Student Nadezhda
Student Nadezhda

Een kijkje in de keuken van het docentschap

Tijdens het 'student-volgt-docent' project krijgen studenten een kijkje in de keuken van het docentschap en geven ze feedback aan docenten. Studente Nadezhda deed mee en vertelt over haar ervaringen. 

Wat heb je gedaan tijdens het student-volgt-docent project?

“Tijdens dit project heb ik samen met een andere student lesvoorbereidingen en colleges geobserveerd en docenten feedback gegeven. Dit gaf de docenten inzicht in hun colleges vanuit het perspectief van een student. Wij konden daarbij echt gerichte feedback geven op het lesgeven en een beter beeld krijgen van het beroep van docent.

We mochten de docentenvergadering bijwonen waar ze de colleges, onderwerpen en opdrachten planden. Tijdens die vergaderingen konden we feedback geven. Op het moment dat de cursussen gepland werden, konden wij al kritische vragen stellen als ‘Waarom zou je zoveel gewicht aan de opdracht en zoveel gewicht aan het examen? Dat zouden wij anders doen’. We konden dus in realtime feedback geven en de cursus mee vormgeven.”

Hoe wat het om feedback te geven aan een docent?

“Ik denk dat ik veel geluk heb gehad met de docenten waarmee ik mocht werken, want het was eigenlijk heel makkelijk. Ze vertelden ons: 'wees heel eerlijk en zeg wat je denkt'. Ik kon alles kwijt. Ik vond het heel fijn dat het team open stond voor feedback en voor wat ik als student graag zou willen. De docenten vonden het echt waardevol en ze vonden wat we te zeggen hadden goed. Op basis van onze feedback gaan ze een aantal dingen veranderen volgend jaar. Het bleek dat de dingen die wij opmerkten, dingen waren die zij ook eerder hadden opgemerkt en waarvan ze niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan. Het was dus niet zo dat we alleen maar gefocust waren op dingen die niet relevant waren. Ik denk dat het een hele mooie symbiotische relatie is tussen de studenten en de docenten. Ik zou het project zeker aanraden.”

Wat vond je leuk aan het project? 

“Een compleet nieuwe rol hebben. Ik vond het heel leuk om deze functie van kwaliteitsbeoordeling te hebben. Ik kon daar zitten tijdens de hoorcolleges en werkgroepen en evalueren of de dingen gaan zoals de docenten willen en of ze hun doelen halen, wat ze me gevraagd hadden te doen. Het was leuk om een heel andere rol te hebben dan normaal: ik ben student en onderwijsassistent geweest, dus ik heb wel zoiets gedaan. Maar ik ben nooit zó bewust bezig geweest met observeren en aantekeningen maken over dingen die verbeterd kunnen worden. Dat was super spannend voor me.”

Wat heb je geleerd?

“Het project zelf is natuurlijk nuttig voor de universiteit en de docenten. Maar het is eigenlijk even belangrijk  voor studenten die onderwijs en de kwaliteit ervan belangrijk vinden. Je ontwikkelt communicatievaardigheden, feedbackvaardigheden en beoordelingsvaardigheden. Dat komt later allemaal goed van pas, dus ik zou het zeker aanraden. Het voelt gewoon fijn om als student gehoord te worden – onderwijs is er namelijk voor de studenten.”

Contactinformatie

Wil je meer weten over dit project?

Schuif dan aan bij het Onderwijscafé op 26 september vanuit Radboud Teaching and Learning Centre. Een student en een docent vertellen over hun ervaringen en er is ruimte voor vragen. Je kunt ook een e-mail sturen naar tlc [at] ru.nl

Wil je meedoen aan dit project in 2024-2025? 

Stuur dan een e-mail naar tlc [at] ru.nl