Bekijk de verslagen van Radboud Reflects programma's rondom het thema Gedrag.
Met de video- en podcastopnames en met de verslagen zorgen we ervoor dat de kennis van de lezing verder reikt dan de aanwezigen in de zaal. Radboud Reflects wil dat de inhoud van de lezingen een zo groot mogelijk bereik heeft. Delen wordt dus zeer gewaardeerd.
Verslagen thema Gedrag
-
Flow. Waarom we dieren menselijke trekken geven | Film en gesprek met filosoof Bas van Woerkum-Rooker
Leer van filosoof Bas van Woerkum-Rooker waarom we graag dieren vermenselijken.
-
Laat het los. Stoïcijnse lessen tegen het stressen | Lezing en gesprek door filosoof Robert Vinkesteijn en psycholoog Daniela Becker
Stoïcijnse zelfhulpboeken van auteurs als Ryan Holiday vliegen de winkels uit, en op de socials scoren uitspraken van Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius heel goed. Waarom hebben we nu weer zo’n behoefte aan hun lessen?
-
Psychedelica: vergif, medicijn of magisch? | Lezing en gesprek met cultuurwetenschapper Brigitte Adriaensen, psycholoog Kim van Oorsouw en filosoof Pieter Lemmens
Psychedelica worden gezien als vergif voor mens en samenleving, als recreatief middel en onderdeel van een cultuur of soms zelfs als medicijn. Leer hoe verschillend er naar psychedelica gekeken wordt.
-
Vaccinatietwijfel | Lezing en gesprek met arts infectieziektebestrijding Daphne Bussink en gedragswetenschapper Lisa Vandeberg
Hoe komt het dat steeds meer ouders hun vertrouwen in vaccinaties verliezen? En is dit vertrouwen te herstellen? Leer van arts infectieziektebestrijding Daphne Bussink en gedragswetenschapper Lisa Vandeberg over vaccinatietwijfel.
-
The Outrun. Over onze beleving van de natuur | Film en gesprek met ecoloog Constant Swinkels en bioloog Bernadette van Heel
Kan een natuurlijke omgeving helpen bij het terugvinden van jezelf? Leer van bioloog Bernadette van Heel en ecoloog Constant Swinkels over onze relatie met de natuur.
-
Denken in ruimte - de wereld als deel van ons denken | Radboud Reflects @Schemerlicht door filosoof Harmen Ghijsen en kunstenaar Yolanda Uriz Elizalde
Is ons brein wel zo autonoom als we vaak denken? Leer van taal- en cognitiefilosoof Harmen Ghijsen van de Radboud Universiteit hoe de omgeving deel uitmaakt van onze cognitie en invloed heeft op ons denkproces.
-
Anders leren door AI? | Lezing en gesprek met orthopedagoog Inge Molenaar en neurowetenschapper Frank Léoné
Wat betekent AI voor de manier waarop we leren? Gaat AI steeds meer van ons leervermogen overnemen, of zal het ons juist veranderen in nog efficiëntere leermachines?
-
Are We Our Hormones? | Lezing en gesprek met neurowetenschapper Anna Tyborowska en psycholoog Lotte Gerritsen
Hormonen hebben een enorm effect op ons leven. Ze kunnen ons gedrag en onze emoties beïnvloeden en zelfs de manier waarop onze hersenen zijn gestructureerd. In hoeverre bepalen hormonen ons?
-
De mens: het slimme kuddedier | Theatercollege met cognitiefilosoof Marc Slors
Leer van cognitiefilosoof Marc Slors die uitlegt dat een kuddedier zijn, meer is dan dom een ander volgen; het is de basis van het succes van de mens als soort.
-
Inside Out 2 en de positieve effecten van media | Film en gesprek met communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw
Wat kunnen kinderen en jongeren (maar ook volwassen) leren van films? Leer van communicatiewetenschapper Rebecca de Leeuw hoe media een positieve bijdrage kunnen leveren aan ons welbevinden.
-
Wat kunnen we leren van dieren? | Radboud Reflects @Nimma aan Zee door filosofen Gerard Kuperus en Bas van Woerkum-Rooker
Leer van filosofen Bas van Woekum-Rooker en Gerard Kuperus hoe we de intelligentie van dieren het beste kunnen begrijpen en wat we daarvan kunnen leren.
-
Grenzen van de grap | Lezing, toneel en gesprek met neerlandicus Ivo Nieuwenhuis en theatermakers Eran Ben-Michaël en Jonata Taal
Waar de ene schaterend van zijn stoel rolt om de grap van een cabaretier of theatermaker, wordt de ander boos. Zijn er grenzen aan de grap? En zo ja, waar liggen die? Leer over goede, foute en bevrijdende humor.