Inhoud en eindtermen
Het studieprogramma Europese Studies: Nederland-Duitsland-Studies omvat 120 ECTS, die gelijkmatig over twee jaar verdeeld zijn. Het eerste jaar worden de cursussen in Nijmegen gevolgd en het tweede jaar worden de cursussen in Münster gevolgd. De cursussen worden in het Duits dan wel Nederlands gegeven.
De masteropleiding is opgebouwd uit verschillende vakinhoudelijke basismodules (BM) en verdiepingsmodules (VM), waarbinnen de cursussen van de opleiding worden gegeven. Bij iedere cursusbeschrijving in deze studiegids is aangegeven tot welke module de cursus behoort. Aan het einde van de studie worden op het Transcript of Records de cijfers van de modules vermeld. De weging van de cijfers van de afzonderlijke cursussen voor het modulecijfer is te vinden in de Prüfungsordnung.
Module naam | Soort | ECTS |
Politiek en economie - Duitsland en Nederland sinds 1945 | BM | 10 |
Interculturaliteit en communicatie - De Duits-Nederlandse verhoudingen | BM | 10 |
Cultuurgeschiedenis, cultuurpolitiek en cultuurtransfer - Aspecten van Duits-Nederlandse interculturaliteit | VM | 10 |
Politieke ontwikkelingen van Duitsland en Nederland in vergelijk. Actuele tendenzen en historische achtergronden | VM | 10 |
Bedrijfscommunicatie | VM | 10 |
Economie en recht - Duitsland en Nederland in vergelijk | VM | 10 |
Taalvaardigheid I | - | 10 |
Taalvaardigheid II | - | 5 |
Stage | - | 15 |
Masterscriptie | - | 30 |
Stage
Aan het begin van het collegejaar wordt een eerste informatiebijeenkomst georganiseerd waar op de specifieke eisen die aan de stage worden gesteld en het verloop van de stage, wordt ingegaan.
Eindtermen
- De student kan op gefundeerde wijze een bijdrage leveren aan de actuele debatten over Duits-Nederlandse samenwerking.
- De student is in staat om zowel individueel als in teamverband onderzoek op te zetten en uit te voeren.
- De student heeft een gedegen kennis van geschiedkundige, politieke, economische, juridische, interculturele en communicatieve aspecten van de Duits-Nederlandse samenwerking en kan deze aspecten binnen de context van de Europese integratie plaatsen.
- De student is in staat zijn kennis en inzichten in te zetten naar de beroepspraktijk.
- De student is in staat zijn kennis en inzichten mondeling en schriftelijk te presenteren.