Wetenschappelijke vaardigheden 4 - MED-M1We1t
Wetenschappelijke vaardigheden 4: methodologie 2 (Wetenschap 4)
Vakcode
M1We1t
Studiepunten
3
Blokcoördinator en plaatsvervangend blokcoördinator
Dr. F.A.D.T.G. Wagener (blokcoördinator)
Dr. C.M. Kreulen (plaatsvervangend blokcoördinator)
Docenten
- Madhuri Pattamatta
- Ziade Sarroukh
- Jeroen van den Beucken
- Niek Opdam
- Frank Wagener
- Kim Wever
- Carlijn Hooijmans
Globale inhoud van het blok
- Wetenschappelijk symposium over tandheelkundig onderzoek
- Analyse van een commerciële tandheelkundige reclame
- Onderzoekfinanciering in Nederland
- Design en methodologie van verschillende typen tandheelkundig onderzoek
Plaats en functie in het curriculum
Het blok M1We1t maakt deel uit van de lijn Wetenschappelijke vaardigheden. Het onderwijs in dit blok is een logische voortzetting van de lijn Wetenschappelijke basisvaardigheden uit de bachelorfase en houdt zich bezig met wetenschappelijke scholing, in het bijzonder de toepassing van wetenschappelijke kennis en inzichten bij de klinische tandheelkunde. Wetenschappelijke scholing vindt expliciet en impliciet plaats gedurende het gehele curriculum, niet alleen in de blokken Wetenschappelijke (basis)vaardigheden, en is gericht op het ontwikkelen van academisch denken. De academische vaardigheden die u in deze lijn verwerft ondersteunen het interpreteren van (gepubliceerde) onderzoeksinformatie, de grondslag voor de klinische tandheelkunde, en staan dus in dienst van uw functioneren als tandarts. Met behulp van deze academische vaardigheden kunt u gefundeerde behandelkeuzes maken in de praktijk.
Het blok M1We1t is een uitbreiding van de blokken Wetenschappelijke basisvaardigheden uit de bachelorfase. Centraal in dit blok staat de voorbereiding op een symposium waarin de studenten posters presenteren over onderwerpen uit de verschillende deelgebieden van het tandheelkundig onderzoek. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het design en de methodologie die benodigd zijn voor verschillende typen van onderzoek (bv epidemiologisch onderzoek en proefdieronderzoek). In dit blok worden vaardigheden zoals het analyseren en ordenen van literatuurgegevens, en presentatievaardigheden verder uitgediept. Deze vaardigheden zullen de toekomstige tandarts ondersteunen in de wetenschappelijke aspecten van zijn functioneren. Gedeeltes van het onderwijs zullen in het engels worden gegeven.
Raamplancompetenties
II-c, d, g, i, III-i, IV-d, e
Hoofddoelstellingen
- De student verkrijgt inzicht in belangrijke methoden en technieken en onderzoekthema’s in het tandheelkundig wetenschappelijk onderzoek.
- De student kan beoordelen welk type onderzoek gebruikt kan worden om bepaalde (klinische) vragen op te lossen.
- De student verkrijgt inzicht in epidemiologische vraagstukken met betrekking tot tandheelkundige aandoeningen.
- De student kan onderzoeksresultaten relateren aan het eigen klinisch functioneren.
Tentaminering
De beoordeling van dit blok vindt plaats op basis van de poster (50%) en een cognitieve toets over de andere onderdelen (50%). Beide onderdelen dienen voldoende te zijn. Indien één van beide onderdelen onvoldoende is kan het eindcijfer maximaal een 5,0 zijn.
Literatuur
- Zielhuis GA, Heydendael PHJM, Maltha JC, van Riel PLCM. Handleiding Medisch-Wetenschappelijk Onderzoek. (8e herziene druk), Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2016
- Hackshaw, K.V., Paul, E. & Davenport, E . Evidence-based tandheelkunde (1e druk), Houten: Bohn, Stafleu, van Loghum, 2009.
Leertraject
Onderdeel |
Onderwijsvorm |
Contacturen |
Zelfstudie-uren |
Sbu |
A, B, C, D |
Hoorcollege |
11 |
11 |
|
Werkgroep |
4 |
4 |
||
Responsiecollege |
8 |
8 |
||
Zelfstudie |
55 |
55 |
||
Toets |
2 |
2 |
||
Totaal |
25 |
55 |
80 |