Als een boek niet aanwezig of uitgeleend is in de collectie van de Radboud Universiteit, dan kun je in RUQuest een aanvraag doen voor interbibliothecair leenverkeer (IBL) bij een bibliotheek in Nederland. Je kunt ook kopieën aanvragen van artikelen of gedeeltes uit boeken die niet in de Nijmeegse collectie beschikbaar zijn.
Wie kan er gebruikmaken van IBL?
- Als medewerker en student van de Radboud Universiteit of medewerker van het Radboudumc kun je met je RUQuest inlog kosteloos een IBL-aanvraag indienen. Hiervoor moet je je campuskaart als lenerspas hebben geactiveerd.
- Als je betalend lid bent, alumnus met een geactiveerde Alumni Benefits Card of student van de Open Universiteit (met een geldige lenerspas) dan kun je ook met je RUQuest inlog een IBL-aanvraag indienen. De kosten die je moet betalen worden op je bibliotheekaccount getoond. Je kunt deze kosten betalen bij de Servicebalies of via de webshop. Bij het indienen van je aanvraag ga je akkoord met de kosten.
- Ben je medewerker of student aan de HAN of aan een andere hogeschool of universiteit, dan kun je via de bibliotheek van jouw eigen instelling een IBL-aanvraag indienen.
- Commerciële instellingen zijn uitgesloten van IBL.
Tarieven
Voor alumni, studenten van de Open Universiteit en externe leners kost een leenaanvraag € 13,- per boek. Let op: Voor meerdelige werken geldt dit tarief per geleverd deel. Een kopieaanvraag kost € 6,50 per artikel. De kosten worden op het account van de lener bijgeschreven op het moment dat de pdf wordt geleverd.
Boeken lenen of kopieën aanvragen via IBL
Heb je een boek of artikel gevonden dat niet aanwezig, uitgeleend of niet beschikbaar is in de collectie van de Radboud Universiteit, maar wel bij een andere Nederlandse bibliotheek?
- Klik op de titel van het boek in RUQuest
- Gebruik de button 'Request item other libraries' om het aanvraagformulier te openen
- Controleer het formulier, vul de ontbrekende gegevens in en verzend je aanvraag
Als aangevraagde boeken geleverd worden, ontvang je een ophaalbericht per mail. Geleverde kopieën (PDF) worden klaargezet in de User Portal in RUQuest. Voor kopieën krijg je als aanvrager een e-mail met wachtwoord om de PDF te kunnen downloaden. Je krijgt géén bericht als er een IBL-aanvraag niet geleverd wordt. Dit kun je zelf in de gaten houden in de User Portal in RUQuest.
Let op: aangevraagd materiaal mag alleen gebruikt worden voor privéstudie of onderzoek voor niet-commerciële doelen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het juist invoeren en up-to-date houden van het e-mailadres waarheen de aangevraagde kopieën gestuurd moeten worden. De UB Nijmegen is niet aansprakelijk voor gevallen waarin je de kopieën niet ontvangt. E-books zijn uitgesloten van IBL i.v.m. licentievoorwaarden, zowel voor leen als kopie. Aanvragen voor reference-only boeken worden geannuleerd. Je krijgt hierover bericht.
Teruggave saldo IBL-account
Heb je nog saldo staan op je IBL-account en wil je dit laten terugstorten op je persoonlijke rekening of een afdelingsbudget? Mail dan naar ILLoffice [at] ubn.ru.nl (ILLoffice[at]ubn[dot]ru[dot]nl) en vermeld in ieder geval je voor- en achternaam en pasnummer.
- Als je het bedrag wil laten terugstorten op een persoonlijke rekening, vermeld dan de naam die bij je rekeningnummer hoort, plaatsnaam, IBAN en BIC/SWIFT als het geld naar een buitenlandse rekening moet worden overgemaakt.
- Als je het bedrag wil laten terugstorten op een afdelingsbudget, vermeld dan het kostenplaatsnummer en de naam van je faculteit/afdeling.
Aanvragen bij een buitenlandse bibliotheek
Als publicaties alléén aanwezig zijn bij een buitenlandse bibliotheek, dan kunnen ze niet via RUQuest aangevraagd worden. Gebruik daarvoor onderstaand formulier.
Tarieven
- Kopie papier/digitaal 1-10 pagina's: €12,-
- Elke pagina méér dan 10 pagina's: €1,20
- Boeken lenen, per band: €12,-
Indien de werkelijke kosten hoger liggen, worden deze berekend. Als medewerker van de Radboud Universiteit en het Radboudumc komen de kosten op het budgetnummer van je faculteit/dienst/afdeling.