Inleiding
Razendsnel volgen de ontwikkelingen in het medialandschap elkaar op. Nog niet zolang geleden stonden sociale media in de kinderschoenen en was location-based advertising toekomstmuziek. Organisaties worstelen steeds weer met het inzetten van nieuwe communicatiemiddelen en -toepassingen, ook in combinatie met traditionele media. Jij als communicatiewetenschapper biedt uitkomst.
Positieve communicatie
In de masteropleiding Communicatiewetenschap verdiep je je in theorie, onderzoek en de praktijk rond media en communicatie. Je doet zelfstandig onderzoek, verdiept je kennis en past dat toe op actuele communicatievraagstukken uit de praktijk. Je volgt ontwikkelingen rondom communicatie op de voet. Kenmerkend voor onze opleiding is dat we
jou leren te kijken met een positieve blik: hoe kun je communicatie inzetten om mensen gelukkiger, gezonder en beter geïnformeerd te maken?
Tijdens je studie ontwikkel je een brede visie op media en communicatie. Je hebt oog voor zowel de werking en effecten van media en communicatie als de maatschappelijke context waarin media en communicatie ingezet en gebruikt wordt.
Je doorziet het complexe samenspel van persoons- en omgevingsfactoren en de inhoud en dragers van een boodschap. Met jouw metaperspectief kun je vragen uit de praktijk wetenschappelijk onderzoeken en theoretische inzichten vertalen naar praktijkgerichte oplossingen.
Na afloop van je studie heb jij de kennis en vaardigheden die nodig zijn om de (technologische) ontwikkelingen op het gebied van media en communicatie te signaleren en analyseren. Hierdoor ben jij op de toekomst voorbereid en in staat oplossingen te vinden voor nieuwe communicatie- vraagstukken die in het continue veranderende media- landschap op je pad zullen komen.
Specialisaties
De master Communicatiewetenschap is een 'lege huls', je moet kiezen voor een specialisatie. Je kunt je specialiseren in verschillende professionele domeinen: ‘Commerciële Communicatie’, ‘Prosociale Communicatie’ en ‘Nieuws en informatie’. Binnen iedere specialisatie bieden we keuzemogelijkheden. Hierdoor is het mogelijk een studieprogramma samen te stellen wat aansluit bij jouw wensen en ambities.
Commerciële Communicatie
In deze specialisatie bestudeer je hoe consumenten door reclame en marketingcommunicatie worden beïnvloed en de rol die consumptiecultuur daarbij speelt. Je leert commerciële vraagstukken uit de praktijk wetenschappelijk te onderzoeken en resultaten te vertalen naar praktijkgerichte oplossingen
Prosociale Communicatie
In deze specialisatie bestudeer je ‘Media for Good’, oftewel hoe media en communicatie kunnen bijdragen aan het welzijn van mensen en de maatschappij. Je bestudeert hoe mediaboodschappen ingezet kunnen worden om mensen bijvoorbeeld gezonder, gelukkiger, duurzamer, weerbaarder of socialer te maken.
Nieuws en Informatie
In deze specialisatie bestudeer je hoe media en communicatie ingezet kunnen worden om mensen succesvol te informeren. Dat doe je tegen de achtergrond van de huidige informatie-explosie. Je leert hoe je nieuwsproducenten en andere professionals adviseert hoe zij mensen succesvol kunnen bereiken.
Vrij Programma
Naast het kiezen voor een specialisatie is het ook mogelijk om voor een vrij studieprogramma te kiezen. Je specialiseert je dan niet binnen één van de drie domeinen, maar stelt je persoonlijke programma samen op basis van de vakken die binnen de verschillende domeinen aangeboden worden. Daardoor kun je een studieprogramma samenstellen dat precies aansluit bij jouw persoonlijke wensen en ambities.