Inschrijven bij de gemeente

Na aankomst in Nederland moet je een afspraak maken met de gemeente Nijmegen of de stad waar je tijdens je verblijf in Nederland gaat wonen. De duur van je verblijf bepaalt de manier waarop je door de gemeente wordt ingeschreven.

Ik blijf maximaal vier maanden

Als je niet langer dan vier maanden in Nederland verblijft, kun je je inschrijven bij de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Voor je RNI moet je een afspraak maken bij de Gemeente Nijmegen. Als je je hebt ingeschreven, krijg je een burgerservicenummer (BSN). Dit is een persoonlijk nummer dat overheidsinstanties en andere officiële instanties gebruiken in hun communicatie met burgers. Je ontvangt een bevestigingsbrief waarin ook je burgerservicenummer staat vermeld. Wij raden sterk aan deze brief met je BSN goed te bewaren.

Ik blijf langer dan vier maanden

Als je langer dan vier maanden in Nederland verblijft, moet je na aankomst een afspraak maken met de gemeente Nijmegen. Voor deze aanmelding zijn een geldig paspoort of ID en een kopie van je kamercontract nodig. Tijdens de afspraak ontvang je je burgerservicenummer (BSN). Dit is een persoonlijk nummer dat overheidsinstanties en andere officiële instanties gebruiken in hun communicatie met burgers. Je ontvangt een bevestigingsbrief waarop ook je burgerservicenummer staat vermeld. Wij raden sterk aan deze brief met je BSN goed te bewaren.

Informatie voor studenten uit het Caribisch gebied 

Een afspraak maken bij de gemeente Nijmegen

Let op: het maken van een afspraak werkt alleen op een pc of laptop.

Gebruik de online tool van de gemeente om een afspraak te maken in Huize Heyendaeop de Radboud campus.

Zorg ervoor dat je het formulier ‘student eerste vestiging’ (beschikbaar in stap 2) invult wanneer je de afspraak boekt. Als de gemeente dit formulier niet voorafgaand aan je afspraak ontvangt, zorgt dit voor grote vertragingen.

Lees hieronder de instructies die voor jou van toepassing zijn:

EU studenten en non-EU studenten met geldige MVV sticker in hun paspoort:

  • Selecteer een beschikbare dag op de website (afspraken zijn mogelijk tot 20 september, maar een eerdere afspraak heeft de voorkeur);
  • Documenten die je mee moet nemen naar de afspraak:
  • Geldige ID (paspoort, of bij EU nationaliteit een ID kaart);
  • Non-EU studenten: Nederlandse verblijfsvergunning of een kleurenprint van de goedkeuringsbrief van de MVV en verblijfsvergunning;
  • Papieren kopie van een huur- of koopcontract van je kamer of woning, met handtekening van beide partijen;


Of als je inwoont bij iemand:

  • Toestemming van de hoofdbewoner, incl. datum en handtekening;
  • Kleurenkopie met handtekening van identiteitskaart of paspoort van de hoofdbewoner.

Non-EU studenten zonder geldige MVV sticker in hun paspoort:

  • Selecteer een beschikbare dag op de website tussen 1 en 20 september;
  • Documenten die je mee moet nemen naar de afspraak:
  • Geldig paspoort;
  • Nederlandse verblijfsvergunning of een kleurenprint van de goedkeuringsbrief van de verblijfsvergunning;
  • Papieren kopie van een huur- of koopcontract van je kamer of woning, met handtekening van beide partijen;


Of als je inwoont bij iemand:

  • Toestemming van de hoofdbewoner, incl. datum en handtekening;
  • Kleurenkopie met handtekening van identiteitskaart of paspoort van de hoofdbewoner.

 

Contact

Student Admissions kan je helpen bij de aanvraagprocedure en bij praktische zaken rondom je verblijf in Nederland. Heb je vragen? Neem dan gerust contact op.

+31 24 361 23 45