Ga mee op academische reis naar Auschwitz rond de levens van Etty Hillesum en Edith Stein

Datum bericht: 7 februari 2023

Wil jij mee op twee reizen naar Westerbork en Auschwitz rondom de levens van de prominente joodse vrouwen Etty Hillesum en Edith Stein?

Samen met Nederlandse, Duitse en Poolse studenten maak je bij "Grenzen overschrijden - op het spoor van Etty Hillesum en Edith Stein" de reis Keulen-Westerbork en Posen-Auschwitz-Krakau onder begeleiding van onder andere prof. dr. Jean-Pierre Wils.

Thema van de reis

In de recentere geschiedenis van Europa staan naam en oord “Auschwitz” voor een verpletterende misdaad, die tot op de dag van vandaag afgrijzen en verbijstering oproept. “Auschwitz” symboliseert de systematische vernietiging van miljoenen mensen in de concentratie- en vernietigingskampen van Hitler-Duitsland. Vooral maar niet uitsluitend de joodse bevolking in de door de Nazi’s bezette gebieden werd het slachtoffer van een liquidatie-politiek, die met een onvoorstelbare brutaliteit werd doorgevoerd. Etty Hillesum, een jonge Nederlandse joodse vrouw, en Edith Stein, de joodse filosoof en latere katholieke non (karmelietes), zijn in de huidige herinneringscultuur twee prominente vrouwen, wier leven in Auschwitz eindigde.

Het thema van de reizen luidt “grenzen overschrijden” met de volgende zwaartepunten: herinnering, antisemitisme, vrijheid, waarheid en de interreligieuze dialoog.

Praktische informatie

Met Nederlandse, Duitse en Poolse studenten zijn er twee reizen voorzien die het levens- en stervensspoor van deze twee vrouwen zullen volgen: een reis Keulen - Westerbork van 6 tot 9 juli en een reis Posen - Auschwitz - Krakau van 28 augustus tot 4 september 2023.

Ter voorbereiding van deze reizen wordt op de Radboud Universiteit een seminar aangeboden tijdens de tweede helft van het tweede semester van dit academische jaar. Deelname aan een afzonderlijk reis is niet mogelijk. De faculteit (en andere instanties) zal deze reizen ook deels financieel ondersteunen. Prof. Dr. Jean-Pierre Wils zal deze reizen als vertegenwoordiger van de faculteit begeleiden en het seminar organiseren.

Aanmelden

Studenten die zich voor dit uitzonderlijke en uitdagende project interesseren kunnen zich tot eind februari schriftelijk bij prof. dr. Wils aanmelden (jean-pierre.wils@ru.nl). Op basis van een voorafgaand gesprek zullen studenten worden toegelaten. Let op: het aantal plaatsen is beperkt.

Kosten: eigen bijdrage van €150.