Cultureel Erfgoed en Publiek
Wat vertellen sporen van vroeger over het nu? Hoe houd je het verleden levend? Je duikt in de cultuur, kunst, literatuur en architectuur van een specifieke periode en leert hoe je je bevindingen vertaalt naar de praktijk. Specialisten uit musea, archieven, bibliotheken en erfgoedinstellingen leren je hoe je historische kennis kunt vertalen naar bijvoorbeeld een kunstproject, tentoonstelling of educatieve website.
Kernvraag: Hoe houd je het verleden levend?
Minorcoördinatoren: Dr. Jan Dirk Baetens (jandirk.baetens@ru.nl) & prof. dr. Stephan Mols (stephan.mols@ru.nl)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
Vaste onderdelen
Code | Cursus | Periode | Aantal EC |
---|---|---|---|
LET-LETMI-TH03 | Themacursus: Cultureel Erfgoed en Publiek | 1 | 5 |
LET-LETMI-RF03 | Cultureel Erfgoed en Publiek: Wetenschap en Samenleving | 2 | 5 |
LET-LETMI-DT03 | Denktank: Cultureel Erfgoed en Publiek | 3&4 | 10 |
Lees meer over de denktank, individuele stage bij een bedrijf of organisatie en onderzoeksstage.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
Keuzecursussen (20 EC)
Naast de vaste onderdelen kies je voor 20 EC keuzecursussen. Er zijn twee mogelijkheden om deze ruimte in te vullen:
- Je kiest een disciplinair pakket, waarbij je voor 20 EC cursussen volgt bij één opleiding. Een overzicht van de disciplinaire pakketten vind je hier.
- Je kiest voor 20 EC cursussen uit de hieronder opgenomen interdisciplinaire pakketten van de minor Cultureel Erfgoed en Publiek. Elk pakket bestaat uit cursussen van meerdere opleidingen van de Letterenfaculteit, die allemaal nauw samenhangen met het thema van deze minor. Zo kun je je binnen deze minor ontwikkelen tot een interdisciplinair specialist in het cultureel erfgoed van een bepaalde periode, maar je mag ook kiezen voor verbreding door cursussen uit meerdere hieronder opgenomen interdisciplinaire pakketten te combineren.
Let op!
- Wil je wijzigingen aanbrengen in de keuzecursussen van de minor of je keuzeruimte elders (andere faculteit of universiteit) invullen, moet je zes werkweken voor de start van de minor een gemotiveerd verzoek indienen bij de examencommissie. Bij interdisciplinaire pakketten toetst de examencommissie of deze wijzigingen passen binnen het thema van de minor en bij disciplinaire pakketten of er sprake is van disciplinaire samenhang.
- Kies je een of meerdere cursussen die door een andere faculteit worden aangeboden, houd er dan rekening mee dat zij mogelijk andere inschrijfdeadlines voor cursusinschrijvingen hanteren. Kijk op de STIP-pagina van de betreffende faculteit en/of de OER van de betreffende opleiding voor meer informatie.
- Alle met LUISTERTAAL gemarkeerde cursussen kunnen ook in de luistertaalvariant gevolgd worden. Beschik je over voldoende receptieve kennis van de voertaal van de cursus om teksten te kunnen lezen en de colleges te kunnen volgen, maar is je spreek- en schrijfvaardigheid niet zo goed, dan kun je bij deze cursussen de opdrachten, tentamens en werkstukken in het Nederlands of Engels maken (vraagstelling is wel in de voertaal). Als je belangstelling hebt, neem dan contact op met de cursuscoördinator van de cursus.
Klik hier voor een zelftest Duits, hier voor Frans en hier voor Spaans. - Het is helaas niet mogelijk om bij de roostering van de cursussen uit de disciplinaire en interdisciplinaire pakketten bij voorbaat rekening te houden met je persoonlijke collegerooster. Je kunt een cursus dus alleen volgen als je rooster het toelaat. Als je hierbij tegen problemen aanloopt, neem dan contact op met je studieadviseur.
