Ondersteuningssubsidie Gemeente Nijmegen voor statuten studentenorganisaties
Studentenorganisaties (studie, cultuur, sport, gezelligheid, religie en dergelijke) spelen bij uitstek een belangrijke rol in het welzijn van studenten. Het is de plek waar je vrienden maakt, commissiewerk doet, waardoor je je nieuwe stad leert kennen, waar je activiteiten onderneemt en hoe je bijvoorbeeld ook een kamer vind. Het is de plek waar je je als student zowel persoonlijk als professioneel kan ontwikkelen.
De afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor de positie en inclusie van mbo-studenten in het Nijmeegse studentenleven. Vanuit de gemeente, de onderwijsinstellingen en de studentenorganisaties is de wens uitgesproken om die inclusie te bevorderen. Bij veel studentenorganisaties is er echter statutair vastgelegd dat alleen hbo en wo-studenten lid kunnen worden en/of een bestuursjaar kunnen doen. Dit werpt een barrière op voor mbo-studenten om actief en gelijkwaardig onderdeel te zijn van de studentengemeenschap.
Het wijzigen van statuten is prijzig, maar wel nodig om deze eerste drempel weg te nemen. Om die reden heeft de Gemeente Nijmegen een ondersteuningssubsidie beschikbaar gesteld die in collegejaar 2024-2025 aangevraagd kan worden. Deze subsidie, ter hoogte van €250 per aanvrager, wordt uitgekeerd als de aanvrager kan aantonen dat de statuten zo aangepast zijn dat mbo-studenten toegang krijgen tot de studentenorganisatie en een gelijkwaardig lidmaatschap hebben ten opzichte van de andere studentleden. Let op, op = op!
Het wegnemen van deze drempel is niet enkel een formaliteit, maar ook een statement; mbo-studenten horen er in alle opzichten bij!
Tip: Mocht je al van plan zijn geweest om je statuten te wijzigen dit jaar, bijvoorbeeld om aan te sluiten bij de WBTR, neem dan ook meteen deze inclusieve wijziging hierin mee. Dan hoef je niet 2x naar de notaris, maar sla je twee vliegen in één klap.
Criteria ondersteuningssubsidie
- Studentenorganisatie in Nijmegen.
- Erkend aan de Radboud Universiteit of de HAN.
- Richt zich op een diverse studentendoelgroep.
- Heeft op dit moment een uitsluiting van MBO studenten in de statuten, zowel van volwaardig lidmaatschap, als van commissies of bestuursfuncties.
- Zijn voornemens de statuten te wijzigen zodat mbo-studenten dezelfde rechten en plichten krijgen als hun mede studentleden.
- Statuten worden gewijzigd in collegejaar 2024-2025.
- Subsidie is een top-up bovenop de eigen bijdrage.
Deadlines ondersteuningssubsidie:
Gedurende het collegejaar zijn er drie momenten waarop verenigingen hun aanvraag van de deelsubsidie kunnen indienen. Die momenten zijn:
- 1 maart 2025
- 1 mei 2025
- 1 juli 2025
Het inleveren van de gevraagde stukken (zie werkwijze) gebeurt via deze forms. Kan je hier niet bij, mail dan de stukken naar slim [at] ru.nl (slim[at]ru[dot]nl). De stukken komen binnen bij een student-assistent van team Student Life and International Mobility aan de Radboud Universiteit. Deze student-assistent checkt of de stukken allemaal ingediend zijn, en of ze voldoen aan de criteria.
Werkwijze aanvragen subsidie
- Geef bij de studentambtenaar aan dat je aanspraak wilt maken op de subsidie. Doe dat via student [at] nijmegen.nl (student[at]nijmegen[dot]nl).
- Geef bij de studentambtenaar aan van welk inlevermoment je gebruik wilt maken. De studentambtenaar houdt de aanvragen bij.
- Zoek zelf een notaris uit. Let op dat de notaris goed begrijpt wat er gewijzigd moet worden, namelijk dat mbo-studenten volwaardig lid kunnen worden, net zoals hbo- en wo- studenten. Dit moet duidelijk terugkomen in de herziene statuten.
- Lever uiterlijk op een van de deadlines vier stukken aan via dit formulier, of via slim [at] ru.nl: 1. de oude statuten, 2. de nieuwe statuten, 3. een schriftelijke toelichting van de verandering van de statuten met verwijzingen naar de desbetreffende passages. Let op: de student-assistent van de Radboud Universiteit leest de stukken door. Het moet dus voor een ‘leek’ duidelijk zijn dat de studentenorganisatie mbo’ers toelaat als lid. 4. een factuur van de notaris en 5. Een factuur van €250 gericht aan de gemeente.
- Wanneer de wijziging voor de statuten gecontroleerd en goedgekeurd is, wordt de factuur door de student-assistent naar de gemeente gestuurd. Die betaalt vervolgens het vastgestelde bedrag aan de studentenorganisatie uit.
FAQ
Bij wie kan ik terecht voor vragen?
Voor meer informatie over de regeling kunnen studentenorganisaties contact opnemen via Romé Kraaikamp +31 629644791 of student [at] nijmegen.nl (student[at]nijmegen[dot]nl)
Wie handelt mijn aanvraag af?
De gemeente, in de vorm van de studentambtenaar, en de Radboud Universiteit, in de vorm van een student assistent bij de afdeling SLIM, werken samen in het verwerken en controleren van de aanvragen.
Waarom is er gekozen voor €250?
Het wijzigen van statuten is duur en niet alle studentenorganisaties hebben hier geld voor. De gemeente heeft er daarom voor gekozen om een gedeelte van de kosten te subsidiëren. Dit gaat om een bedrag van €250 euro. Dit bedrag dekt niet alle kosten. Er wordt dus ook een eigen bijdrage van de studentenorganisatie verwacht.
Wat zijn de inleverdeadlines van alle stukken?
Studentenorganisaties die aanspraak willen maken op de subsidie krijgen de mogelijkheid om op drie momenten in het komende jaar hun oude en hernieuwde statuten op te sturen en te laten controleren op de wijziging. Is de wijziging doorgevoerd, dan ontvangen zij een ondersteuningssubsidie. De inlevermomenten zijn vastgelegd op 1 maart, 1 mei en 1 juli 2025.