Katia Begall, Mariecke van den Berg en Pam Tönissen
Katia Begall, Mariecke van den Berg en Pam Tönissen

Wat drijft tradwives? | Lezing en gesprek met theoloog Mariecke van den Berg en socioloog Katia Begall

Fulltime huisvrouw zijn: koken, poetsen en voor je kinderen zorgen terwijl je man de kost verdient. Sommige vrouwen gaan terug naar de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw. Tradwives noemen ze zichzelf. Enkelen hebben succesvolle social media-kanalen waarin ze vloggen en posten over hun levensstijl. Waarom willen deze vrouwen zo graag terug naar vroegere tijden? Is dit de ondergang van vrouwenemancipatie, of juist een nieuw soort feminisme? Leer van theoloog Mariecke van den Berg en socioloog Katia Begall wat tradwives drijft.

Video | Podcast 

Maandag 9 september 2024 | 20.00 – 21.30 uur | LUX, Nijmegen | Radboud Reflects. Bekijk de aankondiging.

Lees ook: VOX: Een tradwife is iets anders dan een huisvrouw

Luister naar Mariecke van den Berg: NOS Radio 1 Journaal - 09 september 2024  (vanaf 54:30)

Lees: Mariecke van den Berg in Nederlands Dagblad: Waarom het verhaal van tradwives zo aantrekkelijk is: ‘Werkende moeder zijn is niet makkelijk’

Verslag 

door Noortje Schonck | foto's door Ramon Tjan

Tradwives: deze trotse fulltime huisvrouwen en de bijbehorende social media-trend zijn omgeven door mysterie en tegenstrijdigheden. Ze lijken een vreemd soort mix van onbehagen en nieuwsgierigheid, van afkeer en fascinatie op te roepen bij veel mensen. Deze maandagavond kwamen meer dan tweehonderd mensen naar LUX om meer over Tradwives te leren. In dit publieksprogramma van Radboud Reflects deelden Radboudwetenschappers Mariecke van den Berg en Katia Begall hun inzichten in de achtergrond en mogelijke drijfveren van Tradwives. Gespreksleider van de avond was Pam Tönissen. 

Katia en Mariecke hebben er een boeiende avond van gemaakt! (uit een deelnemersevaluatie)

Gescheiden sferen voor man en vrouw

De avond begon met een aantal illustrerende filmpjes van zelfbenoemde Tradwives. Het advies “find a man that will train you” en het daarop volgende ongemakkelijk gegiechel uit de zaal lieten direct zien: Tradwives hebben opvattingen die in onze tijd en samenleving overwegend als “extreem” worden gezien. Socioloog Katia Begall ondersteunde dit vermoeden. Zij liet zien dat deze ‘Traditional wives’ met hun ‘traditionele’ visie een uitzondering in de samenleving vormen. Tradwives zijn voorstander van ‘gescheiden sferen’ als het gaat over de taakverdeling tussen mannen en vrouwen: de man bepaalt, de vrouw is onderdanig; de man verdient, de vrouw doet het huishouden; de vrouw zorgt voor de kinderen, de man bemoeit zich daar niet mee. Feministisch of egalitair denken is hier het tegenovergestelde van. Daarom moeten Tradwives vaak niks van feminisme weten. 

Pam Tönissen
Pam Tönissen - foto Ramon Tjan

Ik heb er naderhand nog lang met mijn gezelschap over nagepraat, waarin we nog veel interessante tegenstellingen/dilemma's/visies tegenkwamen! (uit een deelnemersevaluatie)

Volgens Begall is het makkelijk om van Tradwives te zeggen dat ze hypocriet zijn. Sommigen verdienen door hun vlogs en filmpjes op sociale media immers veel geld, terwijl ze juist propageren dat verdienen tot het domein van de man behoort. Echter, zo liet Begall zien, er zijn zovelen van ons die zich niet naar hun opvattingen gedragen als het op gendernormen aankomt. Zo wil de meerderheid van de Nederlanders zorgtaken gelijk verdelen tussen mannen en vrouwen, maar lukt het slechts een deel van hen om dit in de praktijk te brengen. Begall: “We zouden kunnen zeggen dat onze samenleving misschien wel meer ‘tradwiverig’ is dan wij denken en willen.”

