Nogal logisch: redeneren, argumenteren en overtuigen
Betrokken opleiding: | Nederlandse taal en cultuur, Griekse en Latijnse taal en cultuur, Filosofie |
Minorcoördinator: | dr. L.G.M.M. Hustinx (Lettica) |
Toegankelijk voor: |
Studenten uit alle disciplines van de geesteswetenschappelijke faculteiten. Studenten die in hun major al een vergelijkbare cursus Argumentatieanalyse of Logica hebben gevolgd, kunnen deze cursus vervangen door één van de twee onderstaande cursussen: Studenten die denken twee cursussen te moeten vervangen in verband met overlap met het curriculum in hun major, wordt verzocht contact op te nemen met de coördinator. |
Ingangseisen: | Geen |
Periode: | 3 en 4 |
InhoudVanuit verschillende geesteswetenschappelijke disciplines wordt een licht geworpen op redeneervormen en de kwaliteit van argumenten. In de cursus logica (in combinatie met de cursus Opdracht logica) , de discipline die zich vanouds buigt over de analyse van rationeel redeneren, wordt een aantal historische mijlpalen uit de geschiedenis van de logica behandeld. Deze cursus geeft een overzicht van de centrale basisbegrippen. Je leert werken met de taal van de logica. De centrale begrippen zijn waarheid, geldigheid en logische vorm. Wanneer is een redenering geldig en hoe kun je het tegendeel bewijzen? Daarnaast leer je de logische vorm van zinnen in de natuurlijke taal te analyseren in singuliere termen, predicaten en kwantificerende uitdrukkingen. Studenten die te zeer opzien tegen de cursus Logica kunnen, in overleg met de coördinator, kiezen voor een vervangende cursus. . De studenten leren in de cursus Argumentatie en maatschappelijk debat argumentatie in betogende teksten te analyseren en de aanvaardbaarheid vast te stellen. In de retorica worden traditioneel naast argumentatieve middelen (logos) ook niet argumentatieve middelen beschreven (ethos, pathos, stilistische middelen). De studenten maken in de cursus Antieke en moderne retorica kennis met begrippen uit de antieke en moderne retorica en leren analyseren hoe een schrijver of spreker gebruik maakt van allerlei retorische middelen om zijn publiek te overtuigen. In de cursussen worden de verworven vaardigheden ingezet om een of enkele actuele maatschappelijke debatten te analyseren. De studenten leveren, waar mogelijk vanuit hun eigen thuisdiscipline, een evaluerende bijdrage aan dergelijke debatten. |
Periode | Cursus | Cursuscode | Studielast (aantal EC) |
---|---|---|---|
3 en 4 | Argumentatie en maatschappelijk debat | LET-NTCMI520 | 5 |
3 en 4 | Antieke en moderne retorica | LET-NTCMI521 | 5 |
3 | Logica | FTR-FIB106 | 4 |
3 | Opdracht Logica | LET-NTCMI522 | 1 |