Video | Podcast | Artikel Volkskrant | Artikel VOX
Woensdag 15 mei 2024 | 20.00 – 21.30 uur | Collegezalencomplex, Radboud Universiteit | Radboud Reflects. Bekijk de aankondiging.
Verslag
Door Noortje Schonck | Foto's door Ramon Tjan
De inleidingen waren helder en interessant. Voor mij een gelegenheid om kennis te maken met het gedachtegoed van
Dennett. Smaakt naar meer. (uit een deelnemersevaluatie)
Op 19 april 2024 overleed de Amerikaanse filosoof Daniel Dennett op 82 jarige leeftijd. Gespreksleider van de avond Bas van Woerkum-Rooker introduceerde Dennett als “filosofische superster”: een echte publieksfilosoof wiens toegankelijk geschreven boeken binnen én buiten de universiteit gelezen werden, maar daarbij vaak verkeerd begrepen werden. Radboudfilosofen Marc Slors en Jolien Francken gingen in op Dennetts ideeën over grote thema’s als vrije wil en bewustzijn, zijn karakteristieke manier van filosoferen en zijn visie op de relatie tussen filosofie en wetenschap..
Dennetts karakteristieke doel en methode
Het programma startte met een lezing door Marc Slors, die inging op het unieke karakter van Dennetts filosofie: “Dennetts doel is de dingen die mensen tot mensen maken – zaken als bewustzijn, gedachten en vrije wil – zó uit te leggen dat we kunnen snappen hoe die dingen kunnen bestaan in de wereld zoals de wetenschap die beschrijft”. Daarvoor gebruikte Dennett een eigen methode. Slors: “Dennett wilde aannemelijk maken dat bewustzijn, gedachten en vrije wil vaak net iets anders zijn dan wij denken.” Dennett brak met traditionele filosofische en wetenschappelijke definities, en liet zien hoe deze zijn doel onhaalbaar maakten. Hij wilde de genoemde zaken in het wetenschappelijk wereldbeeld passen vanwege hun grote belang voor ons mens-zijn, legde Slors uit. Denk aan het belang van vrije wil voor onze notie van verantwoordelijkheid. Vanwege dit grote belang moeten we concepten als vrije wil zó begrijpen dat wetenschap nooit kan zeggen: ‘ja maar als dít vrije wil is, dan bestaat het strikt gezien niet!’
Bestaan, maar niet als tafels en stoelen
Daniel Dennett brak door met een nieuw begrip van gedachten: het zijn géén processen in de ziel, en ook niet in het brein, zoals vaak verdedigd wordt. Nee, zegt Dennett, gedachten (waaronder ook intenties, emoties, gevoelens etc.) zijn processen in een persoon als geheel. Dennett zegt hiermee niet dat gedachten zonder het brein bestaan. Wél stelt hij dat we géén locatie in het brein kunnen aanwijzen waarin een gedachte zich bevindt. Slors lichtte toe: “zeggen dat het brein denkt, is in zekere zin als zeggen dat een automotor rijdt.” Gedachten bestaan als patronen in menselijk gedrag, die je alleen kunt zien door de ‘bril’ van onze alledaagse psychologie. Met de term ‘intentional stance’, die hij in deze context gebruikt, is Dennett bekend geworden.