Gevaren van genderongelijkheid

Zonder moralistisch te willen zijn, waarschuwde Begall het publiek nog voor genderongelijkheid. De gevolgen van het ‘ideaalplaatje’ van de Tradwives zien we in zekere mate ook al terug in onze hedendaagse samenleving, waarin nog steeds veel genderongelijkheid heerst. Zo komen vrouwen er na een scheiding gemiddeld veel berooider van af dan mannen, en bouwen zij ook minder pensioen op. Begall gaf na haar lezing twee dingen mee. Allereerst moeten we beseffen dat de daad bij het woord voegen als het gaat om genderrolopvattingen minder makkelijk is dan het lijkt. Tegelijkertijd, zo benadrukte ze, moeten we wél onthouden dat de gevolgen van genderongelijkheid zeer ernstig zijn.

Feminisme en religiekritiek

Na de sociologische invalshoek van Begall sprak theoloog Mariecke van den Berg over de rol van religie in het narratief van tradwives. Veel van deze huisvrouw-influencers beroepen zich namelijk expliciet op christelijke waarden en bijbelteksten om hun leefstijl te verantwoorden. Van den Berg vertrekt in haar theologische onderzoek vanuit het feminisme. Ze legde uit dat feministen religieuze vrouwen heel lang als ‘slachtoffer’ beschouwden van een onderdrukkende, patriarchale religie die de vrouwen ‘hersenspoelt’ en monddood maakt. Maar op een gegeven moment kwam er de ‘Post-secular turn’: feministen zagen in dat het ‘hersenspoel-argument’ vrouwen opnieuw monddood maakt. Dat moet niet de bedoeling zijn van het feminisme. Bovendien kan een religieuze vrouw wel ‘agency’ hebben. Bij religieuze tradwives, bijvoorbeeld, zien we dat ze succesvol een online persona kunnen creëren. Vandaag de dag wordt in feministische studies genuanceerder gekeken naar de verhouding tussen feminisme en religie. Maar wél met behoud van de mogelijkheid voor integere religiekritiek, benadrukte Van den Berg.

Katia Begall
Katia Begall - foto Ramon Tjan

Een beroep op de Bijbel

Volgens Van den Berg schurkt het tradwive-zijn aan tegen populisme. “Het gaat tradwives niet alleen om lekkere dingen bakken, laten zien dat je leuke uitjes onderneemt met je kinderen en het overhemd van je man mooi kan strijken.” Nee, legde Van den Berg uit, er zit een ideologie achter: een die kritisch is op feminisme, de LHBTIQ+ gemeenschap en “woke” gedachtegoed. In de vlogs en filmpjes van tradwives komt hun levensstijl heel onschuldig over, waardoor we deze vrouwen soms niet serieus nemen als politieke factor. Maar ze nemen wel degelijk deel aan het publieke debat, en normaliseren zo een heel intolerant geluid, waarschuwde de theologe.

Omdat tradwives hun ideologie vaak verantwoorden of ondersteunen door een beroep te doen op het christendom, voelt Van den Berg zich verantwoordelijk om als theoloog meer uitleg te geven. Aan de hand van verschillende bijbelpassages liet ze zien dat je de tradwive-leefstijl heel goed kunt verdedigen met een beroep op de Bijbel. Daarbij gaan tradwives zeer selectief te werk en negeren ze andere passages die meer diversiteit of ambivalentie laten zien. Tegelijkertijd kun je de tradwive-leefstijl ook heel goed bekritiseren met beroep op diezelfde Bijbel. Maar dan doe je eigenlijk precies hetzelfde als de tradwives doen: ook dan moet je selectief zijn. 

