ze streven naar een volledig onafhankelijk bestaan zonder toeslagen, belasting of deurwaarders. Maar wat gebeurt er als je jezelf buiten de samenleving plaatst? En wat zegt dit fenomeen over het vertrouwen in politiek en overheid? Leer van jurist Luuk de Boer en rechtsfilosoof Maxim van Asseldonk over, vrijheid, gezag en autonomie.

Video | Podcast 

Dinsdag 25 maart 2025 | 20.00 – 21.30 uur | Collegezalencomplex, Radboud Universiteit | Radboud Reflects en Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Bekijk de aankondiging.

Verslag

Door Pam Tönissen

Er zijn steeds meer Nederlanders die zich ‘soeverein’ noemen: ze wijzen het gezag van de overheid af en volgen enkel nog hun eigen wetten en regels. Ze streven naar een volledig onafhankelijk bestaan zonder toeslagen, belasting of deurwaarders. Maar wat gebeurt er als je jezelf buiten de samenleving plaatst? En wat zegt dit fenomeen over het vertrouwen in politiek en overheid? Jurist Luuk de Boer en rechtsfilosoof Maxim van Asseldonk gingen erover in gesprek tijdens een avond in een volle zaal, georganiseerd door Radboud Reflects en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Filosoof Cees Leijenhorst was de gespreksleider. 

Opkomst van de soevereinen

Luuk de Boer opende zijn lezing met een analyse van de zogenoemde soevereinenbeweging. Volgens De Boer is deze beweging een afspiegeling van de hedendaagse maatschappij en wordt ze gekenmerkt door twee ontwikkelingen. Ten eerste beroepen de soevereinen zich op absolute vrijheid: de overheid heeft volgens hen geen zeggenschap over individuen tenzij zij daar expliciet mee instemmen. Dit idee van negatieve vrijheid sluit aan bij de bredere individualiseringstrend. Ten tweede valt de sterke nadruk op juridische argumentatie op. De beweging kenmerkt zich door een juridisering van het verzet tegen de overheid.

Als voorbeeld haalde De Boer een zaak uit oktober 2024 aan, waarin een man met zware schulden voor de rechter stond. De gedaagde draaide de rollen om door de autoriteit van de rechter in twijfel te trekken. “Wie bent u om mij te vertellen wat ik wel en niet moet doen?” was zijn centrale vraag. Hij weigerde de huisregels van de rechtszaal te respecteren en filmde alles, totdat hij uiteindelijk uit de zaal werd gezet.

De term ‘beweging’ is volgens De Boer overigens discutabel, omdat er grote onderlinge verschillen zijn tussen soevereinen. Toch worden ze door instanties vaak als één groep gezien. Ruwweg kunnen soevereinen in drie categorieën worden verdeeld: enkele tienduizenden proberen zich binnen het systeem zo veel mogelijk af te keren van de samenleving, enkele duizenden stappen geheel uit het systeem en volgen geen wetten meer en een kleine groep van enkele tientallen radicaliseert verder en overweegt geweld.

Historische wortels

De Boer benadrukte dat soevereinen geen nieuw fenomeen zijn. De beweging vindt haar oorsprong in de jaren zeventig in de Verenigde Staten en heeft zich sindsdien verspreid naar wel 30 landen. Vooral in 2021, tijdens de coronapandemie, nam het aantal soevereinen explosief toe. Dit hangt samen met eerdere crises zoals de bankencrisis van 2007: in beide gevallen voelden mensen zich machteloos tegenover een systeem waarvan ze afhankelijk zijn, maar dat ze niet zelf beheersen. Het soevereiniteitsdenken vormt een antwoord op deze machteloosheid. In verschillende landen zijn er zorgen over deze ontwikkeling, al blijven gewelddadige incidenten zeldzaam. Vaker uit het verzet zich in juridische geschillen. “Men probeert een machtsgebrek om te zetten in een machtspositie,” aldus De Boer.

Luuk de Boer
Luuk de Boer - foto Noortje Schonck

Het gedachtegoed van de soevereinen vindt zijn oorsprong in het libertarisme, dat sterk de nadruk legt op individuele autonomie. Volgens deze ideologie is de mens allereerst een individu en absoluut vrij. Autoriteit ontstaat dan ook alleen via het zelfbeschikkende individu. Dit ideaal staat echter onder druk in een complexe samenleving vol onderlinge afhankelijkheid, wat leidt tot frustratie: sommige mensen wijten hun frustratie aan zichzelf, anderen aan ‘valsspelende’ medeburgers, en een derde groep aan een tegenwerkend systeem. In tijden van crisis, wanneer afhankelijkheid van het systeem extra zichtbaar wordt, wint het soevereiniteitsdenken aan kracht.

De rol van juridisering

Een opvallend kenmerk van de soevereinen is hun juridische aanpak. De Boer wees erop dat burgerschap steeds vaker een juridische kwestie lijkt te worden. De beweging probeert controle terug te winnen via juridische argumenten en rechtszaken. Dit sluit aan bij een bredere ontwikkeling waarbij democratie steeds vaker wordt begrepen als een systeem waarin rechten worden gegarandeerd. Er wordt zelfs gesproken van een ‘juristocratie’. “Zelfs ons zelfbeeld is doordrongen van juridisch denken,” merkte De Boer op. Mensen zien zichzelf in termen van contracten en rechten, wat duidt op een diepgewortelde cultuur van legaliteit.

