Als student kun je terecht bij de ombudsfunctionaris met een vraag, een melding of een klacht over het gedrag van welke aard dan ook van een andere student, medewerker of van een organisatieonderdeel. Ombudsfunctionaris Aukje Verstegen vertelt waarmee ze je kan helpen.
Hoe kan de ombudsfunctionaris studenten helpen?
‘Ik wil er als ombudsfunctionaris voor studenten voor zorgen dat de campus een veilige omgeving voor iedereen is. Je kunt bij mij terecht wanneer je als student bijvoorbeeld vindt dat je onredelijk bent behandeld door je faculteit of een medewerker, je rechten zijn geschonden of wanneer de universitaire voorzieningen niet toegankelijk voor je zijn. Samen kijken we dan hoe ik je kan helpen: ik kan een luisterend oor bieden of bemiddelen tussen bijvoorbeeld studenten en medewerkers van de universiteit. In het uiterste geval kan ik ook besluiten om een onafhankelijk onderzoek te starten wanneer er een klacht is.
Er zijn aan de universiteit natuurlijk ook vertrouwenspersonen voor studenten. Hoewel we grotendeels met dezelfde dingen kunnen helpen, is er ook een belangrijk verschil. De vertrouwenspersonen zijn partijdig: ze staan altijd aan de zijde van degene die de melding maakt. Zij kijken vanuit hen mee naar de beste manier om een probleem aan te pakken. Als ombudsfunctionaris ben ik juist onpartijdig. Dat betekent dat ik een neutrale, bemiddelende rol kan spelen tussen de melder en de organisatie. In overleg kan ik je ook doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon wanneer dat beter bij je situatie past.
Wanneer ik het heb over een veilige campus voor iedereen bedoel ik niet alleen de melder die bij mij aanklopt, maar ook degene tot wie de klacht gericht is. De impact van een klachtenprocedure kan grote consequenties hebben. Ik wil dan ook vooral inzetten op het de-escaleren voordat alle toeters en bellen erbij komen. Maar dat kan ik niet alleen en dat is een verantwoordelijkheid van iedereen.
Ik zie vaak dat als er een conflict is, er achteraf gezegd wordt: ‘We moeten beter en vaker in gesprek met elkaar’. Maar doen we dat ook? En hoe ziet zo’n gesprek er dan uit? Ik zou graag willen dat mensen wat nieuwsgieriger zijn naar elkaar. Bij bemiddelende gesprekken die ik voer, zie ik namelijk regelmatig dat met iets meer wederzijdse interesse en begrip de lucht vaak snel geklaard is. Dat is toch mooi?’
Afspraak maken
Wil je meer weten over de ombudsfunctionaris voor studenten of een afspraak maken?