Mariecke van den Berg
Mariecke van den Berg - foto Ramon Tjan

Van den Berg sloot haar lezing af met twee voorstellen. Allereerst wil ze dat we erkennen dat het christendom diepe sporen van patriarchaat kent, maar ook tegenstemmen en een diversiteit aan verhalen. Daarnaast moeten we erkennen dat de aanwezige tegenstemmen kwetsbaar zijn en snel ondergesneeuwd raken onder meer conservatieve interpretaties. Van den Berg wil, met respect voor tradwives en de omstandigheden waarin zij keuzes moeten maken, ruimte maken voor die meerstemmigheid.

Tradwives als Influencers

Na hun lezingen gingen de twee Radboudwetenschappers verder in gesprek onder leiding van Pam Tönissen. In dit gesprek werd nader ingegaan op de leefstijl van tradwives en hun invloed via sociale media. Hoe realistisch is het mooie, schone en overzichtelijke leven dat we op de filmpjes zien? Kan een tradwife een invloedrijke influencer worden die veel mensen op andere ideeën brengt? En leveren tradwives tussen alle huishoudtips en pastelkleurige jurken door misschien niet ook een geldige maatschappijkritiek? Deze vragen en nog vele anderen werden deze avond beantwoord. 

Zaal
De zaal - foto Ramon Tjan

Aankondiging

Fulltime huisvrouw zijn: koken, poetsen en voor je kinderen zorgen terwijl je man de kost verdient. Sommige vrouwen gaan terug naar de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw. Tradwives noemen ze zichzelf. Enkelen hebben succesvolle social media-kanalen waarin ze  vloggen en posten over hun levensstijl. Waarom willen deze vrouwen zo graag terug naar vroegere tijden? Is dit de ondergang van vrouwenemancipatie, of juist een nieuw soort feminisme? Kom luisteren naar theoloog Mariecke van den Berg en socioloog Katia Begall, en ontdek wat tradwives drijft.

Ideologie 

De tradwife-beweging is ontstaan onder Christelijke republikeinen in Amerika en verspreidt zich razendsnel online. Op Instagram, YouTube en TikTok zie je vrouwen die heerlijke taarten bakken terwijl hun kindjes om hen heen dartelen. Maar wat schuilt er achter het idyllische plaatje dat zij laten zien op sociale media? Deze vloggende huisvrouwen delen namelijk niet alleen recepten en opvoedtips, maar moedigen hun volgers ook aan om dienstbaar, gehoorzaam en financieel afhankelijk te zijn. Volgens tradwives is dit geen anti-feminisme: dat vrouwen vrijwillig voor een traditionele genderrol kunnen kiezen, is juist feministisch! Achter de tradwife-levensstijl zit dus een hoop ideologie. Wat maakt deze beweging zo aantrekkelijk voor sommige vrouwen?

Huishouden als werk

Tradwives verzetten zich tegen het idee dat je als moderne vrouw een carrière moet willen. Huishouden en voor de kinderen zorgen is ook werk wat waardering verdient. Waarom betaalt koken en de was doen eigenlijk niet? Waarom zien we moederschap niet als een stap in je werkende leven, maar als een carrièrebelemmering? De tradwife-beweging kun je dus ook zien als oproep om ons idee van wat arbeid is te verbreden. Hoe is deze vooruitstrevende kijk op werk te verenigen met de conservatieve tradities waar tradwives naar terug willen? En hoe realistisch is hun beeld van het romantische jaren-50 huishouden?

Theoloog Mariecke van den Berg en socioloog Katia Begall gaan in gesprek over wat tradwives beweegt om traditionele genderrollen nieuw leven in te willen blazen. Kom luisteren en stel je vragen. 

Over de sprekers

Mariecke van den Berg is theoloog aan de Radboud Universiteit. In haar onderzoek richt ze zich op de vraag hoe er in samenlevingen wordt gesproken over religie, met een nadruk op het christendom. Ze vertrekt hierbij vanuit een feministisch en queer perspectief. Recent werkte ze mee aan een artikel over tradwives in het Nederlands Dagblad.

Contactinformatie

Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Radboud Reflects? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Organisatieonderdeel
Radboud Reflects