Interdisciplinair pakket 1: Oudheid
Code |
Cursus |
Periode |
Aantal EC |
---|---|---|---|
Cultuur |
|||
LET-GLTCB114 |
1&2 |
5 |
|
LET-GLTCB227 |
1&2 |
5 |
|
LET-GLTCB233 |
1&2 |
5 |
|
LET-GLTCB109 |
3&4 |
5 |
|
LET-GLTCB232 |
3&4 |
5 |
|
LET-GLTCB113 |
3&4 |
5 |
|
Grieks en Latijn |
|||
LET-GLTCB101 |
1&2 |
5 |
|
LET-GLTCB103A |
1 |
2,5 |
|
LET-GLTCB103B |
2 |
2,5 |
|
LET-GLTCB105 |
1&2 |
5 |
|
LET-GLTCB107A |
1 |
2,5 |
|
LET-GLTCB107B |
2 |
2,5 |
|
LET-GLTCB102 |
3&4 |
5 |
|
LET-GLTCB106 |
3&4 |
5 |
Interdisciplinair pakket 2: Middeleeuwen
Code |
Cursus |
Periode |
Aantal EC |
---|---|---|---|
LET-KGB1110 |
1 |
5 |
|
LET-RTCBF105 |
1&2 |
5 |
|
LET-NTCB214 |
1&2 |
5 |
|
LET-ETCENB206 |
1&2 |
5 |
|
LET-NTCB128 |
1&2 |
5 |
|
LET-NTCB143 |
De canon van de Nederlandse literatuur van middeleeuwen tot 1800 |
1&2 |
5 |
LET-GESB933 |
2 |
5 |
|
LET-KGB1710 |
Building Europe 1: Architecture from Late Antiquity to the Renaissance |
3 |
5 |
LET-GESB932 |
The Byzantine and Islamic Worlds in Late Antiquity and the Middle Ages |
3 |
5 |
LET-ETCENB217 |
3&4 |
5 |
Interdisciplinair pakket 3: Vroegmoderne tijd
Code |
Cursus |
Periode |
Aantal EC |
---|---|---|---|
LET-ETCENB201 |
1&2 |
5 |
|
LET-RTCBF105 |
1&2 |
5 |
|
LET-RTCBF210 |
1&2 |
5 |
|
LET-NTCB128 |
1&2 |
5 |
|
LET-KGB280 |
1&2 |
5 |
|
LET-KGB1210 |
2 |
5 |
|
LET-KGB1220 |
3 |
5 |
|
LET-GESB964 |
Banished, deported, sold: Forced migrations in global history, 1600-present |
3 |
5 |
LET-NTCB215 |
3&4 |
5 |
|
LET-KGB1720 |
4 |
5 |
|
LET-GESB966 |
Family Life under Imperial Rule: Everyday Histories of Colonialism, 1650-1950 |
4 |
5 |
Interdisciplinair pakket 4: de 19e eeuw
Code |
Cursus |
Periode |
Aantal EC |
---|---|---|---|
LET-KGB275 |
1&2 |
5 |
|
LET-ACWB202 |
1&2 |
5 |
|
LET-RTCBF210 |
1&2 |
5 |
|
LET-NTCB310 |
1&2 |
5 |
|
LET-KGB1350A |
De geboorte van de moderniteit. Kunst van de lange negentiende eeuw |
3 |
5 |
LET-NTCB216 |
Realisme en secularisering in de 19de eeuwse Nederlandse literatuur |
3&4 |
5 |
LET-RTCBF106 |
Histoire de la culture française 2: du romantisme à nos jours LUISTERTAAL |
3&4 |
5 |
LET-KGB704 |
3&4 |
5 |
|
LET-ETCENB107 |
3&4 |
5 |
|
LET-NTCB144 |
3&4 |
5 |
|
LET-GESB952 |
Op zoek naar de ware Nederlander. De verbeelding van volk en karakter, 1750 tot heden |
4 |
5 |
LET-KGB1720 |
4 |
5 |
Interdisciplinair pakket 5: de 20e en 21e eeuw
Code |
Cursus |
Periode |
Aantal EC |
---|---|---|---|
LET-KGB291 |
1 |
5 |
|
LET-KGB275 |
1&2 |
5 |
|
LET-RTCBF107 |
1&2 |
5 |
|
LET-GLTCB233 |
1&2 |
5 |
|
LET-NTCB310 |
1&2 |
5 |
|
LET-DTCB209 |
1&2 |
5 |
|
LET-ACWB206 |
2 |
5 |
|
LET-ACWB203 |
3 |
5 |
|
LET-GESB965 |
Banished, deported, sold: Forced migrations in global history, 1600-present |
3 |
5 |
LET-KGB292 |
3 |
5 |
|
LET-NTCB144 |
3&4 |
5 |
|
LET-ETCENB203 |
3&4 |
5 |
|
LET-ETCAMB205 |
3&4 |
5 |
|
LET-RTCBF211 |
3&4 |
5 |
|
LET-GESB966 |
Family Life under Imperial Rule: Everyday Histories of Colonialism, 1650-1950 |
4 |
5 |
LET-KGB1400A |
Tussen zelfreflectie en activisme. Kunst van het interbellum tot nu |
4 |
5 |