Recht en handelingsvermogen

Na De Boer nam Maxim van Asseldonk het woord en ging in op de fundamentele vraag: waarom bestaat het recht eigenlijk en voor wie? Hij verwees naar het natuurrecht, met name het denken van Hugo Grotius. Volgens deze traditie is het recht door God gecreëerd en van nature aanwezig in de mens. De basis ligt in de drang naar zelfbehoud, maar omdat mensen de maat vaak uit het oog verliezen, is handhaving noodzakelijk. Van Asseldonk haalde een aantal andere filosofen aan die beweerde dat er een essentiële verbinding is tussen het recht en menselijk handelen. In tegenstelling tot natuurwetten zoals zwaartekracht, kunnen wetten door mensen worden beïnvloed.

 “Mensen die de samenleving in stand houden, vormen de ruggengraat van diezelfde samenleving,” legde Van Asseldonk uit. Als het recht legitimiteit wil behouden, moet het recht doen aan deze ruggengraat en voortkomen uit de wil van het volk. Tegelijkertijd kan het recht ook het handelingsvermogen van mensen versterken. Bijvoorbeeld, door een testament op te stellen, vergroot iemand diens handelingsvermogen. De fundamentele vraag die soevereinen opwerpen, is of het recht hier nog wel voldoende aan bijdraagt. Volgens Van Asseldonk voelen veel soevereinen zich gevangen in juridische complexiteit en ervaren ze machteloosheid. “De toename van soevereinen is een kanarie in de democratische kolenmijn,” aldus Van Asseldonk.

De impact op de samenleving

Tot slot ging de discussie over de bredere gevolgen van het soevereiniteitsdenken. In veel landen wordt individuele vrijheid steeds meer ingeperkt door regelgeving. De vraag is echter waar de balans ligt. “Complexiteit van het recht is op zich geen probleem, maar het moet wel toegankelijk blijven,” benadrukte Van Asseldonk. In Nederland is er bijvoorbeeld een tekort aan sociaal advocaten, waardoor veel burgers geen toegang hebben tot juridische bijstand. Dit vergroot ongelijkheid. Ook in de politiek neemt de nadruk op regels toe, waardoor inhoudelijke discussies over normen en waarden naar de achtergrond verdwijnen. Dit voedt het idee dat regels vooral bedoeld zijn om burgers tegen te werken en hun handelingsvermogen te beperken.

Op de vraag van Leijenhorst wie zich bij de soevereinen aansluit, antwoordde De Boer dat dit vaak mensen zijn die zich in het nauw gedreven voelen, zoals gedupeerden van het toeslagenschandaal. Ook zijn het vaak oudere witte mannen of mensen met een conflict met de overheid. Buiten de Randstad is de beweging groter dan in de steden. Dit patroon is internationaal vergelijkbaar. “Het soevereiniteitsdenken weerspiegelt bredere spanningen in de samenleving,” besloot De Boer.

Maxim van Asseldonk
Maxim van Asseldonk - foto Noortje Schonck

Aankondiging

Er zijn steeds meer Nederlanders die zich ‘soeverein’ noemen: ze wijzen het gezag van de overheid af en volgen enkel nog hun eigen wetten en regels. Ze streven naar een volledig onafhankelijk bestaan zonder toeslagen, belasting of deurwaarders. Maar wat gebeurt er als je jezelf buiten de samenleving plaatst? En wat zegt dit fenomeen over het vertrouwen in politiek en overheid? Kom luisteren naar jurist Luuk de Boer en rechtsfilosoof Maxim van Asseldonk en denk verder over, vrijheid, gezag en autonomie.

Soevereinen

Het klinkt als de perfecte oplossing voor mensen die in het nauw zitten: verklaar jezelf onafhankelijk van de overheid en plots kunnen schuldeisers, deurwaardes en bureaucraten  je niets meer maken. Te mooi om waar te zijn? Vaak raken deze mensen alleen nog maar dieper in de problemen. Toch blijft het aantal soevereinen in Nederland groeien, en zegt de AIVD aanwijzingen te hebben dat een deel van hen bereid is tot gewelddadig verzet. Hoe komt dat? Welke ideeën heersen er binnen deze groep mensen en hoe verhoudt hun filosofie zich tot het morele raamwerk van de rechtsstaat? Erodeert de rechtsstaat als een groep mensen besluit zich niet langer aan wetten te houden, of kan het een klein groepje afvalligen wel verdragen?

Gezag en autonomie

Wie de Nederlandse identiteit heeft, valt automatisch onder het gezag van de staat. Soevereinen stellen dat ze zich hieraan kunnen onttrekken, aangezien ze hier zelf nooit hun toestemming voor hebben kunnen geven. Bovendien beschaamt de overheid constant het vertrouwen van haar burgers, zeggen soevereinen, verwijzend naar de coronapandemie en de toeslagenaffaire. Ze hebben dus het volste recht om hun ‘contract’ met de overheid te verbreken, en als autonome burgers verder te leven. Kun je wel vrij en autonoom zijn terwijl je je aan regels en wetten moet houden? Kunnen vrijheid en overheidsinmenging samengaan, of hebben de soevereinen een punt? 

Jurist Luuk de Boer en rechtsfilosoof Maxim van Asseldonk nemen ons mee in een wereld waar alleen de eigen regels gelden. Kom luisteren en stel je vragen. 

Over de sprekers  

Luuk de Boer is jurist aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is o.a. deskundig op het gebeid van autonomen en soevereinen, soevereiniteit recht en geweld en de fundamenten van het recht.

Maxim van Asseldonk is rechtsfilosoof aan de Radboud Universiteit. Zijn onderzoek richt  zich op  de filosofische grondslagen van de democratie. Hij  schreef een proefschrift over de democratische zwaktes en potenties van het concept constituerende macht.

Dit is een programma van Radboud Reflects en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Contactinformatie

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Radboud Reflects? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Thema
Demonstraties, Filosofie, Politiek, Samenleving, Wetenschap