Inschrijven bij de gemeente

Na aankomst in Nederland moet je een afspraak maken met de gemeente Nijmegen of de stad waar je tijdens je verblijf in Nederland gaat wonen. De duur van je verblijf bepaalt de manier waarop je door de gemeente wordt ingeschreven.

Ik blijf maximaal vier maanden

Als je niet langer dan vier maanden in Nederland verblijft, kun je je inschrijven bij de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Voor je RNI moet je een afspraak maken bij de Gemeente Nijmegen. Als je je hebt ingeschreven, krijg je een burgerservicenummer (BSN). Dit is een persoonlijk nummer dat overheidsinstanties en andere officiële instanties gebruiken in hun communicatie met burgers. Je ontvangt een bevestigingsbrief waarin ook je burgerservicenummer staat vermeld. Wij raden sterk aan deze brief met je BSN goed te bewaren.

Ik blijf langer dan vier maanden

Als je langer dan vier maanden in Nederland verblijft, moet je na aankomst een afspraak maken met de gemeente Nijmegen. Voor deze aanmelding zijn een geldig paspoort of ID en een kopie van je kamercontract nodig. Tijdens de afspraak ontvang je je burgerservicenummer (BSN). Dit is een persoonlijk nummer dat overheidsinstanties en andere officiële instanties gebruiken in hun communicatie met burgers. Je ontvangt een bevestigingsbrief waarop ook je burgerservicenummer staat vermeld. Wij raden sterk aan deze brief met je BSN goed te bewaren.

Informatie voor studenten uit het Caribisch gebied 

Een afspraak maken bij de gemeente Nijmegen

Let op: het maken van een afspraak werkt alleen op een pc of laptop.

Gebruik de online tool van de gemeente om een afspraak te maken.

  1. Stap 1: typ het woord ‘student’ in het zoekveld en selecteer ‘Inschrijven buitenlandse student’. Klik verder naar stap 2;
  2. Stap 2: lees hier welke documenten je mee moet nemen naar de afspraak. Ga daarna naar stap 3;
  3. Stap 3: selecteer een dag en tijd. Je kunt alleen een afspraak inboeken op werkdagen van 19 augustus t/m 20 september 2024. De afspraak vindt plaats in Huize Heyendael op de Radboud campus. Ga verder naar stap 4; Let op: Non-EU studenten kunnen alleen een datum selecteren van 1 - 20 September.
  4. Stap 4: vul de verplichte velden in, gemarkeerd met een *: Achternaam, E-mailadres, Geboortedatum en Telefoonnummer. Als het telefoonnummer niet wordt geaccepteerd, vul dan 10 keer 0 in. Klik verder naar stap 5;
  5. Stap 5: klik op ‘Afspraak bevestigen’ als de details op het scherm kloppen. Als er correcties nodig zijn, kan dat door op ‘Vorige’ te klikken of de onderstreepte opties voor het aanpassen van gegevens. Na het aanbrengen van de correcties, klik op ‘Afspraak bevestigen’;
  6. Hierna ontvang je een bevestiging van de afspraak via email. In deze email zitten ook de opties ‘Ik wil mijn afspraak wijzigen’ en ‘ik wil mijn afspraak annuleren’.

Contact

Student Admissions kan je helpen bij de aanvraagprocedure en bij praktische zaken rondom je verblijf in Nederland. Heb je vragen? Neem dan gerust contact op.

+31 24 361 23 45